۱۴۰۳ شهریور ۴, یکشنبه

از طویله رضا شاه تا اصطبل ولایت! ۴ شهریور, ۱۴۰۳ - مشابهت ها وهم سنخی رفتار دیکتاتوری‌های شاه و ولایت


    از طویله رضا شاه تا اصطبل ولایت! ۴ شهریور, ۱۴۰۳ -  مشابهت ها وهم سنخی  رفتار دیکتاتوری‌های شاه و ولایت 

مشابهت رفتار دیکتاتوری‌های شاه و ولایت از آن رو عبرت آموز است که بدانیم هردوی آنان از درد مشترکی رنج می برند؛ درد بقا. این نیاز و درد مشترک است که دیکتاتورها را به خصوص در پایان عمر ننگین‌شان وادار می سازد که اشتباهات مهلک مشابهی مرتکب شوند. یکی از عرصه‌های این رفتار مشترک آنجاست که دیکتاتورها مجبور شوند به بازی پارلمان و مجلس تن بدهند.

رضا شاه، مجلس و انتخابات

می گویند رضا شاه که اساسا اعتقادی به مجلس و  پارلمان نداشت اما چون میراث‌خوار جنبش مشروطه بود ناچار بود یک مجلس صوری و نمادین داشته باشد. با این وجود رضا خان چون از بی خاصیت بودن مجلس فرمایشی خود خبر داشت  همیشه آن را طویله می نامید!

سفیر انگلیس در سال ۱۳۰۵ در گزارش سالانه خود در باره وضعیت مجلس ایران می‌نویسد:

«مجلس ایران را نمی‌توان جدی گرفت، نمایندگان مجلس، نمایندگان آزاد و مستقلی نیستند و انتخابات مجلس آزادانه برگزار نمی‌شود. هنگامی که شاه طرح یا لایحه‌یی را مد نظر قرار داد تصویب می‌شود. زمانی که مخالف است رد می‌شود و هنگامی که بی‌اعتناست بحثهای فراوانی درباره طرح یا لایحه مزبور صورت می‌گیرد».

محمدرضا شاه و مجلس و پارلمان

محمدرضا شاه هم با اینکه باصطلاح دانش آموخته فرنگ بود اما مثل پدر دیکتاتورش دل خوشی از نظام پارلمانی و مشروطه نداشت. او به همین دلیل پس از تحکیم قدرت خود بخصوص بعد از کودتای ۲۸ مرداد، مجلس را تحت انقیاد خود در آورد.

حسین فردوست (رئیس سازمان بازرسی شاهنشاهی) در کتاب خود می‌نویسد: «محمدرضا دستور داد که با علم و منصور یک کمیسیون سه نفره برای انتخابات نمایندگان مجلس تشکیل دهم. هر روز، منصور با یک کیف پر از اسامی به آنجا می‌آمد. منصور اسامی افراد مدنظر را می‌خواند و علم هر که را می‌خواست تأیید می‌کرد و هر که را نمی‌خواست دستور حذف می‌داد. منصور نیز با جمله“ اطاعت می‌شود ”، با احترام حذف می‌کرد»

ولایت و پارلمان

واقعیت این است که همان میزان که دیکتاتوری رضا خانی و محمدرضاشاهی از پارلمان و انتخابات و مجلس بیگانه بودند، به صورت مضاعف شیخ هیچ سنخیتی با چنین پدیده مدرنی نداشته و ندارد.

حاکمیت ولایت فقیه به صورت ماهوی و منطقی هیچ وجه مشترکی با مفاهیم پارلمان و مجلس و انتخابات ندارد. همگان می‌دانند که کارکرد مجلس در این نظام یک نقش فریبکارانه و از روی دجالیت است. چون با وجود این همه صافی و غربال در مسیر نماینده شدن آن چه که از ته این تصفیه‌ها در می آید یک عنصر ذوب شده در ولایت است. با این وجود همان طور که در قضیه اخیر رای اعتماد به پزشکیان دیدیم، این شخص خامنه ای و بیت اوست که در همه امور از ریز تا درشت دخالت دارند.

اعترافات اخیر پزشکیان در مجلس در مورد دخالت نزدیک خامنه‌‌ای در تشکیل کابینه واضح ‌تر از هر چیزی بی خاصیت بودن مجلس و اختیارات فراتر از قانون ولی فقیه را  نشان می دهد.

رفتار عامدانه یا ساده‌لوحانه پزشکیان در مجلس حکومتی در زمان گرفتن رای اعتماد برای کابینه‌اش به عیان بیانگر ماهیت نظام ولایت فقیه است.

پزشکیان در مجلس حکومتی می‌گوید؛ «برادرمان دکتر عراقچی، سرتیپ نصیرزاده، برادرمان آقای کاظمی، حاج آقا سید اسماعیل خطیب، اسکندر مومنی، آقای صراف اینها که می‌دانید بدون هماهنگی ما کاری نکردیم چه با پایین کمیته‌ها چه با بالا با کسانی که باید ما هماهنگ می‌کردیم».

گویی در میان حرف پزشکیان یکی بدون اجازه داد می زند وزیر ارشاد!؟

پزشکیان پاسخ می دهد:

«‌وزیر ارشاد؟ وزیر ارشاد که اصلاً نمی‌آمد آقا بهش دستور داده آمده. حالا دیگه من نمی‌خواهم این حرفها را بزنم چرا من را وادار می‌کنید؟ رفتم خدمت آقا گفتم آقا این لیست هست. اینها هستند. گفتم اون نیآمد. همان جا تلفن را گرفت گفت بهش بگید پا بشه بیاید».

بعد هم با کلافگی افزود: «هماهنگ شدیم آمدیم اینجا. خانم صادق را اصلاً خود آقا گفتند که باشه. آخه چرا دارید من را وادار می‌کنید یک چیزهایی که نباید بگویم… من رو وادار نکنید بروم توی جزئیات قضیه! رأی بدهید ما برویم دولت را تشکیل بدهیم».

نگرانی رسانه‌های حکومتی از بر ملا شدن جایگاه واقعی مجلس و انتخابات

کیهان ضمن ابراز نگرانی از این‌که تمام ادعاهای ساختگی «مردم‌سالاری و جایگاه مجلس» حکومت در سخنرانی پزشکیان زیر سؤال رفته، در شماره اول شهریور خود نوشت: «جناب پزشکیان در جلسه علنی دیروز مجلس و پیش از آن نیز به تلویح و گاه به تصریح فرموده بودند که در انتخاب تمامی وزرا با رهبر معظم انقلاب «‌هماهنگی‌» شده است! این ادعای ایشان بلافاصله به دستاویز و بهانه‌یی برای دشمنان تابلودار نظام تبدیل شد که با استناد به اظهارات آقای پزشکیان، مردم‌سالاری و جایگاه مجلس و حتی اختیارات رئیس‌جمهور را در جمهوری اسلامی ایران به زیر بکشند»!

محمودی عضو مجلس حکومتی روز ۲شهریور برای توجیه دستور خامنه‌ای در مورد تصویب کابینه گفت: کابینه‌ای که از مجلس رأی آورد کابینه رهبر نیست!حق نداریم ضعفها، کاستیها و عملکردهای آینده این دولت را به پای مشورتهای رهبری بگذاریم. اگر رهبر کسی را تأیید کرد و مشورت داد در نهایت این افراد با تأیید رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شدند!

جماران نیوز رژیم ۲شهریور نوشت: بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پیامی اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی را تعطیل کنید! رأی اعتماد مجلس به گزینه‌یی که از سوابق و مواضع ضدنظام خود اعلام برائت نکرده، در کنار رأی به گزینه‌های «ناکارآمد» و «حداقلی»، نشان از «عدم استقلال» و «اشتباه راهبردی» دارد، با این اوصاف مجلس را تعطیل کنید یا کفالت آن را به پدرخوانده‌ها بسپارید.

نتیجه:

شرایط دشوار دیکتاتوری دینی در آخرین مراحل سرنگونی کم‌کم  آثارش را در سطح جامعه نشان می‌دهد. رو شدن دست دیکتاتوری و  کنار رفتن پز پارلمان و مجلس اکنون می تواند بیش از هر زمانی زمینه ساز قیام و خیزش عمومی باشد. ماسک انتخابات و داشتن پارلمان دیگر به درد نظام ولایت فقیه نمی خورد و باید ماسک عوض کند.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7