۱۴۰۳ شهریور ۱۱, یکشنبه

سایت کانورسیشن : آیا لفاظی‌های ضد اسرائیلی و آمریکایی ایران تماما پارس کردن است و گاز نمی گیرد؟


               سایت کانورسیشن : آیا لفاظی‌های ضد اسرائیلی و آمریکایی ایران تماما پارس کردن است و گاز نمی گیرد؟

در تاریخ ۲۷ اوت، علی خامنه‌ای، ولی فقیه جمهوری اسلامی ایران، به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده و کابینه او گفت: گفتگو با دشمن ممکن است مفید باشد. خامنه‌ای در اشاره‌ای پنهانی به تعامل ایران با جامعه بین‌الملل و به‌ویژه ایالات متحده، گفت: ایران نباید به چنین تعاملی امیدوار باشد، اما این دلیلی برای عدم مذاکره با دشمن نیست.

این همان چراغ سبزی است که پزشکیان برای تعامل مجدد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی در مورد برنامه هسته‌ای ایران و تعامل با طرف های مذاکره‌ء بین‌المللی به دلیل تنش‌های شدید این کشور با اسرائیل به آن نیاز دارد.

به نظر می رسد این بیانیه نشان دهنده تمایل به عقب نشینی از لبه یک جنگ همه جانبه با اسرائیل به دلیل ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در خاک ایران در ماه ژوئیه و بازگشت به بازدارندگی متقابل است که سال ها روابط آنها را مشخص کرده بود.

با این حال، با توجه به تغییرات منطقه در سال گذشته، این ممکن است گزینه ای نباشد.

عبور از یک آستانه در ماه آوریل

در ماه آوریل سال جاری، اسرائیل مجموعه سفارت ایران در دمشق را هدف قرار داد و اعضای سپاه پاسداران را کشت.

این منجر به واکنش ایرانیان با طراحی دقیق و حساب شده بود. ایران نمی‌توانست حمله اسرائیل را نادیده بگیرد. حمله ای که مقامات آن را به عنوان حمله به قلمرو حاکمیتی ایران محکوم کردند، اما نمی‌خواست وارد جنگ با اسرائیل شود.

در نتیجه، گزارش شده است که ایران در مورد پاسخ قریب الوقوع خود هشدار قبلی داده است. [امری] که به اسرائیل و متحدانش اجازه داد تا بیشتر ۳۰۰ موشک و پهپاد شلیک شده از ایران را ساقط کنند.

با این حال، این پاسخ در ایران به عنوان یک پیروزی تلقی می‌شد، زیرا توانایی تکنولوژیکی آن برای دستیابی به اسرائیل را نشان می‌داد.

این حمله همچنین نشان دهنده انحراف از موضع پیش‌فرض ایران در گفت‌وگوی سخت، اما درگیر نشدن در رویارویی مستقیم بود.

ایران در ماه آوریل به وضوح از یک آستانه عبور کرد، اما به نظر می رسد از پیامدهای آن بسیار ناراحت است.

سپس در ۳۱ ژوئیه، هنیه در سفری به ایران ترور شد. اگرچه اسرائیل مسئولیت آن را تایید یا تکذیب نکرده است، اما به طور گسترده اعتقاد بر این است که [این کشور] پشت آن بوده است. این امر رهبری ایران را در تنگنا قرار داده است.

از طرف‌های تندرو درخواست‌هایی برای انتقام‌جویی برای بازگرداندن وجهه ایران به‌عنوان کشوری که می‌تواند از خود دفاع کند و انتقام قتل یک متحد نزدیکش را بگیرد، وجود داشته است.

خامنه ای همچنین تاکید کرده است که اسرائیل به خاطر اقدام خود مجازات خواهد شد. اما، زمان آن به انتخاب ایران خواهد بود.

واضح است که رهبری ایران نمی تواند ضعیف به نظر برسد و خطر آسیب رساندن به موقعیت آنها در میان متحدان و نیروهای نیابتی خود در منطقه از جمله حماس، حزب الله لبنان، شورشیان حوثی در یمن و سایر گروه های شبه نظامی شیعه در عراق و سوریه را به خطر بیندازد.

اما ملاحظات دیگری نیز وجود دارد که بر ذهن آنها سنگینی می کند.

یک بحران مشروعیت

پاسخ مستقیم به اسرائیل می تواند جعبه پاندورا [همه گرفتاری ها و مشکلات] را باز کند. این امر راه را برای حملات مستقیم بیشتر اسرائیل، شاید حتی ترورهای هدفمند رهبران ایران هموار می کند.

این یک احتمال واقعی است. اسرائیل تمایل خود را برای پاسخ به هرگونه تهدید با قدرت تحت عنوان دفاع از خود نشان داده است.

این کشور همچنین توانایی خود را برای انجام حملات دقیق در ایران نشان داده است، مانند حمله تلافی جویانه خود به سیستم راداری در شهر اصفهان پس از حمله موشکی و پهپادی ایران در ماه آوریل.

علاوه بر این، چنین تشدید تنشی، خطر واقعی کشاندن ایالات متحده به درگیری را به همراه دارد.

رهبری ایران هنر تا پای جنگ رفتن را ساخته است.

آمریکاستیزی در گفتمان سیاسی نخبگان سیاسی ریشه دوانده است و سیاست خارجی ایران را شکل داده است. اما ایران تاکنون از جنگ با ایالات متحده اجتناب کرده است، زیرا ممکن است همه چیز را به خطر بیندازد.

دلیل [این امر عبارت است از]: رهبران ایران در حال حاضر نگران آینده سیاسی خود هستند و درگیری با اسرائیل و ایالات متحده می تواند وضعیت را به طور جدی تشدید کند.

در حال حاضر یک گسست عمده بین بخش های بزرگ جامعه و رژیم حاکم وجود دارد. دو سال پیش، ایران با تظاهرات توده ای خودجوش ضد رژیم زیر پرچم «زن، زندگی، آزادی» تکان خورد.

آنها در واکنش به مرگ مهسا امینی در بازداشت به دلیل نپوشیدن حجاب به صورت مناسب این تظاهرات را شروع کردند، اما خیلی زود به یک شورش ضد نظام تبدیل شدند که خواستار «سقوط دیکتاتوری» و پایان رژیم اسلامی بود. این شورش با زور، بازداشت های خودسرانه و اعدام ها سرکوب شد.

کشته شدن رئیس جمهور ابراهیم رئیسی در یک سانحه هلیکوپتر در ماه مه امسال فرصتی را برای رژیم حاکم فراهم کرد تا به دنبال آشتی با منتقدان اصلاح طلب خود باشد. پزشکیان، یک نماینده اصلاح طلب مجلس، برای شرکت در انتخابات برای جایگزینی رئیسی با هدف افزایش مشارکت رای دهندگان به دقت مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد. رهبر ایران بارها به میزان مشارکت رای دهندگان به عنوان شاخصی از مشروعیت رژیم اشاره کرده است.

با این حال، نرخ مشارکت در دور اول انتخابات تنها ۳۹/۹درصد بود که کمترین میزان در یک انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ایران بود و تنها در دور نهایی به ۴۹/۸ درصد رسید. این آمار به عمق ناامیدی و سرخوردگی عمومی از نظام سیاسی اشاره دارد.

بسیاری از اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کردند. و این عمل ساختگی را به عنوان پرده دود برای رژیم حاکم رد کردند.

بحران مشروعیت ایران در بالاترین نقطه خود قرار دارد و آن را برای انفجار دیگری آماده کرده است. جنگ با اسراییل یا ایالات متحده می تواند آتش این انفجار را شعله ور کند.

راه حل بالقوه برای ایران؟

بنابراین رهبری ایران با یک وضعیت دشوار روبرو است. این کشور نمی تواند از لفاظی های ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی خود عقب نشینی کند. تهران سیاست خارجی خود را بنا نهاده و شبکه گسترده ای به نام محور مقاومت را بر اساس آن تشکیل داده است. این کشور نمی تواند به این ستون هویت خود خیانت کند.

اما عمل به آن بقای رژیم را به خطر می اندازد. بنابراین رهبری به دنبال تعادلی است که یافتن آن دشوارتر می شود.

تبادل آتش اخیر حزب الله با اسرائیل ممکن است پاسخ این سوال بوده باشد. ایران با حمایت از حزب‌الله می‌تواند ادعا کند که اسراییل را بدون ضربه زدن به خود به درد آورده است.

هدف از این کار بازگرداندن وضعیت موجود قبل از آوریل است.

این استراتژی جنگ را به حزب‌الله و دیگر گروه‌های نیابتی ایران واگذار می‌کند تا از رژیم حاکم در برابر رویارویی مستقیم محافظت کنند و تهدیدی وجودی علیه حاکمیت رهبران را دفع کنند.

اما این ممکن است یک ایده آرزویی باشد. این استراتژی می تواند به اسرائیل توجیه لازم برای حمله مجدد به اهداف ایرانی را بدهد. و این امر به نوبه خود می تواند به عنوان جرقه ای برای سرخوردگی عمومی با هدف وحشیگری رژیم حاکم عمل کند



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7