۱۴۰۳ شهریور ۲۸, چهارشنبه

آخرین تحولات وریدادهای جنگ غزه بعدا انفجار گسترده پیجرهای حزب الله - نیویورک تایمز: سفیر رژیم ایران در لبنان بر اثر انفجار پیجر یک چشمش را از دست داد


           رویترز : پس از انفجارهای پیجر در سراسر لبنان، حزب الله متعهد شد که اسرائیل را مجازات کند

حزب الله آن را بزرگترین نقض امنیتی در جنگ با اسرائیل می داند

این گروه می گوید، جنگجویان حزب الله در میان کشته شدگان هستند

پیجرها در تلاش برای جلوگیری از ردیابی توسط اسرائیل مورد استفاده قرار می گرفت

هیچ اظهار نظری از سوی ارتش یا دولت اسرائیل ارائه نشده است

ایرفرانس پروازهای بیروت، تل آویو را لغو کرد

بیروت، 17 سپتامبر (رویترز) - گروه شبه‌نظامی حزب‌الله پس از متهم کردن اسرائیل به انفجار پیجرها در سراسر لبنان در روز سه‌شنبه و کشته شدن 9 نفر و مجروح شدن نزدیک به 3000 نفر دیگر از جمله مبارزان و نماینده ایران در بیروت، وعده انتقام‌جویی علیه اسرائیل را داد.

زیاد مکاری، وزیر اطلاع رسانی لبنان، انفجار اواخر بعد از ظهر پیجرها - دستگاه های دستی که حزب الله و سایرین در لبنان از آنها برای ارسال پیام استفاده می کنند - را محکوم کرد و آن را "تجاوز اسرائیلی" خواند. حزب الله گفت که اسرائیل "مجازات عادلانه" خود را برای این انفجارها دریافت خواهد کرد.

ارتش اسرائیل که از آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر درگیر درگیری های فرامرزی با حزب الله مورد حمایت ایران بوده است، از پاسخ به سوالات در مورد انفجارها خودداری کرد.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که تعداد کشته شدگان سه شنبه شب از هشت به 9 نفر افزایش یافت و تعداد مجروحان همچنان 2750 نفر است.

حزب‌الله در بیانیه‌ای قبلی تایید کرد که کشته‌شدگان حداقل دو تن از جنگجویان و یک دختر جوان بوده است.

پیجرها در جنوب لبنان، حومه جنوبی بیروت موسوم به ضاحیه و دره بقاع شرقی منفجر شدند - که همگی محلهای استقرار حزب الله بودند.

**

رویترز ۱۸ سپتامبر ساعت ۱۲۰۵-رد پیجر انفجاری حزب‌الله از تایوان به مجارستان می‌رود

انفجار هزاران پیجر که حزب الله لبنان را هدف قرار داده بودند، ردپایی مرموز از تایوان تا مجارستان بر جای گذاشته است، در حالی که چشم انداز جنگ تمام عیار دیگری را در خاورمیانه بین گروه مورد حمایت ایران و دشمن اصلی اسرائیل افزایش می دهد.یک منبع ارشد امنیتی لبنان و یک منبع دیگر به رویترز گفتند که آژانس جاسوسی موساد اسرائیل که سابقه طولانی در انجام حملات پیچیده در خاک خارجی دارد، ماه ها قبل از انفجارهای روز سه شنبه که منجر به کشته شدن 9 نفر شد، مواد منفجره را در داخل پیجرهای وارد شده توسط حزب الله جاسازی کرد.این عملیات یک نقض امنیتی بی سابقه حزب الله بود که هزاران پیجر را در سراسر لبنان منفجر کرد و نزدیک به 3000 نفر از جمله بسیاری از جنگجویان این گروه و فرستاده ایران در بیروت را مجروح کرد.منبع امنیتی لبنان گفت که پیجرها متعلق به Gold Apollo مستقر در تایوان هستند، اما این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد که این دستگاه ها را تولید نکرده است. گفت که آنها توسط شرکتی به نام BAC - مستقر در پایتخت مجارستان - ساخته شده اند که مجوز استفاده را دارد.منبع امنیتی لبنان گفت که پیجرها متعلق به Gold Apollo مستقر در تایوان هستند، اما این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد که این دستگاه ها را تولید نکرده است. گفته می شود که آنها توسط شرکتی به نام BAC - مستقر در پایتخت مجارستان  ساخته شده اند که مجوز استفاده از برند خود را دارد...

**

شرکت تایوانی: پیجرهای منفجرشده در شرکتی مجارستانی تولید شدند

شمار کشته‌شدگان بر اثر انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله به ۱۲ نفر افزایش یافت. شرکت تایوانی "گلد آپولو" می‌گوید که اجازه ساخت این پیجرها را به شرکتی مستقر در مجارستان داده بود. ایران این انفجارها را "کشتار جمعی" خواند.

با گذشت حدودا یک روز از انفجار تقریبا همزمان پیجرهای اعضای حزب‌الله در لبنان، گزارش‌ها و اطلاعات جدیدی درباره این موضوع و پیجرهای مزبور منتشر شده‌اند. 

از جمله جدیدترین آنها، شرکت تایوانی "گلد آپولو" روز چهارشنبه ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریورماه) اعلام کرد اگرچه نام این شرکت بر روی پیجرهای منفجرشده در لبنان دیده می‌شود، اما این شرکت نقشی در ساخت آن‌ها نداشته است و این پیجرها توسط شرکت "بی.ای.سی کنسالتینگ"، مستقر در بوداپست، پایتخت مجارستان تولید شده‌اند.

این شرکت تایوانی اعلام کرد که به شرکت مجارستانی اجازه داده است تا مدل ویژه‌ای از پیجر‌های  AR924 را تولید و عرضه کند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: «طبق قرارداد همکاری، ما به بی.ای.سی کنسالتینگ اجازه داده‌ایم که از علامت تجاری برند ما برای فروش محصولات در مناطق تعیین‌شده استفاده کند، اما طراحی و ساخت محصولات صرفاً بر عهده بی.ای.سی کنسالتینگ بوده است.»

در همین خصوص، هسو چنگ کوانگ، بنیان‌گذار "گلد آپولو" نیز به خبرنگاران گفت که این شرکت از سه سال پیش با بی.ای.سی کنسالتینگ توافقنامه‌ای را به امضا رسانده و دو شرکت مشغول همکاری با یکدیگر بوده‌اند.

**

لوفت‌هانزا و ایرفرانس پروازهای خود به تل‌آویو را متوقف کردند:

در پی انفجار پیجرهای اعضای گروه حزب‌الله در لبنان و سوریه و بالا گرفتن نگرانی‌ها از احتمال تشدید تنش در منطقه، شماری از شرکت‌های هواپیمایی پرواز‌های خود به تل‌آویو، بیروت و تهران را به حالت تعلیق درآوردند.به دنبال انفجار پیجرهای حزب‌الله در لبنان، شرکت آلمانی لوفت‌هانزا پروازهای خود به تل‌آویو و تهران را تا روز پنجشنبه ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریورماه) به حالت تعلیق درآورد. شرکت ایرفرانس نیز اعلام کرده که تا همین روز به فرودگاه‌های تل‌آویو و بیروت، پایتخت‌های اسرائیل و لبنان پرواز نخواهد کرد.

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا، بزرگترین شرکت هواپیمایی آلمان، اعلام کرد که تمامی پروازهای خود به تل‌آویو و تهران را به  دلیل "تغییر در وضعیت امنیتی" منطقه به حالت تعلیق درآورده است.

این تصمیم از سوی لوفت‌هانزا پس از آن اتخاذ شد که روز سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه هزاران پیجر نیروهای حزب‌الله اعم از شبه‌نظامیان و نیروهای امدادی تقریبا به طور همزمان و دست‌کم در دو نوبت در شهرهای مختلف لبنان منفجر شدند. منابع رسمی در لبنان اعلام کرده‌اند که بر اثر این انفجارها دست‌کم ۹ نفر کشته و ۲۸۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

**

توقف حملات حزب‌الله به "هدف جنگی" اسرائیل تبدیل شد

اسرائیل اعلام کرده که پایان دادن به حملات حزب‌الله با هدف ایجاد امنیت در مناطق شمالی اسرائیل رسما به یکی از اهداف جنگی تل‌آویو تبدیل شده است تا ساکنان این مناطق بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند.اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریورماه) اعلام کرد که توقف حملات حزب‌الله در شمال این کشور اکنون "یک هدف رسمی جنگی" برای تل‌آویو به شمار می‌رود تا ساکنان این مناطق بتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

مقامات اسرائیلی بارها تهدید کرده‌اند که اقدامات نظامی سنگین‌تری را با هدف توقف حملات از سوی حزب‌الله لبنان به خاک خود انجام خواهند داد؛ حملاتی که از ۷ اکتبر سال گذشته تا کنون تقریبا هر روز علیه اسرائیل و نیروهایش صورت گرفته‌اند.

از زمان آغاز جنگ در غزه، تقریبا هر روز در منطقه مرزی اسرائيل و لبنان درگیری‌های نظامی رخ می‌دهد. حزب‌الله لبنان اعلام کرده که حملاتش به خاک اسرائيل با هدف "همبستگی با گروه تروریستی حماس" است.

اسرائیل در واکنش به این حملات مرتباً به حملات هوایی دست زده و بسیای از فرماندهان ارشد حزب‌الله را هدف قرار داده و کشته است. در پی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، به‌ویژه در اواخر ماه میلادی گذشته بسیاری از کارشناسان نسبت به آغاز قریب‌الوقوع یک جنگ تمام عیار در منطقه هشدار دادند.

**

نیویورک تایمز سفیر رژیم ایران در لبنان بر اثر انفجار پیجر یک چشمش را از دست داد

نیویورک تایمز در گزارشی به تاریخ چهارشنبه ۲۸ شهریور خبر داد که مجتبی امینی سفیر رژیم ایران در لبنان بر اثر انفجار پیجر به‌شدت زخمی شده است.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود به‌نقل از دو تن از پاسداران به شرط ناشناس ماندن نامشان نوشت: «به گفته دو تن از اعضای سپاه پاسداران در جریان این حمله، مجتبی امینی، سفیر ایران در لبنان، بر اثر انفجار پیجری که همراه او بود در موجی از انفجارهای همزمان وسایل الکترونیکی بی‌سیم منفجر شد، یک چشمش را از دست داد و چشم دیگرش به‌شدت مجروح شد. جراحات امینی جدی‌تر از آن چیزی است که ایران در ابتدا گزارش کرده بود و او برای مداوا به تهران منتقل خواهد شد».

به گفته یکی از اعضای سپاه پاسداران «پیجرها، از جمله پیجر مورد استفاده سفیر، قبل از انفجار حدود ۱۰ثانیه بوق می‌زدند که باعث شد برخی از قربانیان دستگاه را نزدیک چشم و صورت خود نگه دارند تا پیامی را بررسی کنند. این دو عضو سپاه گفتند که پیجرها فقط توسط اعضای حزب‌الله و عوامل عملیاتی استفاده می‌شد».

این در حالی است که حسین سلیمانی، سردبیر مشرق، پایگاه خبری سپاه پاسداران در پستی در شبکه اجتماعی ایکس با تأیید بر میزان جراحات امینی گفت: «جراحات وارده به سفیر ایران بسیار شدید و از دید ایشان بود».

به گفته نیویورک تایمز، ایران سفرای خود را در لبنان، سوریه، عراق و یمن، کشورهای متحدی که در منطقه به‌عنوان «محور مقاومت» شناخته می‌شوند از رده‌های ارشد سپاه پاسداران منصوب می‌کند، زیرا آنها هم‌چنین به‌عنوان رابط با گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران عمل می‌کنند.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو