۱۳۹۵ اردیبهشت ۳, جمعه

ابراز نگرانی وزارت خارجه انگلستان از ادامه نقض حقوق بشر در ایران در گزارش سالانه


                                                                         وزارت خارجه انگلیس 

منبع : همبستگی ملی ایران ،22آوریل 2016
لینک :
  ابراز نگرانی وزارت خارجه انگلستان از ادامه نقض حقوق بشر در ایران در گزارش سالانه


وزارت خارجه انگلستان روز پنجشنبه 2 اردیبهشت در گزارش سالانه خود نسبت به ادامه نقض حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها ابراز نگرانی کرد. در قسمتی از این گزارش آمده است: ”سابقه حقوق بشر رژیم ایران همچنان باعث نگرانی زیادی میباشد. …سایت های رسانه ها بشدت محدود شده اند. روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و فعالان حقوق بشر بطور منظم دستگیر و بازداشت شده اند. در ماه نوامبر بیش از 170 نفر بخاطر پیامهایشان که در برنامه های رسانه های اجتماعی منتشر کرده بودند دستگیر شده اند. زنان از حقوق و امتیازات مشابه مردان برخوردار نیستند و همچنان با تبعیض مواجه هستند. …برخی اقلیتهای مذهبی با تبعیض مواجه هستند “.
وزارت خارجه انگلستان: 21 آوریل 2016 ـ 2 اردیبهشت 1359
گزارش دفتر در مورد رفاه عمومی، حقوق بشر و دمکراسی در 2015
تقدیم شده به پارلمان توسط وزیر خارجه به عالیجناب فرمانده امور رفاه و خارجی آوریل 2016 ایران سال 2015 سال استقبال از تعامل ایران با نظام بین المللی بر اساس قوانین بود که به توافق تاریخی بالقوه ای در محدود ساختن شدید و بازرسیها در برنامه هسته ای ایران رسید. با این حال سابقه حقوق بشر ایران همچنان باعث نگرانی زیادی میباشد. رئیس جمهور روحانی وقتی در سال 2013 انتخاب شد، متعهد به بهبود بخشیدن حقوق و آزادی های شهروندان ایران شد. او همچنین قول اصلاحاتی را در مورد تبعیض بر علیه زنان و اعضای اقلیتهای قومی و فضای بازتر آزادی بیان در ایران داد.
سایت های رسانه ها بشدت محدود شده اند. روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و فعالان حقوق بشر بطور منظم دستگیر و بازداشت شده اند. در ماه نوامبر بیش از 170 نفر بخاطر پیامهایشان که در برنامه های رسانه های اجتماعی منتشر کرده بودند دستگیر شده اند.
زنان از حقوق و امتیازات مشابه مردان برخوردار نیستند و همچنان با تبعیض مواجه هستند. بعنوان مثال زنان متأهل برای خروج از کشور نیاز به رضایت شوهر خود دارند و اگر شوهرشان ورقه ای را که نیاز به امضا اوست تا وی بتواند پاسپورت بگیرد و یا پاسپورتش را تجدید کند امضا نکند از سفر به خارج ممنوع میباشند. در ماه سپتامبر یکی از بهترین بازیکنان فوتبال زن ایران، نیلوفر اردلان اجازه شوهرش برای سفر به مالزی برای مسابقات را پیدا نکرد.
در حالیکه برخی اقلیتهای مذهبی بطور رسمی تحت حفاظت قانون اساسی میباشند، واقعیت اینست که بسیاری از غیر مسلمانان با تبعیض مواجهند و تلاشهایی توسط مسلمانان وجود دارد که مذهب آنها را تغییر دهند که ممکن است به محاکمات کیفری بیانجامد. بعنوان مثال، در سال 2015 بطور منظم از دستگیری اعضای مسیحی کلیساهای خانگی و بسته شدن تعدادی از محلهای کسب و کار بهائیان توسط مقامات بخاطر رعایت روزهای مقدس غیر الزام آور دریافت شده است.
انگلستان همچنان به رهبری تلاش های بین المللی برای تشویق ایران به بهبود وضعیت حقوق بشر ادامه میدهد. ما همچنان به افزایش طرح موارد فردی با دولت ایران، علاوه بر موارد روندی مانند افزایش استفاده از مجازات اعدام، اعدام نوجوانان، و ادامه آزار اقلیت های مذهبی ادامه میدهیم. انگلستان همچنین بیش از 70 نفر را تحت نظام تحریمهای حقوق بشر ایران در لیست حفظ کرده است.
انگلستان به تضمین تصویب قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر ایران کمک کرده است. انگلستان جزء بانیان قطعنامه به رهبری کانادا بوده است و در انشاء پیش نویس و توافق در مورد متن آن شرکت کرده است. این قطعنامه با 76 رای به تصویب رسید.
پروژه های برنامه دمکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه از حقوق بشر و دمکراسی (HRDs) حمایت میکند و برای ایجاد یک پلتفورم در حمایت از آزادی بیان و تقویت ایجاد تغییرات پایه ای در کشور کمک کرده است. ما از تجدید حکم ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در ایران استقبال میکنیم. ما به حمایت از این ماموریت ادامه میدهیم و امیدواریم ایران از این فرصت برای تعامل با سازمان ملل متحد استفاده کند.
 در ماه مارس شورای حقوق بشر به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر بمدت 12 ماه رای داد. متن دقیق تر آن در مورد ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد مجموعه ای از نگرانیهای حقوق بشر از جمله استفاده از مجازات اعدام و آزار روزنامه نگاران را ابراز داشت. از آنجا که موفقیت قرارداد هسته ای روی خواست برخی از کشورها برای ایستادن در مورد حقوق بشر تاثیر گذاشته بود، شمارش آراء در هر دو مورد در مضیقه بود.

ما مکررا مقامات ایرانی را در مورد حبس هفت رهبر بهایی در ایران لابی کرده ایم و در مورد محکومیت های شوکه آور 20 سال زندان با اتهامات جاسوسی، تبلیغ علیه نظام، تبانی و همکاری برای بخطر انداختن امنیت ملی، و مفسد فی الارض علنا سخن گفته ایم. همانگونه که ما در بیانیه های عمومی روشن نموده ایم، این وحشتناک است که سیستم قضایی ایران بعد از تبرئه شدن این هفت رهبر، اتهامات آنها را باز میگرداند