۱۴۰۳ شهریور ۱۱, یکشنبه

قتل عام قارنا در ادامه فتوای خمینی فاشیست ضد بشر علیه مردم کردستان!



                         فرمان قتل عام مردم کردستان توسط خمینی دیکتاتور وفاشیست ضد بشر 

روز ۲۷مرداد ۱۳۵۸ خمینی در پیامی علیه مردم کردستان اعلام جهاد کرد. خمینی در بخشی از پیام خود گفت: «من به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می‌کنم اگر با توپ‌ها و تانک‌ها و قوای مسلح تا ۲۴ساعت دیگر بسوی پاوه حرکت نشود من همه را مسئول می‌دانم و اقدام خواهم‌کرد.» فردای آن یعنی روز ۲۸مرداد ۵۸ نیروهای ارتش، بسیج و سپاه تازه تاسیس پاسداران انقلاب اسلامی به شهرهای کردستان حمله کردند.

جنگ در کردستان قبل از فرمان جهاد خمینی آغاز شده بود، یک ماه پس از تصاحب قدرت از سوی خمینی پس از انقلاب ۵۷ در شهرهای مهاباد و سنندج درگیری‌های خونینی میان مردم و ارتشی‌ها اتفاق افتاده بود و در نتیجه این درگیری‌ها، در سنندج بر اثر توپ‌باران محلات این شهر بیش از ۲۰۰نفر و در مهاباد بیش از ۲۰نفر در جریان تظاهراتی کشته شدە بودند.

آغاز جنگ کردستان در امتداد سرکوب مخالفان خمینی و ایده حکومت اسلامی او در سایر نقاط ایران بود.

در روز ۱۱ شهریور ماه روستای قارنا محاصره می‌شود در حدود ساعت یک بعد از ظهر، حدود صد نفر ملبس به یونیفورم‌های سپاه با اسلحه‌های ژ۳ و قمه وارد روستا می‌شوند. محمود مستورزاده روحانی روستا که متوجه نیت عوامل مسلح شده بود قرآن را برمی‌دارد و از آن‌ها می‌خواهد تا شفاعت قرآن را قبول کنند و از کشتار مردم صرف نظر کنند، اما افراد مسلح وی را می‌کشند و سپس سرش را می‌برند.

کسانی که توانستند خود را پنهان کنند یا اینکه بگریزند جان سالم بدر می‌برند و بقیه ساکنان روستا که ۶۸ نفر بودند، در عرض سه ساعت قتل‌عام می‌شوند. افرادی که توانسته بودند از روستا فرار کنند به کوهستان بوداخ پناه می‌برند. حمایت افراد تندرو مسلح با توپ و تانک نشانه ای آشکار از حمایت دولتی برای کشتار مزبور به‌شمار می‌رود. نوشتن نامه توسط عظیم معبودی در روز قبل از کشتار و همچنین شرکت نامبرده در قتل‌عام اهالی روستا به خوبی سازمان دهی بودن کشتار را مشخص می‌نماید.

همچنین در پی درگیری‌های کردستان، پای صادق خلخالی (قاضی منصوب خمینی)، رئیس دادگاه انقلاب به کردستان باز شد که عامل اعدام شماری از کردها شد.

یورش به کردستان

پس از انقلاب۵۷ احزاب کردی توانستند در زمان بسیار کوتاهی سازمان دهی وسیع مردمی انجام دهند، طوری که این کار باعث وحشت حکومت شد.

یک هفتە پس از سقوط شاە و در روز ۲۹بهمن ۵۷ هیئتی از طرف دولت موقت بازرگان به سرپرستی داریوش فروهر وارد مهاباد می‌شود و نمایندگان مردم کرد در قطعنامەای ۸ مادەای مطالبات مردم کردستان را به آنها می‌دهند.

در ۲۴فروردین ۵۸، به واسطه‌ی مبارزات کمیته‌های محلات و تشکیل وسیع شوراهای کارگری و دهقانی در شهر سنندج انتخاباتی برگزار شد که در نتیجه‌ی آن اداره‌ی شهر به شورایی منتخب از مردم واگذار شد. در ۳۰تیر ۵۸ تا ۱۴مرداد همان سال شورای منتخب شهر و اتحادیه‌ی دهقانان مریوان در اعتراض به حضور سپاه در شهر، کوچی تاریخی به رهبری «فواد مصطفی سلطانی» را رقم زدند.

با اعلام جهاد خمینی علیه مردم کرد در اولین اقدام پس از این حکم، صادق خلخالی حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب ۱۲نفر را در پاوه تیرباران کرد و سپس سپاه و ارتش برای سرکوب کردستان به سمت سنندج و شهرهای جنوب آذربایجان غربی حرکت کردند، با وجود اینکه چریک‌های کرد این شهرها را تخلیه کرده‌ بودند اما سپاه و ارتش در شهرهای کردستان صدها نفر از مردم را تیرباران کردند.

با مقاومت مردم و پیشمرگه‌های کرد حکومت مجبور به پذیرش آتش بس و بازگرداندن نیروهایش بە پادگان‌ها شد و نیروهای پیشمرگه در آبان ۵۸ بە شهرها بازگشتند و خودمختاری نسبی در بخش وسیعی از شهرهای کردستان از سنندج تا شهرهای جنوبی آذربایجان غربی برپا شد. تنش‌های میان مردم کرد و سپاه و ارتش ادامه پیدا کرد.

رئیس جمهور و فرمانده کل قوا در آن زمان روز ۱۲فروردین ۵۹ طی یک سخنرانی به ارتش دستور داد تا برای سرکوب کردستان آماده شود.

حملات همه جانبه ارتش و سپاه به کردستان

پس از این سخنرانی ارتش نیروهایش را از ارومیه و از مسیر دره قاسملو به سمت اشنویه به حرکت در‌آورد، با مقاومت پیشمرگه‌ها ارتش پس از تلفات مجبور به عقب نشینی شد.

پس از آن گردان زرهی ۱۸۵قزوین از ارومیه به سمت سنندج حرکت کرد، پیشمرگه‌ها در کمینی این گردان را هم زمین‌گیر کردند، گروهی از درجه‌داران و فرماندهان ارتش با اعلام اینکه ارتش مسئول آتش افروزی و خون ریزی در کردستان است، با دفاع از آرمان‌های خلق کردستان از ارتش جدا شده و به پیشمرگه‌ها پیوستند.

 روز ۳۱ فروردین۵۹ لشکر ۲۸ طی اطلاعیه‌ای از مردم ساکن در بخشی از مناطق سنندج خواست که خانه‌های خود را ترک کنند و ساعاتی پس از انتشار این اطلاعیه درگیری در سنندج آغاز شد، از این روز شهر سنندج آماج حملات سنگین توپ‌خانه‌ای و راکت‌باران قرار گرفت. به این ترتیب مقاومت ۲۴روزه سنندج آغاز شد.

روز ۷اردیبهشت ۵۹ و پس از چندین روز مقاومت جانانه مردم و پیشمرگه‌های کرد، خمینی مجبور به اعلام آتش بس شد. اما این آتش بس تنها چند ساعت دوام داشت و سپاه پاسداران با گلوله باران مناطقی از سنندج آتش‌بس را نقض کرد و از صبح روز بعد جنگ دوباره آغاز شد.

روز ۱۰اردیبهشت هیئت نمایندگی خلق کرد در مهاباد و بسیاری نیروهای سیاسی دیگر بار دیگر درخواست آتش‌بس کردند، اما سپاه و ارتش اعلام کردند که جنگ را ادامه می‌دهند و آتش‌بس را نخواهند پذیرفت.

تا روز ۱۴اردیبهشت، صدها نفر از مردم و پیشمرگه‌های حاضر در سنندج و بیش از هزار نفر از نیروهای ارتش و سپاه کشته شدند.

مقاومت سنندج تا روز ۲۲اردیبهشت ادامه پیدا کرد و در نهایت احزاب و پیشمرگه‌های کردستان برای جلوگیری از تلفات و ویرانی‌های بیشتر از سنندج خارج شدند.

در این دوره جنگ در شهرهای دیگر کردنشین از جمله، سقز، بوکان، بانه، سردشت، اشنویه، میاندوآب، ارومیه، مهاباد و … نیز به شدت ادامه داشت.

به این ترتیب خمینی با اعلام جهاد علیه مردم کرد به اولین جنگ داخلی کلید زد و باعث جنگ و ویرانی در شهرها و کشتار هزاران تن از مردم کردستان شد.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7