گروسی: بازرسان آژانس از تأسیسات غنیسازی ایران بازدید خواهند کرد
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، اعلام کرد بازرسان این نهاد از مراکز غنیسازی و تأسیسات هستهیی ایران بازدید خواهند کرد و نظارت آژانس بر فعالیتهای هستهیی جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت.
گروسی روز چهارشنبه ۳ تیر در یک نشست خبری در نیروگاه هستهیی دایایچی فوکوشیما در ژاپن گفت اگر چه اظهارات سیاسی بخشی از واقعیت موجود است، اما آنچه اهمیت دارد توافقی است که میان ایران و آمریکا به دست آمده و در آن تصریح شده فعالیتهای هستهیی مرتبط با مواد و تأسیسات هستهیی تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی انجام خواهد شد.
مدیرکل آژانس تأکید کرد انجام بازرسیها امری اجتنابناپذیر است و صرفاً زمان اجرای آن مورد بحث قرار دارد. بهگفته او، این بازرسیها چه در روزهای آینده و چه با فاصلهیی چند روزه، در نهایت انجام خواهد شد.
همزمان، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، نیز اعلام کرد که بازرسان آژانس در زمان مناسب برای بررسی تأسیسات هستهیی ایران به این کشور اعزام خواهند شد. وی در واکنش به گزارشهایی مبنی بر عدم برنامهریزی برای حضور بازرسان در ایران گفت مقامهای جمهوری اسلامی در این زمینه «اشتباه میکنند» و واشنگتن بر سر انجام «بازرسیهای صددرصدی» با تهران به توافق رسیده است.
ترامپ همچنین با اشاره به تأسیسات هستهیی آسیبدیده ایران گفت عجلهای برای انجام این بازرسیها وجود ندارد، اما بازرسان در زمان مقتضی در محل حاضر خواهند شد.
اظهارات گروسی از صریحترین مواضع اخیر آژانس درباره ادامه نظارت بر برنامه هستهیی جمهوری اسلامی بهشمار میرود؛ موضوعی که در شرایط کنونی و در پی تحولات اخیر پیرامون پرونده هستهیی ایران، از اهمیت ویژهیی برخوردار شده است.
🟢 #نه_شاه_نه_شیخ
🍏# مجاهدین_خلق ایران # کانونهای شورشی
🌳 # مریم رجوی #ایران
