۱۴۰۳ خرداد ۱۵, سه‌شنبه

نبرد خلق - دانشگاه در ماهی که گذشت (اردیبهشت ۱۴۰۳): کامران عالمی نژاد

              نبرد خلق - دانشگاه در ماهی که گذشت (اردیبهشت ۱۴۰۳):  کامران عالمی نژاد


اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان

روز شنبه یک اردیبهشت، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با چیدن ظروف غذای خود در محوطه دانشگاه به کیفیت غذای سلف اعتراض کردند. دانشجویان معتقدند: این حق ماست که از بهترین امکانات، متناسب با استانداردهای جهانی و غذای باکیفیت در سلف، همچنین آموزش رایگان و اداره دانشگاه توسط دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه، بدون دخالت هر نهاد بالاسری برخوردار شویم.

احضار دستکم ۵ دانشجوی دیگر به دلیل فعالیت در توییتر

در ماههای گذشته دست کم ۵ دانشجو با اتهاماتی مربوط به فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی در کمیته انضباطی تفهیم اتهام شدند. عموم مستندات این پرونده ‌ها شامل اسکرین شاتهایی از توییتها و تصاویر شخصی آنها بوده است. با توجه به اصل برائت از اصول حاکم بر رسیدگی به تخلفات در صورت عدم احراز تخلف بودن رفتار ارتکابی و عدم انتساب تخلف ارتکابی باید به نفع دانشجو تفسیر شود.

بنا به گزارشهایی که روز شنبه یک اردیبهشت منتشر شد، سال گذشته و پس از تغییرات آییننامه انضباطی، دانشجویان در گفتگویی با معاون دانشجویی گوشزد کردند که کنترل و نظارت بر اکانتهای دانشجویان اساسا نقض آزادی بیان و دخالت در زندگی شخصی دانشجویان است و مستندات این پرونده‌ ها که عموما اسکرین ‌شات هستند که حتی در مراجع قضایی نیز قابل استناد و تعمیم به اشخاص حقیقی نیستند.

دینا قالیباف به زندان منتقل شد

دینا قالیباف دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه بهشتی، روز شنبه یک اردیبهشت، پس از پایان بازجویی از «بازداشتگاه آگاهی شاپور» به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

نرگس محمدی در پی تماسی از زندان اوین گفت: «یک ساعت پیش یکی دیگر از دختران ایران، دینا قالیباف با تن کبود و روایت آزار جنسی وارد بند زنان زندان اوین شد.»

دینا قالیباف روز دوشنبه ٢٧ فروردین، پس از افشای آزار ماموران متروی صادقیه بازداشت شد.

دینا قالیباف در آخرین ساعتهای روز دوشنبه ۳ اردیبهشت به دلیل امتناع از تعهد و اعتراف اجباری، آزاد نشد! به گزارشی که نازیلا معروفیان در صفحه خود منتشر کرده؛ قرار بر این بوده که تا ساعت ۱۶ دینا قالیباف از زندان اوین آزاد شود. با این وجود تا ساعت ۱۶ عصر خبری از آزادی وی نبوده.

لغو نشست علمی دانشکده حقوق بهشتی

روز سه ‌شنبه ۴ اردیبهشت، انجمن علمی دانشکده حقوق اعلام کرد، قرار بر برگزاری نشستی علمی با موضوع «قدرت، قانون و آزادی» با سخنرانی دکتر علی‌ اکبر گرجی ازندریانی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی بود.

با کارشکنیها و گزارشهای غلط عده ‌ای کژاندیش و متحجر منتسب به بسیج دانشگاه و اعتراض آنها به معاونت فرهنگی دانشگاه برای لغو مجوز برگزاری این نشست، در نهایت هنگامی که این گروهک فشار از همکاری معاونت فرهنگی با خود برای امنیتی‌ سازی و سرکوب دانشگاه مایوس شدند، دست به دامان حراست شده و در اقدامی کاملا غیرقانونی مجوز برگزاری جلسه را لغو کردند و این در حالی رخ داد که به استناد هیچ قانونی برگزاری نشستهای علمی در دانشکده ‌ها نیازمند تایید از سوی حراست نیست.

آیدا شاکرمی آزاد شد؛ بی حجاب و استوار

آیدا شاکرمی، خواهر دادخواه نیکا شاکرمی و دانشجوی دانشگاه بهشتی تهران روز سه ‌شنبه ۴ اردیبهشت، با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد. این دانشجوی مبارز که به دلیل بی حجابی و در دل جنگ حکومت علیه زنان در خیابانها بازداشت شده بود، هنگام آزادی نیز حجاب بر سر نگذاشت تا بر آرمانهای خود و زنان مبارز جامعه ایران پافشاری کرده باشد.


حمایت دانشجویان آزادیخواه کشور از توماج صالحی

روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت، تعدادی از دانشجویان آزادیخواه، اطلاعیه ای در حمایت از توماج صالحی صادر کردند:

برای توماج صالحی، با اعتراض جمعی و سازمانیافته به خیابان بیاییم!

توماج صالحی چهره، نماد و صدای برجسته انقلاب زن زندگی آزادی است. جمهوری اسلامی همزمان با حمله اخیر به زنان و تلاشش برای بازپسگیری خاکریز فتح شده حجاب توسط مردم، اقدام به صدور حکم اعدام برای توماج کرده و به خیال خود از این طریق می ‌تواند ما و انقلابمان را به عقب رانده و جامعه سراپا جوشش و اعتراض ایران را مرعوب کند.

جای تردیدی برای هیچ‌کس ندارد که توماج صالحی صدای انقلاب زن زندگی آزادی و محروم ‌ترین و به ‌حاشیه ‌رانده ‌ترین بخشهای جامعه ایران علیه جمهوری اسلامی بوده است. اکنون و با صدور دو باره حکم اعدام برای توماج، زمان آن فرارسیده است که انقلاب زن زندگی آزادی در همه اجزا، اندامها، افراد، چهره ‌ها و تشکلها و سازمانهایش پا به میدان گذاشته و از یکی از برجسته ‌ترین فعالان و نمادهای خود پشتیبانی کند. با اعتراض گسترده و وسیع نباید اجازه دهیم که حکومت اعدامی حتی جرئت صدور چنین احکام و پیشبرد چنین اقداماتی را به خود راه دهد.

.... مقابل حکومتی که برای بقای خود دست و پا می ‌زند، به زنان حمله می‌ کند، در منطقه موشک می ‌پراند و به شکل روزافزونی از مردم ایران و خاورمیانه قربانی می ‌گیرد، عاجل ‌ترین اقدام بازگشت به خیابان است.

خودکشی سمیرا آل‌سعیدی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق‌تخصص روماتولوژی

شماری از پزشکان و رسانه‌ها در ایران، روز جمعه ۷ اردیبهشت‌، خبر دادند که سمیرا آل ‌سعیدی، فوق ‌تخصص روماتولوژی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون بیمارستان امیراعلم تهران، دست به خودکشی زد و جانباخت.

مهدی عبوس، پزشک و فعال صنعت داروی ایران، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دکتر سمیرا آل‌ سعیدی، فوق ‌تخصص روماتولوژی از میان ما رفت. ایشان روز قبل، برنامه دارویی خودکشی خود را با رزیدنتها مطرح کرده و آنها موضوع را جدی نگرفته و سر ‌به‌ سر ایشان هم می‌ گذارند. مرحومه به گواهی همکاران، خوش ‌اخلاق، فعال و با وجدان کاری بوده و از ایشان یک فرزند به یادگار مانده است... پزشکان بیشتر از سایر اقشار جامعه در معرض تنش و استرسهای فراوان کاری هستند.»

 

تجمع دانشجویان و دانش‌ آموختگان رشته علوم تغذیه در تهران

روز شنبه ۸ اردیبهشت، شماری از دانشجویان و دانش‌ آموختگان رشته علوم تغذیه در اعتراض به قانون جدید وزارت بهداشت مبنی بر «ابلاغ شناسنامه و استاندارد خدمت تدوین و تجویز رژیم درمانی برای بیماران سرپایی برای یک دوره درمان» مقابل ساختمان این وزارتخانه در تهران دست به تجمع زدند.

بر اساس این قانون، کارشناسان تغذیه‌، کارشناسان ارشد تغذیه، دکترای تخصصی تغذیه و کلیه پزشکان بالینی دوره‌ دیده (مورد تایید وزارت متبوع) پس از گذراندن یک دوره درمان می توانند صلاحیت ارائه خدمت را داشته باشند. این در حالیست که دانش‌ آموختگان رشته علوم تغذیه، بعد از گذراندن چهار سال تحصیل کارشناسی و دو سال طرح اجباری، مجوز این امر را به دست می‌ آورند.

حکم ۵ ماه حبس برای پریسا صالحی اجرایی شد

حکم حبس پریسا صالحی فعال سابق دانشجویی، روزنامه‌ نگار و دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران روز یکشنبه ٩ اردیبهشت، در زندان کچویی کرج اجرایی شد.

بیانیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی علیه سرکوب زنان

در بخشهایی از این بیانیه که در روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، صادر شده آمده:

بیش از یک سال از روزی که ژینا (مهسا) امینی را کشتید می‌گذرد. از آن روز سیاه به بعد هر روز بر تعداد زنان مبارز این سرزمین افزوده شد. هر روز شاهد دخترانی بودیم که بدون توجه به وحشی‌گری و سرکوب گسترده نظام نامشروع جمهوری اسلامی تنها با «زندگی» و تنها با سرکشی پایه ‌های استبداد شما را به لرزه در آوردند.

دینا قالیباف یکی از صدها دانشجوی معترض؛ اخیرا بازداشت شده است.

جرم وی تنها روایت استیصال، سرکوب و حملات وحوش جمهوری اسلامی است. او دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه بهشتی و یکی از دانشجویانی بود که سال قبل، از شرکت در امتحانات محرومش کردید و سعی کردید با حکم تعلیق او را از دانشگاه حذف کنید.

خطاب به سرکوب‌گران ریز و درشت داخل و خارج دانشگاه؛ ما بی‌ شماریم. اگر فرایند تبدیل دانشکده به میدان جنگ را متوقف نکنید، ما برای حمایت از خواهران و برادرانمان به میدان می ‌آییم.

ما دانشجویان دانشگاه بهشتی، امروز خواستار آزادی تمام دانشجویان زندانی کشور هستیم. برای بازگشت به تحصیل تمام دانشجویان و پایان تسخیر و دانشگاه همه کار می‌ کنیم. لحظه ‌ای ما را دست کم نگیرید.   

هر چه بیشتر بر جنگ طلبی خود علیه زنان تاکید کنید؛ بیشتر بر تخریب خود دامن می ‌زنید.

«واقعیت آن چیزی‌ست که مقاومت می ‌کند»؛ مقاومت ادامه دارد.

 

بازداشت مطهره گونه ‌ای در حمایت از توماج صالحی

مطهره گونه ‌ای فعال جنبش دانشجویی و دانشجوی تبعید شدهِ، دندانپزشکی دانشگاه تهران پس از همراهی با خشایار سفیدی که به حمایت از توماج صالحی برابر خانه موسیقی اعتصاب غذا و تحصن کرده بود؛ روز چهارشنبه ١٢ اردیبهشت پس از احضار تلفنی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد! وی همچنین در یک توییت درباره وضعیت خود نوشت:

توسط سپاه ثارالله، با عنوان پلیس اماکن! احضار تلفنی شدم. تاکید کرده ‌اند که با پدرم همراه باشم. خانواده ‌ام مرا حسب اعتقادات شخصی و مذهبی دگم خود، با تحریک سپاه، تهدید به حبس خانگی کرده ‌اند! در کمال صحت روان، اعلام می ‌کنم که از مشی خانواده‌ ام برائت می‌جویم. «من دیگر دختر کسی نیستم.»

 

اعتراض به سرکوب زنان در روز کارگر در دانشگاه بهشتی

روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با نصب پوسترهای

در محیط دانشگاه به سرکوب زنان و جنگ علیه زنان و اتحاد زنان، دانشجویان و کارگران به مناسبت روز جهانی کارگر اعتراض کردند.

بیانیه مشترک به مناسبت روز جهانی کارگر

در بخشهایی از این بیانیه مشترک که در روز اول ماه مه صادر شده، آمده است:

... روز جهانی کارگر اولین روز ماه مه امسال برابر با ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، روز مبارزه با استثمار و بهره ‌کشی، روز همه ماست؛ روز همه ما مردم جهان که هیچ سهمی از ثروتها و امکانات و منابع طبیعی نداریم و از اسارت زندگیمان توسط یک درصدیهای استثمارگر حاکم به تنگ آمده ‌ایم.

ما نه تنها تحت استثمار، بلکه تحت ظلم و ستمِ سیستماتیک حکومتی مستبدی هستیم که ثابت کرده در کنار غارت همیشگی سفره ‌های خالی ما، برای بقایش دست به هر جنایتی می‌زند.

روز جهانی کارگر، روز همه ماست؛ روز توماج صالحی و توماج هاست؛ توماج نماد یک مبارز خستگی ناپذیر است که به‌ عنوان یک کارگر با مدرک دانشگاهی اما با هنر اعتراضی خود و حضور فعال خود در کف خیابانها، تبدیل به تهدیدی بزرگ برای جمهوری اسلامی شده تا حدی که رژیم تصمیم گرفته برای تسویه حساب با او، برایش حکم اعدام صادر کند.

آنچه روز جهانی کارگر را برای ما مردم ایران، علاوه بر پیام همبستگی و اتحاد سراسری با تمام کارگران و مردم آزادی‌خواه و انسان‌دوست جهان که علیه ستم و ظلم طبقاتی مبارزه کرده و می‌کنند، در موقعیت ویژه‌تری قرار می‌دهد، جریان داشتن انقلابی بنام «زن زندگی آزادی» است؛ انقلابی که سازماندهندگان و پیش برندگان آن، ما دانشجویان، زنان و جوانان، دانش‌آموزان، رنگین کمانیها، آتئیستها، کارگران، معلمان، کادر درمان، اساتید دانشگاه و بازنشستگان، دادخواهان و تک ‌تک انسانهای مبارزی هستیم که رسیدن به آزادی را عهد و پیمان بستیم.

ما از تهران و اصفهان گرفته تا کردستان و بلوچستان و خوزستان و آذربایجان، در سراسر ایران؛ عزم خود را برای سرنگونی جمهوری اسلامی جزم کرده ‌ایم.

تجمع دانشجویان دانشگاه شیراز

روز پنجشنبه 13 اردیبهشت خبر رد صلاحیت گسترده کاندیدای انتخابات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز منتشر شد. در انتخابات شورای مرکزی انجمن وفاق و توسعه شیراز حدود ١۶ نفر از کاندیدای انتخابات ردصلاحیت شدند و باوجود پیگیری این دانشجویان و تجمع مقابل دفتر یکی از مسئولان فرهنگی این دانشگاه، اعلام کردند، انتخابات تنها با یک ائتلاف ٩ نفره برگزار خواهد شد تا شورای مرکزی ٩ نفره ‌ای بدون ائتلاف رقیب تشکیل شود.

بنابر گزارشات، کمیته تحقیق با پخش تصاویر خصوصی کاندیدای خانم و انتساب اتهامات کذب به کاندیدای خانم و آقا این ١۶ نفر را ردصلاحیت کرده و درحال پرونده سازی گسترده علیه فعالان دانشجویی این دانشگاه است.

نصب پوسترهای «جنگ علیه زنان» در دانشگاه خواجه نصیر

روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت، دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با نصب پوسترهای «جنگ علیه زنان» به حملات اخیر حکومت به زنان اعتراض کردند.

 

جلوگیری از ورود مهمانان زن به کنگره جراحان ایران به بهانه «حجاب و پوشش»

ماموران حراست از ورود تعدادی از پزشکان زن و دیگر زنان دعوت شده به کنگره چهل و پنجم جامعه جراحان در سالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی به بهانه بدحجابی جلوگیری کردند.

روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت، مامور حراست این دانشگاه «با همراهی یک خانم محجبه»، در اتاق کوچکی که محل ورود دانشجو و مراجعان است، از ورود پزشکان زن و خانمهای فعال در تولید تجهیزات پزشکی به بهانه «بدحجابی و کوتاهی قد مانتو یا شلوار، یا تنگ بودن مانتو» جلوگیری می‌ کرد و ورود مهمانان کنگره، مشروط به تعویض و تغییر لباس بود.

در این روز ماموران حراست یکی از خانمها را مجبور کرده ‌اند تا زمان حضور در کنگره از «کت مردانه» یکی از آقایان عضو هیأت برگزار کننده استفاده کند.

بر اساس این گزارش، فشارهای حراست دانشگاه علوم پزشکی به زنان به بهانه نوع پوشش در روز دوشنبه تا جایی رسیده است که برخی از روسای انجمنهای تخصصی، در میانه سخنرانی مجبور شدند کنگره را ترک کنند تا با «چانه ‌زنی»، مساله پوشش مهمانان حل شود.

 

اعمال محدودیت علیه ۲۰۰ استاد دانشگاه در سال ۱۴۰۲

کارن ابری نیا، دبیر کانون صنفی استادان دانشگاههای ایران اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۰۰ استاد دانشگاه با انواع محدودیتها و محرومیتها مواجه شده و ۲۵ نفر از آنها اخراج شده و این محدودیتها توسط وزارت کشور و شورای امنیت کشور اعمال شده‌ است.

کارن ابری ‌نیا، دولت ابراهیم رئیسی را به «دخالتهای زیاد» در امور دانشگاهها متهم کرده و بیان داشته است که اختیارات وزارت علوم کاهش یافته و به نظر می ‌رسد که وزارت کشور است که به دانشگاهها دستور می‌دهد.

او افزوده که این محدودیتها شامل استادانی می ‌شود که در واکنش به حوادث سال ۱۴۰۱ بیانیه ‌ای امضا کردند یا موضع ‌گیری کردند، مثلاً با تبدیل وضعیت آنها از حالت پیمانی به رسمی ‌آزمایشی و بعد به وضعیت رسمی موافقت نکرده‌ اند یا مراحل تغییر وضعیت آنها را متوقف کرده ‌اند. همچنین در مواردی برای ترفیع سالانه استادان مشکل ایجاد شده یا ارتقا برخی استادان از دانشیاری به استادی متوقف شده است.

او همچنین تأکید کرده که علاوه بر محدودیتهای مرتبط با اعتراضات سال ۱۴۰۱، برخی دیگر از استادان به ‌دلیل فعالیتهای صنفی در کانون صنفی استادان دانشگاههای ایران هدف قرار گرفته‌ اند، با این حال این کانون از وزارت کشور مجوز فعالیت دارد.

رشته تحصیلی دکترای امر به معروف و نهی از منکر راه ‌اندازی می شود
روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت، بنا بر اعلام رئیس قرارگاه احیای بینش امر به معروف و نهی از منکر قرار شده است رشته ‌ای در مقاطع ارشد و دکتری به عنوان رشته امر به معروف و نهی از منکر راه ‌اندازی و محتوای درسی در این زمینه تولید شود.
رئیس قرارگاه احیای بینش امر به معروف و نهی از منکر در وبینار اولین جلسه‌ مجازی تبیین رویکرد‌های جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر که توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد افزود: اعضای هیات علمی متخصص و علاقه‌ مند می ‌توانند در زمینه تولید محتوای کتابهای آموزشی این رشته با ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور همکاری کنند.

غیر استاندارد بودن محیط آموزشی و مصدومیت یازده دانشجو

روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، در پی ریزش سقف دو کلاس بر اثر وزش باد در دانشکده اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه، یازده دانشجو مصدوم شدند.

بر اساس اعلام روابط‌ عمومی دانشگاه رازی، علت این اتفاق وزش باد شدید و باز بودن پنجره‌ های کلاسها بوده است؛ باد با شدت بالا وارد لایه زیرین سقف کاذب شده و به دنبال آن، تایلهای سقف کاذب از قلاب آزاد شده و بخشی از آن فرو ریخته است.

این حادثه نشان‌ دهنده عدم رعایت استانداردهای محیط آموزشی و بیانگر ضرورت اتخاذ تدابیر فوری برای بهبود شرایط زیرساختی فضاهای آموزشی، خصوصاً در مناطق کم‌ برخوردار و لزوم تضمین ایمنی دانشجویان است.

 

تعرض جنسی به دانشجوی الزهرا به بهانه تذکر پوشش

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در منابع مستقل دانشجویی، تعرض به دانشجویان و تهدید آنها به دلیل رعایت نکردن پوشش اجباری به دانشگاه تک ‌جنسیتی الزهرا رسیده است.

روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت، ماموران حراست یکی از دانشکده ‌های دانشگاه الزهرا «در حین ورود دانشجو به دانشکده با تعرضی بی‌سابقه، مچ دست دانشجو دختر را گرفته و او را با آزار‌ و اذیت، وادار به حضور در واحد حراست و اخذ تعهد کرده است»

در این گزارش همچنین به نقل از برخی دانشجویان دانشگاه الزهرا آمده است که ماموران واحد انتظامات با ورود غیرقانونی به کلاس درس، دانشجویان دختر را مجبور به پوشیدن مقعنه کرده و از کارت‌های دانشجویی آن‌ها عکس گرفته است.

پیش ‌از این گزارشهایی در رسانه ‌های اجتماعی منتشر شده بود که یکی از مردانی که برای تعمیر سرویسهای بهداشتی به خوابگاه دخترانه دانشگاه نوشیروانی بابل وارد شده بود، به ‌صورت پنهانی یکی از دختران دانشجو را که مشغول استحمام بوده، مورد تماشاگری جنسی قرار داده و از او تصویربرداری کرده است.

گفته شده است که از سوی دانشگاه به دانشجویان گفته شده که دانشگاه دیگر مسئولیتی در قبال مرد متعرض ندارد و از طریق پلیس شکایت را پیگیری کنند و به مسئولان دانشگاه مراجعه نکنند.

(منابع استفاده شده برای تهیه این مجموعه: تلگرام دانشجویان پیشرو، تلگرام دانشحویان متحد، خبرنامه امیرکبیر، هرانا، اتحادیه آزاد کارگران ایران، خبرآنلاین، ایران اینترنشنال، ایندپندنت فارسی، رادیو فردا، اعتماد، ایران وایر، رویداد ۲۴)

منبع: نبرد خلق شماره ۴۷۷، سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱ می ۲۰۲۴

 

 https://t.me/nabard_khalgh



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7