۱۴۰۳ تیر ۲, شنبه

آخرین تحولات جنگ غزه - کانادا برای خروج شهروندانش از لبنان با شدت گرفتن جنگ آماده می‌شود - نگرانی‌جهانی از جنگ جدید میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان

                        کانادا برای خروج شهروندانش از لبنان با شدت گرفتن جنگ آماده می‌شود  

تایمز اسراییل روز شنبه ۲تیرماه در گزارشی نوشت: کانادا در حال آماده شدن برای تخلیه ۴۵۰۰۰شهروند از لبنان با افزایش ترس از جنگ است.وزیر خارجه کانادا گفت که در گفتگوی پرتنش به کاتز وزیر خارجه اسراییل گفت که اتاوا در حال برنامه‌ریزی برای عملیات بی‌سابقه است. کاتز از اتاوا می‌خواهد که رژیم ایران را برای مهار حزب‌الله نیابتی تحت فشار قرار دهد. رسانه‌های اسراییل روز جمعه گزارش دادند که کانادا در حال آماده شدن برای تخلیه ۴۵۰۰۰شهروند خود از لبنان در صورت وقوع جنگی تمام‌عیار بین اسراییل و حزب‌الله است.

گزارش کانال ۱۲ به‌نقل از آنچه گفته شد گفتگوی پرتنشی بود که اوایل روز گذشته بین کاتز وزیر امور خارجه اسراییل و همتای کانادایی وی ملانی جولی برگزار شد. گفته می‌شود در میان ترس از تشدید خشونتها بین اسراییل و حزب‌الله در امتداد مرز با لبنان ملانی جولی به کاتز گفته است که اتاوا قبلاً نیروهای نظامی خود را برای آماده‌سازی «بزرگ‌ترین تخلیه‌ای که تاکنون انجام داده‌ایم» به منطقه فرستاده است.

مشخص نیست که آیا برنامه‌های مشابهی برای حدود ۳۵۰۰۰شهروند کانادایی ساکن در اسراییل نیز انجام شده است یا خیر...

گزارش‌شده است که کاتز از جولی خواسته است تا بر حامیان ایرانی حزب‌الله برای کنترل این گروه تروریستی فشار بیاورد.

کاتز گفت: «دریچه فرصت در حال بسته شدن است. اسراییل شرایطی را که ساکنان شمال نمی‌توانند به خانه‌های خود بازگردند، تحمل نخواهد کرد»... .

درگیریهای اسراییل با حزب‌الله در جنگ کنونی تاکنون منجر به کشته شدن ۱۰غیرنظامی در طرف اسراییلی و هم‌چنین کشته شدن ۱۵سرباز ارتش اسراییل و نیروهای ذخیره شده است... .

حزب‌الله اسامی ۳۴۹نفر از اعضایی را که در جریان نبردهای جاری، عمدتاً در لبنان و برخی نیز در سوریه توسط اسراییل کشته شده‌اند، اعلام کرده است. در لبنان ۶۳عامل دیگر گروه‌های تروریستی، یک سرباز لبنانی و دهها غیرنظامی نیز کشته شده‌اند.

**

دیدبان حقوق‌بشر سوریه: انفجار مهیب در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران

حمله هوایی به مواضع شبه‌نظامیان رژیم ایران در سوریه

دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه جمعه ۱ تیر، در گزارشی از «انفجاری شدید» در منطقه «السکریه» در حومه شهر آلبوکمال در مرز عراق که تحت نفوذ شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران است خبر داد.

دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه در این گزارش نوشت در جریان این حمله ۱۵تن از جمله یک سرهنگ سپاه کشته شدند.

بر اساس این گزارش، این افسر سپاه همراه با دو محافظش، ۹عراقی که برای سپاه پاسداران کار می‌کردند و دو شهروند سوریه در جریان حمله هوایی «ناشناس» کشته شدند.

در همین رابطه روزنامه حکومتی ایرنا نیز در تأیید این خبر به‌نقل از رسانه‌های محلی گزارش داد که «جنگنده‌های آمریکایی، مواضع نیروهای» مورد حمایت جمهوری اسلامی را در این منطقه هدف قرار داده‌اند.

اورشلیم پست در همین روز در خبر فوری از گزارش رسانه‌های رژیم اسد نوشت: پهپادی کامیونی را در حمله هوایی در منطقه آلبوکمال در شرق سوریه هدف قرار داد.

رسانه‌های محلی سوریه جمعه شب گزارش دادند پهپادی چندین هدف را در منطقه آلبوکمال در شرق سوریه در نزدیکی مرز با عراق مورد حمله قرار داد.

بر اساس گزارشهای بعدی منابع وابسته به رژیم بشار اسد گفتند این حمله یک کامیون را در منطقه شهر آلبوکمال و یک پایگاه نظامی هدف قرار داد که منجر به انفجاری بزرگ شد...

بر اساس گزارشها در سوریه، این حمله توسط نیروهای آمریکایی انجام شده است.

توئیتر لوکاسیوس لبنان نوشت:

شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد که یک پهپاد به یک سایت نظامی حمله کرده و انفجاری مهیب ایجاد کرده است. مشخص نیست این حمله اسراییلی بود یا آمریکایی».

**

چندین انفجار در نزدیکی یک کشتی تجاری؛ احتمال حمله حوثی‌ها

گزارش‌ها از حمله احتمالی حوثی‌ها به یک کشتی تجاری دیگر حاکی است. گفته می‌شود، این کشتی خسارت ندیده، خدمه سالم هستند و کشتی به مسیر خود ادامه داده است. این دومین حمله حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در ظرف یک هفته است.خبرگزاری فرانسه صبح روز شنبه ۲ تیر (۲۲ ژوئن) از وقوع چندین انفجار در نزدیکی یک کشتی تجاری در حال عبور از خلیج عدن خبر داد.

این حمله یک هفته پس از غرق شدن کشتی تجاری یونانی "توتور" اتفاق می‌افتد که نشان دهنده تشدید تنش توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران در مسیر آب‌های بین‌المللی دریایی است.

حوثی‌ها تا کنون مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته‌اند. اما ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد این شبه‌نظامیان یمن مسئولیت حملات خود را بپذیرند.

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا UKMTO هم در ارتباط با این حمله اعلام کرد که ناخدای کشتی مورد حمله در اواخر روز جمعه اول تیر شاهد انفجارهایی در نزدیکی کشتی بوده است.

**

هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل: ارتش اسرائیل نمی‌تواند حماس را کاملا از میان ببرد

سخنگوی ارتش اسرائیل وعده نتانیاهو برای نابودی حماس را قابل تحقق ندانست و گفت، کسانی که فکر می‌کنند می‌توان حماس را ریشه‌کن کرد "اشتباه" می‌کنند. دفتر نتانیاهو با تأکید بر این هدف گفت، ارتش "طبیعتا متعهد" به اجرای آن است.دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در واکنش به وعده دولت این کشور برای نابودی کامل حماس، تحقق چنین امری را زیر سئوال برد و گفت، اسرائیل نمی‌تواند این گروه شبه‌نظامی را به طور کامل از میان بردارد.

او روز چهارشنبه (۳۰ خرداد) در گفت‌وگویی با شبکه خبری "کانال ۱۳" اسرائیل، حماس را تنها یک گروه تروریستی ندانست و افزود: «حماس یک تفکر است، حزبی است که در قلب مردم ریشه دوانده. هر کس که خیال می‌کند ما می‌توانیم حماس را ریشه‌کن کنیم، در اشتباه است.

پس از حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر سال گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نابودی کامل حماس را هدف اصلی جنگ در غزه خواند. او بارها با اشاره به این هدف تأکید کرده است که عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه تا پایان نابودی حماس ادامه خواهد داشت.

**

نگرانی‌ها از جنگ جدید میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان

درگیری‌ها میان اسرائیل و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان رو به تشدید گذاشته است. اسرائیل طرح عملیات علیه حزب‌الله را به تصویب رسانده و این سازمان مورد حمایت ایران تهدید کرده به سراسر اسرائیل حمله خواهد برد.از زمان آغاز جنگ غزه در حدود هشت ماه پیش، درگیری میان اسرائیل و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان تشدید شده است. ارتش اسرائیل اکنون در مورد طرحی برای حمله احتمالی به لبنان تصمیم گرفته است. در پی آن حزب‌الله که مورد حمایت جمهوری اسلامی است روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) تهدید کرد که به سراسر خاک اسرائیل حمله خواهد کرد. ایالات متحده در تلاش است تنش‌ها را کاهش دهد.

آیا خطر یک جنگ جدید وجود دارد؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیتزان نوریل، رئیس سابق ستاد مبارزه با تروریسم اسرائیل می‌گوید: «من معتقدم که تا چند هفته دیگر شاهد عملیات (نظامی) اسرائیل در لبنان خواهیم بود.» او گمان دارد که حمله ماه‌ها طول خواهد کشید. روند این جنگ "خیلی به نحوه دخالت جهان و واکنش ایران بستگی دارد". هدف از این عملیات با حملات هوایی در سراسر لبنان، عقب راندن شبه‌نظامیان حزب‌الله طرفدار ایران به آن سوی رودخانه لیتانی در جنوب لبنان خواهد بود و این مرز شمالی منطقه غیرنظامی‌شده است که با اسرائیل در پایان جنگ ۲۰۰۶ توافق شد.

**

ارتش اسرائیل طرح عملیات علیه حزب‌الله لبنان را تصویب کرد

تنش میان اسرائیل و شبه‌نظامیان حزب‌الله بالا گرفته است. یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل تهدید به "جنگ همه‌جانبه" کرد. ارتش اکنون طرح‌های عملیات برای حمله احتمالی به لبنان را تایید کرده است. حزب‌الله یک ویدئو منتشر کرد.پس از افزایش تنش‌ها با شبه‌نظامیان افراطی حزب‌الله، ارتش اسرائیل (IDF) طرح‌های عملیاتی برای حمله احتمالی به لبنان را تصویب کرد.

ارتش گفت: «در چارچوب ارزیابی وضعیت، طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان تایید و تصویب شده است. تصمیماتی برای افزایش بیشتر آمادگی عملیاتی نیروها در میدان گرفته شده است.» تنش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان اخیرا بالا گرفته است.




🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7