۱۳۹۸ اسفند ۸, پنجشنبه

ایران - کرونا ویروس -گسترش فاجعه کرونا در ایران : گفتگو با دکتر خسرو نیک ذات





ایران  - کرونا ویروس -گسترش فاجعه کرونا در ایران  : گفتگو با دکتر خسرو نیک ذات

مطالب بیشتر درباره کرونا :

مردم، تاوان‌ده بزرگ پرده‌پوشی کرونا

 گزارش هموطنان از ویروس کرونا، همراه با نگرانی و بی عملی حکومت خامنه‌ای

یران دومین کشور جهان از بابت مرگ و میر کرونا 

خبرگزاری فرانسه: مخفی‌کاری رژیم ایران در رابطه با کرونا

ویروس کرونا در ایران - امیر آبادی نماینده مجلس ارتجاع از قم

سخنرانی تکان‌دهنده دکتر بهروز کلیدری متخصص جراحی در اصفهان در باره کرونا



گسترش فاجعه کرونا در ایران موضوعی است که مورد سئوال هموطنان میباشد. برای پاسخ به سئوالات، اینکه ویروس کرونا درحال حاضر در سطح کشور چگونه است و برای جلوگیر از گسترش آن چه اقداماتی باید کرد و… گفتگویی با دکتر خسرو نیکزاد جراح عمومی انجام شده و ایشان به سئوالات پاسخ داده اند که درپی آورده شده است.
پرسش: ابعاد فعلی ویروس کرونا در سطح کشور چگونه است؟
دکتر خسرو نیک ذات: درحال حاضر بخاطر بی توجهی رژیم در رابطه با جلوگیری از شیوع این بیماری، کما اینکه حتی بعد از اینکه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود که این قضیه را باید خیلی جدی گرفت،ولی حکومت ایران کماکان پروازهای هواپیمایی ماهان به چین را ادامه داد و در اثر همین بی توجهی متاسفانه این بیماری در ایران نیر شیوع پیدا کرد . شروع آن از شهر قم بود که توسط دو چینی که در یکی از هتل های قم سکونت داشتند این بیماری شیوع پیدا کرد و از آنجا بسرعت به شهرهای دیگر منتقل شد . بیش از ده شهر دیگر مثل تهران، اراک، رشت، بابل، اندیمشک، سنندج، اشنویه و بروجرد و… را در بر گرفت. البته ارقام و اعدادی که رژیم در رابطه با مبتلایان و در باره کسانی که جانشان را از دست داده اند طبق معمول همیشگی بر دروغگویی سوار است. آنچه که اخبارش از شاهدان عینی رسیده در قم حدود ۲۱ نفر در اثر این ویروس جان خودشان را از دست داده اند و با در نظر گرفتن اینکه نرخ  مرگ و میر این بیماری ۲ درصد است بنابرین می توان گفت که در شهر قم حداقل ۱۰۰۰ نفر مبتلا به این بیماری هستند. کار بجایی رسیده که خود شهردار منطقه ۱۳ و شورای شهر تهران هم تعدادی شان به این بیماری مبتلا شده اند.
پرسش: رژیم چه اقدامی می توانست برای جلوگیری از شیوع این بیماری بکند که انجام نداد و الان دارد به یک فاجعه ملی تبدیل می شود؟
دکتر خسرو نیک ذات: رژیم در درجه اول اصلا توجهی به صحبت های سازمان بهداشت جهانی نکرد و پروازهایش به چین و از چین به ایران را ادامه داد و این کاری بود که در درجه اول این پرواز ها را باید قطع می کرد. همانطوریکه همه کشورهای پیشرفته دنیا بخصوص اروپا اینکار را کردند .بعد می بایست ابعاد و خطر واقعی این ویروس و چگونگی شیوع آن وچگونگی جلوگیری از شیوع آن را به مردم توضیح می داد ، بجای اینکه بیاید و دروغ پراکنی و حاشا کند که چنین بیماری در ایران وجود ندارد. مسلما مردمی که نسبت به این ویروس آگاه باشند خیلی بهتر می توانند از خودشان حفاظت کنند ولی رژیم اینکار را نکرد. همچنین برای جلوگیری از شیوع بیماری در هر کشوری نیاز به بودجه است و رژیم باید برای اینکار بودجه می گذاشت و باید برای درمان بیمارها بیمارستان بپا می کرد و باید یک سری وسایل دفاعی و حفاظتی مثل ماسک بین مردم توزیع می کرد تا اینکه مردم در حد توانشان از شیوع آن جلوگیری کنند. می توانست پزشکان و خدمات پزشکی را با بودجه های مختص اینکار بکار بگیرد تا بتواند مقابله کند ولی همانطوریکه ما رژیم را خوب می شناسیم بودجه هایش یا در حساب های خودشان و فرزندانشان در خارج از کشور واریز می شود و یا وارد حساب های گروههای تروریستی مثل حزب الله و حوثی ها و… می شود ولی برای جان ایرانیان کوچکترین اهمیتی قائل نیست و کمترین بودجه ای هم بدین منظور اختصاص نداده است.
پرسش:. اگر چه رژیم کاری نکرده ولی مردم برای مقابله با این ویروس چکار می توانند بکنند؟
دکتر خسرو نیک ذات: یک سری حفاظت های شخصی هست که فرد می تواند از خودش در مقابل این ویروس که از دیگران به او سرایت نکند انجام بدهد و یک سری اقدامات در جهت حفاظت دیگران است که وقتی فردی شک داشته باشد که آیا بیمار است و یا نه می تواند از شیوع این بیماری جلوگیری کند و یکی سری هم حفاظت هایی است که بطور عام باید در نظر گرفت. در باره حفاظت های شخصی مهمترین آن شستن دست است و روزانه باید چندین بار دست را شست هر وقتی که به جایی که در معرض رفت و آمد افراد مختلف است مثل بیمارستانها و فروشگاههای بزرگ و جاههایی که دست می زنند در اینصورت بایستی دست شان را بشویند، چونکه اگر دست به این ویروس آلوده باشد و ناخداگاه این دست را به دهان یا بینی یا چشم شان بزنند امکان مبتلا شدن به این ویروس وجود دارد.
بنابرین شستن دست حتی موقع غذا درست کردن و قبل و بعد از خوردن غذا اینکار مهمترین کاری است که برای جلوگیری از ابتلا و شیوع بیماری ضروری است. یکی که سرما خورده است و عطسه و یا صرفه می کند بایستی با ماسک جلو ترشحات بزاقیش را بگیرد و از ماسک های پزشکی استفاده کند و یا حداقل از دستمال یکبار مصرف استفاده کند ولی بلافاصله دستمال را بیرون بیندازد و دستانش را بلافاصله بشوید.
یک سری کارهایی است که بایستی انجام بشود، دوری کردن از تماس مستقیم با افرادی که مشکوک به ابتلا هستند و میز و یا اشیایی که استفاده می کنند را باید با الکل و یا کلر ضد عفونی کنند تا اگر فرد مبتلا به این وسایل دست زده باشد به او سرایت نکند.
پرسش: هموطنی سوالی کرده که ما در ایران با کمبود ماسک مواجه هستیم و اغلب ماسک را عناصر رژیم احتکار کرده اند و یا به پاسدارها داده اند. چکار می توانیم بکنیم که بشود کمبود ماسک را جبران کنیم؟
دکتر خسرو نیک ذات: یکی همان دستمالی است که خدمتتون عرض کردم حتی اگر دستمال کاغذی نبود اگر دستمال معمولی استفاده می کنند بشرط اینکه بعد از استفاده بیرون بیندازند همچنین می توانند تا جایی که ممکن است با دیگران دست ندهند. من می دانم که در ایران پاسداران ماسک ها را احتکار کرده اند تا با قیمت های کلان بفروشند و سودش را ببرنند باید در نظر داشته باشند که ماسک ها برای جلوگیری از مبتلا نکردن دیگران است نه برای جلوگیری از مبتلا شدن یک سری ماسک هایی هست که فیلتر دارند که بسادگی پیدا نمی شوند این نوع ماسک ها برای جلوگیری از گرفتن از دیگران نیز عمل می کند ولی همین ماسک های عام که در همه جا از آن استفاده میشود که به ماسک جراحی شناخته می شوند فقط برای کسانی است که مبتلا هستند و یا مشکوک به ابتلا هستند  و علائم بیماری انفلانزا دارند و نمی خواهند به دیگران سرایت کند این کار مهمی است. کسی که ماسک ندارد اگر از دیگران دوری کند خطر واگیری پایین است.
پیش بسوی قیام   سراسری ، ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی در شهرهای ایران #  
اعتصاب واعتراض و تظاهرات#  سرنگونی رژیم  #  اتحادوهمبستگی  
   مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange  

مطالب ما را در   توئیتر @Bahar iran دنبال کنید
بر اندازیم


#ایران #کروناویروس
#coronavirus
#Iran

#سال_سرنگونی


 #قیام_تا_پیروزی


 #مجاهدین_خلق


#درود_بر_کانونهای_شورشی