۱۴۰۳ شهریور ۳۱, شنبه

حزب‌الله سرانجام کشته شدن ارشدترین فرماندهان خود را تایید کرد


                                       اذعان حزب‌الله لبنان به کشته‌شدن فرماندهان ارشدش

حزب‌الله لبنان تایید کرد تنی چند از فرماندهان ارشد این گروه در حمله اسرائیل کشته شده‌اند. حزب‌الله لبنان اعلام کرده علاوه بر ابراهیم عقیل، یک فرمانده دیگر آن به‌دنبال حمله هوایی اسرائیل کشته شده است. این گروه افزود به‌طور هم‌زمان، تعداد تلفات این حمله به «۳۱ نفر» افزایش پیدا کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز شنبه، ۳۱شهریور ۱۴۰۳، گروه حزب‌الله تأیید کرد که احمد محمود وهبی، یکی از فرماندهان ارشد این گروه، در حمله هوایی به محله ضاحیه کشته شده است. حزب‌الله اعلام کرده که وهبی فرمانده عملیات نظامی یگان رضوان علیه اسرائیل از روز هفتم اکتبر سال گذشته تا اوایل امسال بوده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، هدف اصلی این حمله اسرائیلی‌ها، نشست فرماندهان یگان رضوان وابسته به حزب‌الله بوده که در جریان آن ۱۶نفر کشته شده‌اند.

وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد که در کل ۳۱نفر در این حمله جان باخته‌اند، که شامل سه کودک و هفت زن می‌شود.

کشته شدن ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد نظامی گروه حزب‌الله لبنان به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان ارشد این گروه در نتیجه حمله هوایی اسرائیل به منطقه ضاحیه بیروت، واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

گروه حزب‌الله لبنان شامگاه جمعه، ۳۰شهریور ۱۴۰۳، در بیانیه‌ای رسمی، ابتدا خبر کشته شدن ابراهیم عقیل را تأیید کرد و او را به‌عنوان یکی از رهبران ارشد این گروه معرفی کرد.

رسانه‌های حزب‌الله، تصاویر ۱۲نفر از فرماندهان یگان رضوان را منتشر کردند. هم‌چنین هشت نفر از آنان به عنوان فرماندهان ارشد معرفی شدند.

پیش از این، ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که ابراهیم عقیل به همراه حداقل ده نفر از اعضای ارشد یگان رضوان در حمله هوایی به جنوب بیروت جان باخته‌اند.

اسامی و رده‌های فرماندهان کشته شده حزب‌الله

تایمز اسرائیل – اسامی و مناصب سلسله مراتب فرماندهی کشته شده حزب‌الله  را چنین اعلام کرد؛

ابراهیم عقیل، فرمانده کل نیروهای رضوان

ابو حسین سامر: مسئول بخش آموزش نیروهای رضوان

محمد قاسم العطار: فرمانده بخش آموزش رضوان

حسین احمد دحرج: رئیس ستاد رضوان

حسن یوسف عبدالستار: فرمانده عملیات رضوان

عبدالله عباس حجازی: فرمانده ناحیه رمیم

محمود یاسین حمد: فرمانده ارشد واحدهای عملیاتی

عباس سامی مسلِمانی: فرمانده ناحیه غنا

سامر عبدالحلیم حلاوی: فرمانده ناحیه ساحلی

محمد احمد رضا: فرمانده ناحیه خیام

حسن حسین مدی: فرمانده ناحیه مونت دو

حسن علی حسین: فرمانده یگان ویژه عزیز

واکنش‌ها پیرامون حمله به لبنان

به گفته وزارت بهداشت لبنان، این حمله هوایی به جنوب بیروت تاکنون دست‌کم ۱۴کشته و ۶۶زخمی برجای گذاشته که حال ۹نفر از آنان وخیم است.بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جمعه شب در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: «اهداف ما کاملاً مشخص هستند و اقدامات ما به‌خوبی نشان‌دهنده اهداف ما است.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در شبکه اجتماعی ایکس به شروع مرحله جدیدی از جنگ اشاره کرده و گفته است که اسرائیل به عملیات علیه حزب‌الله ادامه خواهد داد تا زمانی که مأموریت خود برای بازگشت امن ساکنان شمال اسرائیل به خانه‌هایشان را تکمیل کند.

حمله اسرائیل به فرماندهان ارشد حزب‌الله با واکنش حکومت ایران و گروه‌های نیابتی آن مواجه شده است.

حوثی‌ها و برخی گروه‌های عراقی مورد حمایت حکومت ایران نیز این حمله را محکوم کرده‌اند. حماس نیز این حمله را «وحشیانه» توصیف کرده و محکومیت خود را اعلام کرده است.

ابراهیم عقیل، که به‌عنوان «مرد شماره دو نظامی» حزب‌الله لبنان شناخته می‌شد، به‌دلیل مشارکت در انفجار سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳، در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب وزارت خارجه ایالات متحده قرار داشت.

حمله هوایی به جنوب بیروت پس از انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های متعلق به حزب‌الله که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه رخ داد و منجر به کشته شدن ۳۷نفر و زخمی شدن هزاران نفر شد، صورت گرفت.

اسرائیل تاکنون تأیید یا تکذیب نکرده است که در انفجار وسایل ارتباطی حزب‌الله دخیل بوده است.

واکنش‌ها به درگیری حزب‌الله و اسرائیل

عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان، اسرائیل را مسئول انفجار وسایل ارتباطی در کشورش معرفی کرد.

با این حال، دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، تأکید کرد که اسرائیل به‌دنبال گسترش درگیری نیست اما حزب‌الله را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرد.

وی اظهار داشت تا زمانی که این گروه از شمال رودخانه لیطانی عقب‌نشینی نکند، اسرائیل مجبور است از هر وسیله‌ای برای دفاع از خود استفاده کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، از شهروندان آمریکایی خواست که به لبنان سفر نکنند و اگر در این کشور حضور دارند فوراً آنجا را ترک کنند.

او هم‌چنین بیان کرد: «جنگ اجتناب‌ناپذیر نیست و ما برای جلوگیری از آن، هر اقدامی که لازم باشد انجام خواهیم داد.»

پیش‌تر نیز بریتانیا از شهروندان خود خواسته بود که لبنان را ترک کنند.

هم‌چنین، رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که حزب‌الله هم‌چنان به حملات راکتی خود به مناطق اسرائیلی ادامه می‌دهد.

در روز جمعه، پیش و پس از حمله هوایی اسرائیل به بیروت، حدود ۲۰۰راکت به‌سوی الجلیل علیا و بلندی‌های جولان شلیک شد که تلفاتی نداشت.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز در گفت‌وگوی تلفنی با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود، نگرانی خود را از تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله اعلام کرد.

به گفته پنتاگون، آستین بر اهمیت دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک تأکید کرده تا ساکنان مناطق مرزی بتوانند با امنیت کامل به خانه‌های خود بازگردند


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍