۱۳۹۷ تیر ۱۷, یکشنبه

ظاهرات برازجان خروش دیگری از قیام مردم ایران



ظاهرات برازجان خروش دیگری از قیام مردم ایران




تظاهرات برازجان که شنبه ۱۶تیر ۹۷گسترده شد بار دیگر زنده بودن و پیشروی قیامی که از دیماه تا کنون چهره ایران را دگرگون کرده است نشان داد.
مردم برازجان در اعتراض به قطع بودن آب آشامیدنی این شهر به مدت ۴روز، در خیابانهای مرکزی شهر تجمع کردند و اعتراضهای پراکنده به نبود آب، که یک خواسته ساده صنفی است به سرعت به اعتراضهای جدی به سیاستهای کلان نظام و دخالت در سوریه و... بالغ شد و بلافاصله به شعارهای براندازی منتهی گردید!
این روال ارتقا شعارهای ساده صنفی به کلان مطالبات سیاسی آن‌هم تا خواسته تغییر نظام سیاسی کشور و سقوط دیکتاتوری مذهبی حاکم که در تظاهرات برازجان یک بار دیگر شاهد وقوع آن بودیم؛ شناسنامه تقریباً تمامی خیزش‌های اجتماعی ۶ماهه اخیر ایران است و از شاخصهای پیشرفت قیامی است که از دیماه شعله رو شد. روالی که امروز در برازجان مشاهده می‌کنیم و روزهای قبل در خرمشهر و پیش از آن در قیام بازار تهران و کازرون و... دیده شده بود. روالی که حکایت از تمام شدن یک مرحله تاریخی در تحولات اجتماعی ایران و آغاز یک مرحله دیگر دارد.
برازجانی‌ها امروز در میان شعارهایی که می‌دادند، به سابقه مبارزات تاریخی خود و منطقه دشتستان اشاره می‌کردند که حاکی از مبارزات افتخار‌ آفرین ضداستعماری آنهاست، درست مانند کازرونی‌ها که در رویکردی مشابه، از ناصر دیوان کازرونی، مبارز نامدار منطقه‌‌شان در شعارهایشان اسم می‌بردند.

نمایی از شهر برازجان
نمایی از گردنه‌های کوهستانی برازجان

نگاهی به برازجان

برازجان مرکز شهرستان دشتستان و دومین شهر بزرگ استان بو شهر است که جمعیت آن حدود یکصد‌ هزار نفر است. خرمای برازجان از مهمترین محصولات این شهر است که در سال‌های اخیر به‌علت کمبود آب دچار نقصان شده است.
معنی لغوی برازجان «جایگاه بزرگان» است. این شهر یکی از مراکز تمدن قدیم ایران بوده و آثار کاخ‌های کورش در آن منطقه نیز پیدا شده است.

پیشینه مبارزات ضددیکتاتوری مردم برازجان

سابقه مبارزات مردم این شهر در تاریخ معاصر به دوران جنگ جهانی اول برمی‌گردد وقتی که برازجانیها در مبارزات دشتستانی‌ها با نیروهای انگلیسی و پلیس استعماری جنوب به رهبری رئیس‌ علی دلواری شرکت کردند.
یکی از قهرمانان مردم برازجان، میرزا محمد خان برازجانی بود فرد نیکو کاری که پس از سال‌ها مبارزه با نیروهای استعمارگر انگلستان و پیروزی بر آنها، در منطقه برازجان دست به اقدامات عام‌المنفعه زد که ساختن حمام و قنات و... برای اهالی بود. محبوبیت وی در منطقه برازجان زبان‌زد خاص و عام بود. میرزا محمدخان برازجانی ادیب و شاعری توانا، سیاستمداری میهن‌پرست و جنگاوری بی‌همتا بود که فرماندهی آخرین حلقه از مجاهدین جنوب در سال‌های پایانی جنگ جهانی اول را به عهده داشت. در نیروهای وی زنان رزمنده جایگاه ویژه‌یی داشتند، یک دسته ۹نفره از زنان مجاهد نیروهای میرزا محمدخان، در همان نبردها توانسته بودند در یک نبرد حماسی در کوهستانهای «لرده»، یک تیپ انگلیسی را تار و مار کنند.
میزرا محمدخان برازجانی فرمانده مجاهدان برازجان در نبردهای ضداستعماری دشتستان
میزرا محمدخان برازجانی فرمانده مجاهدان برازجان در نبردهای ضداستعماری دشتستان

برازجان و سابقه مبارزه با دو دیکتاتوری شاه و شیخ

قهرمان برازجان میرزا محمدخان به‌علت هماهنگی با شورش برضد رضا خان، در لیست دشمنان رضاشاه قرار داشت و سرانجام در همان اوایل دیکتاتوری رضا شاه، عامل بدنام استعمار انگلیس، و به دست عوامل وی در سال ۱۳۰۸خورشیدی در پشت‌کوه به‌شهادت رسید(برای اطلاعات بیشتر در این مورد نگاه کنید به کتابهای تاریخ دشتستان).
در دوران حاکمیت سیاه آخوندی شهر برازجان کاروانی از فرزندان رشید خود را فدیه راه آزای مردم ایران نمود. از جمله این قهرمانان می توان از مجاهدین شهید عبدالرضا مشایخ،‌ سیدمحمدجواد هاشمی، زهرا علیپور، محمد حسین‌زاده، محمدکاظم شهنه  ثابت، محمد و عباس بازیارپور و.... نام برد که در شمار شهیدان سرفراز مجاهد خلق از شهر برازجان هستند.
این شهر در دور جدید قیامهای مردم ایران  یکی از شهرهای فعال بر ضدفاشیسم مذهبی حاکم بر ایران بوده است.

فضای عمومی برازجان به‌نقل از رسانه‌های محلی برازجان

به نوشته یک سایت محلی استان بو شهر «این روزها آب حتی برای نوشیدن هم در برازجان وجود ندارد و این موضوع ایجاد صفهای طولانی در مقابل درب فروشگاههایآب در شهر را باعث شده است. تا جایی که برخی، پساب دستگاههای تصفیه‌ٔ آب را نیز جمع اوری می‌کنند»!
همین سایت محلی اضافه کرده است: یکی از شهروندان برازجانی گفت: سه روز است که آب در شهر برازجان قطع شده و مردم را به ستوه آورده است طوری که به ناچار بهفروشگاههای آب تصفیه و آب معدنی هجوم برده و باعث صفهای طویل کنار این فروشگاه شده است. مسئولان علت قطعی سه روزه آب شهر برازجان را طغیان و گل‌آلود شدن رودخانه شاپور عنوان کرده‌اند و می‌گویند پس از این‌که رودخانه آرام شد، امکان تعمیرات شکستگی و آب بردگی لوله‌های خط آبرسانی از شهرستان کازرون استان فارس به شهر برازجان فراهم می‌شودشهروندان سؤال می‌کنند: شاید تا ۱۰روز هم رودخانه آرام نشد و یا دوباره بارندگی شد، آیا این دلایل برای مردمی که از آب، حیاتی‌ترین نیاز محرومند قانع کننده است؟ »

بخشی از آب برازجان ناپدید می‌شود!

یادآور می‌شود تعداد مشترکاًًن آب در شهر یکصد هزار نفره برازجان ۳۴هزار انشعاب مجاز و ۶هزار انشعاب غیرمجاز است (وبگاه فکر شهر. سایت محلی استان)که جمعاً ۴۰هزار انشعاب می‌شود در حالیکه با توجه به تعداد خانوار ساکن این شهر (حدود ۲۵تا ۳۰هزار خانوار) روشن نیست ۱۰هزار انشعاب اضافه بر واحدهای خانوار و تأسیسات این شهر، آب مصرفی این شهر را به کجا برده و به چه مصرفی می‌رسانند؟

دوربینهای امنیتی در برازجان برای جلوگیری از اعتراض برازجان
دوربینهای امنیتی برای جلوگیری از اعتراض برازجان

آماده‌سازیهای امنیتی برای مقابله با قیام مردم

در حالی‌که مشکل آب در این شهر، یک مشکل مطرح در ماه‌های اخیر بوده است اما حاکمیت ضدبشری آخوندها به جای پیش‌بینی برای حل مشکل آب، از مدتها پیش اقدام به آماده‌سازیهای امنیتی برای مقابله با قیام مردم قهرمان برازجان کرده‌ و با خرید و نصب دوربین در معابر اصلی شهر، تلاش در امنیتی کردن فضای شهر کرده‌اند، امری که با تظاهرات برازجان و قیام مردم و شعارهایشان مورد ریشخند مردم قهرمان برازجان و فرزندان میرزا محمد خان برازجانی قرار گرفت.

اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و بحران تشنگی برازجان!

امام جمعه اصول‌گرای مزدور برازجان در برابر مشکل بی‌آبی که زندگی مردم به‌ویژه کودکان این شهر را تهدید می‌کند مردم را به خویشتنداری دعوت کرد! دعوتی که امروز با قیام پرخروش مردم برازجان، جواب بایسته خود را گرفت!
امام جمعه خامنه‌ای در برازجان و نماینده مجلس ارتجاع از برازجان
امام جمعه خامنه‌ای در برازجان و نماینده مجلس ارتجاع از برازجان
محمدباقر سعادت نماینده اصلاح‌طلب رژیم از برازجان نیز در حرکتی مشابه امام جمعه‌ برازجان گفت: آقایی که مسئول آب و فاضلاب استان است باید بگوید که عمق فاجعه چقدر است، ولی نگفته!حتی یک بار هم به من نگفته‌اند که با فلان وزیر جلسه بگذارید و یا این قدر برای بهبود وضعیت آب دشتستان لازم است که من اعتباراتش را دنبال کنم!

برخی شعارهای مردم برازجان در قیام شنبه ۱۶ تیر

اولین شعارهای مردم اعتراض به نبود آب آشامیدنی در شهر بود اما این شعارها در کمتر از دو سه ساعت به شعارهایی تبدیل شد که این روزها در تمامی ایران طنین‌انداز است:
اگر فرماندار نیاد، امشب قیامت میشه
نماینده پولی همینه همینه
استعفا استعفا
یه دزدی‌ هم کم بشه، مشکل ما حل میشه
بی غیرت بی‌غیرت!
یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه
دشمن ما همین‌جاست دروغ میگن آمریکاست
برازجانی می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد
سوریه را رها کن فکری به‌حال ما کن
و در اوج تظاهرات مردم برازجان، این شعار طنین افکن شد:
مرگ بر دیکتاتور

نقش فعال زنان در اعتراض برازجان

فیلمهای منشتر شده از تظاهرات برازجان به ویژه اعتراضاتی که پس از تاریکی هوا ادامه پیدا کردند نشان دهنده نقش فعال زنان دلیر برازجانی در این حرکت  است. هم‌چنان که پیش از این اشاره شد؛ زنان قهرمان برازجانی همواره نقش برجسته یی در تاریخ مبارزات این شهر داشته اند. یکی از این زنان قهرمان مجاهد شهید زهرا علیپور بود. زهرا به عنوان کارگری رنج دیده با درد مردم محروم سرزمینش آشنا بود و راه رهایی آنها را در پیوستن به صفوف سازمان مجاهدین خلق ایران یافت. دژخیمان خمینی زهرا علیپور قهرمان را در  سال ۶۰ به شهادت رساندند. نام زهرا همراه با سایر  شهیدان مجاهد خلق از برازجان برای همیشه در تاریخ مبارزات مردم ایران برای آزادی خواهد درخشید. 

 

فضای عمومی شهر برازجان

فضای عمومی شهر برازجان مانند دیگر شهرهای کشور، یک فضای اساساً مترقی و ضدحکومتی است. به‌عنوان نمونه هفته پیش که مراسم سالگرد کشته شدن آخوند بهشتی و دیگر سران حکومتی در واقعه ۷تیر سال ۶۰در محل برگزاری نمایش جمعه برازجان برگزار شد، جمعیتی در حدود ۲۰الی ۳۰نفر در مراسم حاضر بودند که آنها نیز عمدتاً اعضای ستاد برگزاری نماز جمعه این شهر و عوامل برگزار کننده این قبیل برنامه‌ها هستند.

کسادی نمایشات آخوندی در برازجان
کسادی نمایشات آخوندی در برازجان - مصلای برازجان و مراسم بهشتی معدوم با ۲۰-۳۰نفر

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد