۱۴۰۳ شهریور ۹, جمعه

وال استریت ژورنال: آژانس ملل متحد هشدار جدیدی حول فعالیت‌های هسته‌ای ایران صادر کرد

        وال استریت ژورنال:  آژانس ملل متحد هشدار جدیدی حول فعالیت‌های هسته‌ای ایران صادر کرد

در میان نگرانی‌ها در واشنگتن که تهران در موقعیت بهتری برای تولید بمب در آینده خواهد بود، یک گزارش محرمانه آژانس اتمی ملل متحد روز پنجشنبه گفت که ایران در ماه‌های اخیر به گسترش ذخایر اورانیوم نزدیک به غنای تسلیحاتی ادامه داده است... در ماه‌های اخیر مقامات ایرانی هشدار داده‌اند که عمده دانش مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را بدست آورده‌اند و اینکه کشور می‌تواند موضع رسمی خود که هرگز تسلیحات ویرانی جمعی را تولید نخواهد کرد، به کناری بگذارد.

در اوایل این ماه، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا یک ارزیابی جدید از کار اتمی تهران منتشر و گفتند که ایران در حال دنبال کردن تحقیقاتی است که این کشور را در موقعیت بهتری برای شروع یک برنامه تسلیحات اتمی قرار می‌دهد.

جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران ظرف سه ماه تا 17 اوت، 22.6 کیلوگرم اورانیوم با غنای بسیار بالای 60% اضافه کرده تا ذخایر خود را به 109.8 کیلوگرم برساند. بنا به اندازه‌گیری‌های آژانس، این میزان فقط کمی کمتر از حداقل میزان مورد نیاز اورانیوم با غنای بسیار بالاست که برای 4 بمب اتمی کافی باشد...

گزارش آژانس همچنین نشان داد که ایران به میزان قابل‌توجهی ذخایر اورانیوم 20 درصدی خود را نیز افزایش داده که چند هفته طول می‌کشد آنرا تبدیل به ماده در سطح تسلیحاتی نماید. برخی متخصصین گفته‌اند که ایران می‌تواند بزودی اورانیوم غنی شده کافی برای 9 بمب اتمی را ظرف 2 ماه تولید کند...

حرکت ایران در تبدیل شدن به یک کشور در آستانة تسلیحات اتمی موجب گرم شدن هر چه بیشتر استدلالات در واشنگتن شده که در قبال تهران چه باید کرد. جمهوریخواهان می‌گویند که عمده گسترش اتمی ایران در زمان پرزیدنت بایدن رخ داده در حالیکه برخی دمکرات‌ها می‌گویند اگر پرزیدنت سابق دانلد ترامپ آمریکا را از توافق اتمی 2015 خارج نکرده بود، برنامه اتمی تهران همچنان مهار شده می‌بود...

آمریکا و کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند که امکان تعامل عمیق‌تر با تهران حول برنامه اتمی‌اش و سایر موضوعات بستگی به کاهش این برنامه اتمی‌ و همکاری با آژانس دارد. تصمیم برای برداشتن تحریم‌ها تقریباً مطمئناً نیاز به نوعی توافق جدید اتمی دارد.

در گزارشی جداگانه که روز پنجشنبه منتشر گردید، آژانس گفت ایران هنوز با تحقیقات حول مواد اتمی اعلام نشده که در کشور کشف گردیده، همکاری نمی‌کند. آژانس همچنین گفت تهران هیچ نشانی از چرخش بر سر تصمیمش در ممنوع ساختن برخی از بازرسان آژانس از کشور و یا افزایش دسترسی آژانس به سایت‌های مرتبط با اتمی نشان نداده است.

اما مقامات غربی گفتند در حالیکه دولت جدیدی اخیراً در ایران بر سر کار آمده، بعید است که هیئت حکام آژانس در اجلاس آتی خود در ماه سپتامبر گام‌های جدیدی علیه تهران بردارد.

وال استریت ژورنال :    لارنس نورمن


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7