۱۴۰۳ شهریور ۲۲, پنجشنبه

بیانیه مشترک فرانسه، آلمان و بریتانیا (E3) ، به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام


بیانیه مشترک  فرانسه، آلمان و بریتانیا (E3)  ، به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام

فرانسه، آلمان و بریتانیا (E3) بیانیه مشترکی را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام ارائه کردند. از:دفتر امور خارجه، مشترک المنافع و توسعه و دلفین هورناو-پوئزات، نماینده دائم فرانسه در آژانس بین المللی انرژی اتمی، به نمایندگی از E3

رییس:  از طرف فرانسه، آلمان و بریتانیا، از مدیرکل گروسی به خاطر آخرین گزارشش درباره برنامه هسته ای ایران تشکر می کنم. E3 از آژانس به دلیل کار حرفه ای، مستقل و بی طرفانه تیم بازرسان خود و گزارش عینی آنها در مورد برنامه هسته ای ایران بسیار سپاسگزار است. ما مدیرکل را تشویق می کنیم که هیئت مدیره را در جریان تمام فعالیت ها و تحولات مربوطه قرار دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بار دیگر از ادامه گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نقض فزاینده تعهدات برجامی این کشور خبر داد. آژانس بار دیگر یادآوری می‌کند که نمی‌تواند تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است و تاکید می‌کند که ایران تنها کشوری است که سلاح هسته‌ای ندارد و تولید و انباشت اورانیوم با غنای بالا را انجام می‌دهد.

رییس،

در دوره گزارش، ایران بسیار فراتر از تعهدات برجامی خود به غنی سازی اورانیوم ادامه داده است:

• این کشور تمام محدودیت های برجام را در مورد غنی سازی و انباشت اورانیوم غنی شده آشکارا نقض کرده است. ذخایر اورانیوم با غنای بالا تا 60 درصد بدون هیچ توجیه غیرنظامی معتبری به رشد چشمگیری ادامه داده است.

• ایران اکنون تقریباً میزان قابل توجه چهار اورانیوم با غنای بالا در اختیار دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را به عنوان مقدار تقریبی مواد هسته‌ای تعریف می‌کند که امکان ساخت یک وسیله انفجاری هسته‌ای را نمی‌توان رد کرد.

• طی سه ماه گذشته، ایران همچنین ظرفیت کلی تولید خود را با نصب و راه اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته جدید به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است.

• برای اولین بار پس از سالها، مدیرکل همچنین گزارش داد که ایران برخی از کارهای ساختمانی را در مرکز تحقیقات آب سنگین خنداب انجام داده است، بدون اینکه تمام اطلاعات مورد نیاز را به آژانس ارسال کند.

ما همچنین گزارش های قبلی آژانس در مورد فعالیت های مرتبط با فلز اورانیوم ایران را یاد آوری میکنیم. تولید فلز اورانیوم گامی کلیدی در توسعه سلاح هسته ای است و ما از ایران می خواهیم که دیگر این کار را انجام ندهد.

رییس،

ایران به مانع تراشی در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد که پیامدهای زیانباری برای توانایی آژانس در ارائه تضمین از ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران دارد:

• برای بیش از سه سال و نیم، ایران به طور جدی در راستی آزمایی و نظارت موثر برجام مانع ایجاد کرده است.

• در نتیجه این عدم شفافیت، آژانس تداوم دانش در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و دم، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است.

• ایران از لغو تصمیم خود برای پس گرفتن مجوز چندین بازرس با تجربه آژانس خودداری می کند. ما این تصمیم را محکوم می کنیم که به طور جدی بر توانایی آژانس برای انجام راستی آزمایی آن در ایران، به ویژه در تأسیسات غنی سازی تأثیر می گذارد.

• مدیر کل همچنین خاطرنشان می کند که بیش از سه سال است که ایران اجرای پروتکل الحاقی خود را متوقف کرده است.

رییس،

مایلیم اظهارات این شورا را که در ایران در مورد توانایی فنی این کشور برای تولید سلاح هسته ای و امکان تغییر دکترین به اصطلاح هسته ای آن مطرح شده است، به این هیئت یادآوری کنیم.

ما مجدداً از ایران می‌خواهیم که فوراً:

• تشدید هسته ای آن را متوقف و معکوس کند و از تهدید برای تولید سلاح های هسته ای خودداری کند.

• به محدودیت های تحمیل شده توسط برجام، به ویژه محدودیت های مربوط به غنی سازی، بازگردد.

• بیانیه مشترک مارس 2023 و تعهداتی که در رابطه با شفافیت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده است، از جمله اعمال مجدد تمام اقدامات شفاف‌سازی که در فوریه 2021 متوقف کرده است را اجرا کند.

• به آژانس اجازه دهد تا تجهیزات مراقبتی و نظارتی را در صورت درخواست نصب کند.

• پروتکل الحاقی را سریعا تصویب و اجرای مجدد کند. و

• تصمیم سپتامبر 2023 خود مبنی بر پس گرفتن مجوز بازرسان با تجربه را لغو کند.

رییس،

تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور قابل‌توجهی به امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند و معماری جهانی منع گسترش را تضعیف می‌کند. ما در کنار شرکای بین المللی درباره بهترین راه حل برای رفع تردیدهای جمعی در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران به رایزنی ها ادامه خواهیم داد. در سال 2022، ایران دو بار از یک نتیجه مذاکره امتناع کرد و در عوض تصمیم گرفت برنامه هسته ای خود را تشدید کند و تا سطوح هشدار دهنده گسترش دهد. ما به راه حل دیپلماتیک متعهد هستیم و آماده استفاده از تمام اهرم های دیپلماتیک موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.

در نهایت از مدیرکل می خواهیم که شورای حکام را در جریان وضعیت برنامه هسته ای ایران قرار دهد. خواهشمندیم این گزارش به اطلاع عموم برسد.

متشکرم.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو