۱۴۰۳ مهر ۲۷, جمعه

ایلاف لندن – دکتر سامی خاطر استاد دانشگاه مصر - رژیم ایران و آزمون های سخت؛ بعدش چی؟


                     ایلاف لندن – دکتر سامی خاطر استاد دانشگاه مصر -  رژیم ایران و آزمون های سخت؛ بعدش چی؟

رژیم ایران و آزمون های سخت؛ بعدش چی؟

رژیم ایران در سال‌های اخیر با یک سری چالش‌های داخلی و خارجی مواجه بوده است که آینده آن را زیر سوال برده است. این بحران ها آزمون سختی را برای رژیم در تهران به همراه داشت. این کشور در اثر استبداد، فساد گسترده در نهادهای دولتی و عدم شفافیت در توزیع ثروت، دچار بحران اقتصادی شدیدی است که این وضعیت را تشدید کرده و منجر به تشدید نارضایتی مردم و به وجود آمدن امواجی شده است. بخش بانکی نیز با وجود درآمدهای هنگفت مالی کشور، از نقدینگی شدید رنج می‌برد و همه اینها موجب از بین رفتن مشروعیت نظام نزد همه مردم به ویژه اقشار فقیر و متوسطی شده است که یقین دارد نظام عامل همه بدبختی‌هایش است.

در سطح بین‌المللی، رژیم ایران به دلیل درگیری‌های منطقه‌ای متعددی مانند سوریه و یمن با طرد شدیدی مواجه است که منجر به انزوای روزافزون آن شده است مهم‌ترین چالش‌های پیش روی رژیم آخوندها، تحولات عمده اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه ایران است، زیرا نزدیک به 60 درصد جمعیت ایران زیر سی سال سن دارند و اکثریت قریب به اتفاق این گروه از بیکاری و محدودیت‌های شدید رنج می‌برند. در عین حال، کشور شاهد یک جنبش بزرگ فمینیستی است، به طوری که زنان با الگوبرداری از زنان سازمان مجاهدین خلق و مقاومت ایران، اعتراضات بسیاری را رهبری می کنند و خواستار پایان دادن به قوانین تبعیض آمیزعلیه زنان، مانند حجاب اجباری و تبعیض در بازار کار و امور خانواده هستند.

بعدش چی؟

رژیم ایران گزینه‌های متعددی دارد که همگی دشوار و پیچیده است و ادامه رویکرد فعلی سرکوب داخلی، گسترش منطقه‌ای و چالش‌های بین‌المللی ممکن است به انزوای بیشتر و اعتراض‌های بیشتر و منجر به فروپاشی رژیم در دراز مدت شود. از سوی دیگر، رژیم ممکن است برای یافتن راهی برای برون رفت از بحران‌های خود اقدام به دادن امتیازات داخلی یا مذاکره با نیروهای مماشاتگر جهانی کند و این بزرگترین گواه بر ضعف رژیم در فرار از از بحرانهایش با دادن امتیازاتی که همیشه داده، قربانی کردن متحدان و سربازانش و نادیده گرفتن شعارهایش است.

پشت سیاست‌ها، مانورها و واکنش‌های رژیم ایران چیست؟

غرب از زمان تسلط آنها بر انقلاب ملی 1979، آخوندهای ایران را به عنوان بازیگر اصلی در منطقه خاورمیانه سوق داده است و این نقش خالی از تنش و ناآرامی در سطوح مختلف نبوده است. سیاست رژیم ایران، چه داخلی و چه خارجی، با تضادها و مانورهای فراوانی همراه است که به دنبال ارتقای منافع رژیم و تضمین تداوم آن بوده است

برای درک پیشینه این سیاست و واکنش های رژیم، انگیزه ها و زمینه های مختلف آن چارچوب حرکت رژیم ایران باید مورد توجه قرار گیرد که نظام و مسیر سیاست‌های داخلی و خارجی را تعیین می‌کند،

یکی از اولویتهای رژیم ایران حفاظت از بقا و دوام خودش و حمایت از نظام سیاسی فعلی‌اش بوده است این عقیده بر تفکر رهبران نظام ولایت فقیه حاکم است و مسیر سیاست داخلی و خارجی را مشخص میکند بنابراین هرگونه حرکتی که بقای نظام را تهدید می‌کند، تهدیدی وجودی تلقی می‌شود که باید با واکنش‌های تند و ایجاد بحران‌های منطقه‌ای و جهانی و سرکوب اعتراض‌های مردمی پاسخ داده شود. همانطور که در سال 2009 پس از انتخابات ریاست جمهوری یا قیام های 2019 و 2022 به عنوان بازتابی از این سیاست رخ داد.

رژیم هر جنبش مردمی خواستار تغییر یا اصلاح را تهدیدی مستقیم برای موجودیت خود می‌داند و از این رو از تمام ابزارهای سرکوبگرانه برای کنترل اوضاع استفاده می‌کند. رژیم با مانورهای سیاسی تلاش می‌کند هر اعتراض یا انتقادی را به عنوان توطئه های خارجی با هدف تضعیف ثبات معرفی کند تا برای سرکوب هر جنبش مردمی توجیه داشته باشد

در سطح خارجی، رژیم ایران به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه به عنوان ابزاری برای تضمین امنیت داخلی خود است و ملاهای ایران با حمایت از متحدان محلی خود مانند «حزب‌الله» و یا در عراق، سوریه، یمن، «حوثی‌ها»، لبنان و فلسطین مداخله می‌کنند. تا به عنوان بخشی از جهت‌گیری و تمایل خود برای ساختن «هلال شیعی»، نقش مسلط را در خاورمیانه تضمین کند و موانع خارجی را در برابر هرگونه تهدید منطقه‌ای تشکیل بدهد.

رژیم ایران از آنچه «صدور انقلاب» و فرقه‌گرایی می‌خواند به عنوان ابزاری برای تقویت وفاداری فرقه‌ای و بسیج عناصر خود استفاده کرد که به او قدرت تأثیرگذاری بر رویدادهای منطقه‌ای را به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای با حمایت غرب در جهت رام کردن اعراب به نفع خود می‌دهد.

این امر برای آخوندها جذابیت دارد، حتی اگر به قیمت تمام شدن سران حزب الله لبنان، حماس، حوثی ها، قاسم سلیمانی و ابراهیم رئیسی باشد، و رژیم معتقد است که دخالت منطقه ای آن برای محافظت مرزها و جاه طلبی های راهبردی خود و رفع هرگونه تهدید مستقیم نظامی از آن لازم است ، و حضور به اصطلاح سپاه پاسداران در قلب قدرت، رژیم را قادر می سازد تا سیطره آهنین خود را بر امور داخلی تحمیل کند و نفوذ خود را در خارج از کشور از طریق نظامی و عملیات اطلاعاتی، اعمال کند. علیرغم همه اینها، رژیم همچنان در سخت ترین گزینه های خود باقی می ماند، زیرا پس از از دست دادن داخلی، غرور و اعتماد حامیان خود را در منطقه از دست می دهد.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍