۱۳۹۸ اسفند ۵, دوشنبه

کرونا در ایران - .چگونه از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کنیم؟گفتگو با دکتر علی زاهدی






کرونا در ایران - .چگونه از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کنیم؟گفتگو با دکتر علی زاهدی 

گسترش ویروس کرونا و وجود آن به ایران را ابتدا رژیم تکذیب می کرد .سرانجام روز پنجشنبه یکم اسفند خبر درگذشت دو نفر بدلیل ابتلا به کرونا در شهر قم را اعلام کردند و روزجمعه هم رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارشات آزمایشگاهی ابتلا ۱۳ نفر دیگر تایید شده و دو نفر جان خودشان را از دست داده اند که مجموعا چهار نفر ضمن ۴۸ ساعت فوت کرده اند در همین رابطه گفتگویی با دکتر علی زاهدی انجام شده و سئوالاتی که هموطنان داشته اند باوی مطرح وایشان به آن پاسخ داده است.
پرسش: تعدادی از هموطنان سئوال کرده اند که چگونه میشود از گسترش و ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد؟ مشخصا اطرافیان فرد مبتلا چگونه باید از فرد مبتلا به این بیماری مراقبت کرد؟
دکتر علی زاهدی: من با تماسی که با دوستانم در قم داشتم وحشت عجیبی در آنجا مستتر هست و خیابان ها خلوت شده است و مردم نمی دانند چکار کنند چونکه رژیم هم مخفیکاری می کند و هم از دادن آموزش های لازم به مردم خودداری می کند. تنها چیزی که به آن توجه ندارد مردم و ویروس کروناست.
این یک بیماری ویروسی است و از خارج به ایران وارد شده و اولین مرحله پیشگیری این است که مرز ها بسته بشود و قرنطینه هایی ایجاد بشود و ویروس وارد نشود ولی حالا که سپاه پاسداران با هواپیمایی ماهان و پروازهایی که به کشور چین دارد این ویروس را به کشور وارد کرده اند و در قم جا داده اند. بدلیل اینکه جمعیت چینی که شاید در آنجا هست. حال از این به بعد باید چکار کنیم. همانطوریکه گفتم این وظیفه دولت هاست که انجام نشده ولی مردم باید اشراف داشته باشند که این یک بیماری ویروسی است و از طریق بزاق و ترشحات بینی در مدت کوتاهی در هوا و در سطح بمدت طولانی تر امکان تاثیر گذاری دارد و اصولا سه مرحله را می شود برای آن در نظر گرفت.
مرحله اول بیمار ضمن اینکه ویروس را حمل می کند ولی علائمی ندارد این مرحله گفته شده دو هفته است ولی بین هشت روز تا دو هفته است اولین علائم بصورت سرماخوردگی بروز می کند که ترشح بینی و بدن درد و تب و شروع سرفه است. در این مرحله افراد باید خودشان را در یک اتاق یا در خانه‌ای که هستند قرنطینه بکنند و حتی المقدور از ماسک استفاده کنند و از تماس با افراد دیگر خانواده پرهیز کنند تا ویروس به آنها منتقل نشود و در اتاق بمانند و از طریق تلفن با پزشک تماس داشته باشند. اینجا وظایف پزشکان ما خیلی مهم میشود همانطوریکه سخنگوی سازمان مجاهدین و خانم مریم رجوی از پزشکان خواستند که در این مورد مسئولیت بپذیرند و وارد بشوند و این پیشگیری را رهبری کنند این بیماران می توانند با یک پزشک و یا خانواده تماس بگیرند ولی نباید تماس مستقیم نداشته باشند تا ویروس منتقل نشود. بایدتوجه داشت هر چیزی که با صورت تماس پیدا می کند منجمله ماسک، اینها عمر کوتاه دارند و اگر دستمالی استفاده میشود بلافاصله در سطل آشغال بیندازند و یا اگر ماسک با ویروس در تماس قرار گرفت و محیط باید عوض بشود این ماسک باید عوض بشود. ولی رژیم ماسک هم نتوانسته تهیه کند از قم خبر رسید که ماسک کمبود است و بازار سیاه شده است.
مرحله بعدی: می شود با قرص های مسکن معمولی مثل پاراسیتول و نوشیدن زیاد مایعات و سوپ میشود کنترل کرد و مرحله بعد مرحله خطرناک بیماری است که به ریه حمله می کند و ایجاد التهاب طرفین ریه می کند که همراه تنگی نفس و سرفه خشک است در این مرحله است که ما نیاز به حمایت بیمارستانی داریم و حتی ممکن است نیاز به مراقبت های ویژه باشد و باید در بیمارستانهای خاص باشد و طی این مدت باید توسط پزشک و مامورین آمبولانس و کارکنان بیمارستان از این بیمار مراقبت بشود و بخصوص پزشکی که می تواند با این بیمار در تماس باشد وحمایت روحی و روانی وجسمی برای بیمار ارائه بدهد
پرسش: آیا درست است افرادی که بیماری دارند مثل بیماری ام اس احتمال مبتلا به این بیماری برای آنها بیشتر است و اگر کسی بعد از ابتلا خوب شده آیا باز هم مبتلا می شود؟
دکتر زاهدی: همه بیماریهای بدن واگر چند بیماری همراه هم باشند خطرات آن بیشتر است این موضوع در باره انفلانزا صادق است در مورد این بیماری هم همینطور است و اگر کسی دیابت و یا بیماری قلبی دارد اینها طبیعتا هر نوع بیماری دیگری روی آنها تاثیر بیشتری خواهد داشت منجمله بیماری ویروسی کرونا در باره بیماری ام اس یک بیماری پیچیده است و مراحل مختلفی دارد. اگر مبتلا به بیماری ام اس علائم خاصی نداشته باشد و بلحاظ فیزیکی قوی باشد فکر نمی کنم ریسک آن بالا باشد ولی اگر داروهایی که روی ایمنی تاثیر دارند و ایمنی را ضعیف می کنند و یا اینکه دچار بیماری عضلانی است و برای سرفه کردن و حرکت مشکل دارد ریسک آن بالاتر است و تا بحال هم نشان داده است که بیشتر قربانیان کرونا از نوع افرادی بودند که بیماری خاصی داشتند. من به سخنرانی معاون وزارت بهداشت گوش می دادم این فرد با کمال بی شرفی آمده و می گوید دو نفری که در قم تسلیم این بیماری شده اند و فوت کرده اند اینها بهر صورت باید می مردند یعنی اینها رفتنی بودند و این ویروس کمکی کرد و دردشون را کم کرد و من این سطح از بی شرفی را از فردی که در وزارت بهداشت کار می کند برایم قابل قبول و حتی قابل درک نیست که چطور یک فرد می تواند بجای اینکه کم کاریهای خودشان را عمده کند می گوید اینها بیماری قبلی داشتند که فوت کرده اند.بیماری قبلی مهم است ولی قابل پیشگیری و درمان است.
در مورد وقتی یک نفر مبتلا شد آیا ایمنی اش دائمی است و یا موقت است و ممکن است دوباره بگیرد این سوال هنوز پاسخ داده نشده است و بنظر می رسد که همانند همه بیماریهای ویروسی و برخلاف بیماری میکروبی حداقل یک ایمنی موقت به این افراد خواهد داد ولی این ایمنی تا چه مدت طول خواهد کشید هنوز به آن پاسخ داده نشده است.
امیدوارم پزشکان ایرانی به قسمی که خورده اند وفادار باشند و مردم ایران را تنها نگذارند.

پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید
بر اندازیم


#سال_سرنگونی


 #قیام_تا_پیروزی


 #مجاهدین_خلق


#درود_بر_کانونهای_شورشی


 #من_یک_شورشی_هستم