۱۴۰۳ مرداد ۱, دوشنبه

چرا خامنه ای به مجلس خالص سازی شده افسار زد؟


روز یکشنبه ۳۱تیرماه خامنه ای با اعضای مجلس حکومتی دیدار کرد. در این دیدار که مسعود  پزشکیان رییس جمهور تازه از صندوق در آمده ولایت هم حضور داشت، خامنه ای تلاش کرد که از همان شروع کار بر اختلاف عمیق و در تقدیر بین دو باند فایق بیاید تا در مراحل بعدی شقه و شکاف همه چیز از دستش در نرود. به همین دلیل ابتدا رو به مجلس که بخش اعظم آنان از مزدوران نزدیک به باند خودش و جبهه پایداری هستند نهیب زد و گفت: «نکته اول مجلس صرفاً یک نهاد پرسش‌گر نیست بلکه یک نهاد پاسخ‌گو هم هست برخلاف تصور بسیاری که خیال می‌کنند مجلس با جعل قانون به دولت دستور می‌ده بعد هم سؤال می‌کنه استیضاح می‌کند چه می‌کنه پرسش‌گره، مجلس بله این وظایف وجود داره لکن پاسخ‌گو هم هست.»

پس ابتدا خامنه ای مجلس را تعیین تکلیف کرد تا زیادی زبانشان رو به دولت جدید باز نباشد و سپس رو به سران حکومت در مورد شقه و شکاف هشدار داد و گفت:

«نکته دوم در باب همکاری بین قواست، مجلس بخش مهمی از نظام سیاسی کشوره دیگه بدیهی است که بخش‌های مختلف نظام باید در کنار هم یک کل را تشکیل بدهند.

خامنه ای مجلس را به همکاری با پزشکیان فراخواند!

من توصیه مؤکدی که اینجا یادداشت کردم تعامل سازنده با دولت جدیده! همه کمک کنند که رئیس‌جمهور منتخب بتوانه وظایفی را که در قبال کشور داره انجام بده. اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیس‌جمهور موفق بشه این موفقیت همه ماست. اگر او در اداره کشور در پیشبرد اقتصاد کشور در مسائل بین‌المللی کشور در مسائل فرهنگی کشور به موفقیت دست پیدا کنه همه ما به موفقیت دست پیدا کردیم. پیروزی او پیروزی همه ماست. این رو باید واقعاً از بن دندان باور کنیم!»

بنابراین خامنه ای همان سیاستی را در مقابل پزشکیان در پیش خواهد گرفت که درمقابل آخوند روحانی در پیش گرفته بود. یعنی طوری عمل می‌کند که اگر فردا شکست خورد زبان دولت باز نباشد که بگوید قوای دیگر با من همکاری نکردند!‌ برای تاکید بر همین نکته در ادامه سخنانش مجددا تاکید کرد:

« در مسائل مهم کشور هم باید صدای واحدی از کشور شنیده بشه. در مسائل مهمی که حالا البته تشخیصش با شماست، یه جاهایی هست که بایستی دولت و مجلس و مسئولان گوناگون یک حرف بزنن، اون کسانی که در دنیا گوش تیز کردند که نشانه‌های اختلاف و دوگانگی رو پیدا کنن اونا مایوس بشن یک صدا باید شنیده بشه.»

افسار کشیدن از نوع خامنه ای

خامنه ای در ادامه سخنانش روبه مجلسی‌ها که سرسپرده خودش هستند بار دیگر سیاست خود را یاد آوری کرد که :

«نکته سوم مربوط به حاکمیت اخلاق در مباحثات صحن عمومی مجلسه، مجلس نباید منشاء تشنج در افکار عمومی مردم بشه. سیاه‌نمایی کردن منفی‌بافی کردن که گاهی اوقات در بعضی از مجالس دیده شد از ناحیه بعضی از نمایندگان هر جا شما سخنی می‌گید حرفی می‌زنید نظری می‌دهید مخاطب شما دلگرم بشود. به این‌ که شما طرفدار اتحاد و اتفاق و همدستی و همدلی نیروها هستید خلاف این را نبایستی پیام بدهید.این حفظ امنیت روانی مردم است و این مطلب مهمی ست، البته غافل هم نباید بود. بنده کاملاً اعتقاد دارم و اطلاع دارم که لشگر سایبری دشمن منتظر سوءاستفاده است.»

خامنه ای در ادامه سخنانش در مورد ضرورت موضع گیری مجلس در مقابل سیاست‌های بین‌المللی سخن گفت و خواهان فعال شدن نمایندگان در این زمینه شد.

خامنه ای از چی نگران است؟

اما بخش پایانی سخنان خامنه ای بازهم مربوط به اختلاف بین مجلس و پزشکیان بود. او ضمن توصیه به مجلس برای رای دادن فوری‌تر به کابینه جدید، به‌صورت غیر مستقیم پزشکیان و ظریف را در مورد تشکیل شورای راهبری و گذاشتن شروط دیگر برای وزرا مورد شماتت قرار داد و گفت:

نکته آخر در مورد کار فوری مجلس یعنی رأی به کابینه‌ای است که آقای پزشکیان حفظ الله ان‌شاءالله ارائه خواهند کرد به مجلس این کار فوری و فوتی شماست، البته هر چه زودتر کابینه پیشنهادی حالا بعد از کارهایی که باید انجام بگیرد تصویب بشه و دولت مشغول به کار بشه برای کشور بهتر است. منتهی توی این زمینه هم شما هم رئیس‌جمهور منتخب محترم مسئولیت‌های سنگینی دارید، کی می‌خواهد میدان‌دار این میدان باشه؟ میدان اقتصاد میدان فرهنگ میدان فعالیت‌های سازندگی میدان تولید کی می‌خواهد میدان‌دار باشه؟ اون کسی رو باید میدان‌دار کرد که امین باشه صادق باشه متدین باشه از بن دندان به جمهوری اسلامی به نظام اسلامی معتقد باشه.»

پس خامنه ای تا اینجای کار برای این که مجلس خالص سازی  شده را از رویارویی زودهنگام با پزشکیان پرهیز دهد تلاش کرد وظایف‌شان را یاد آور شود. اما درعین حال به پزشکیان و باند ظریف یاد آور شد که باید وزرا و مدیرانی که روی کار می آیند تا بن دندان! به او و جمهوری اسلامی وفادار باشند.

خامنه ای رود روی شورای راهبری ظریف گفت:

«ایمان یک شاخص مهم است امید به آینده نگاه مثبت به افق یکی از شاخص‌های مهم است. اون‌هایی که افق به نظرشون تاریک است کاری نمی‌شه کرد. نمی‌شه به این‌ها مسئولیت داد. مسئولیت‌های اساسی و کلیدی داد. تشرع متشرع بودن یکی از معیارهای مهم است. اشتهار به پاکدستی و صداقت یک معیار است. این معیار باید رعایت بشه هم رئیس‌جمهور محترم اینها رو رعایت کنند هم مجلس رعایت کنه. انشاالله یک مجموعه هیأت وزیران خوبی کارآمدی بدرد بخوری متدینی انقلابی بیایند سر کار و بتونند مسائل کشور رو پیش ببرند.»

بخش پایانی صحبت‌های خامنه ای رودر روی خط سرخ‌هایی است که ظریف برای اعضای کابینه تعین کرد و گفت که شاخص باید سرسپاری به ولایت خامنه ای باشد.

به این ترتیب خامنه ای در این دیدار تلاش کرد با افسار زدن به مجلس تحت امر خود و همین طور تعیین شاخص‌ها و معیارها برای دولت جدید برای دو طرف دعوا مشخص سازد که با توجه به شکاف در بالا نباید جنگ و دعواهای‌شان به جایی برسد که حکومت در بن‌بست قرار گیرد. بنابراین نگرانی اصلی خامنه ای هم‌چنان قیام و هراس از شکل‌گیری خیزش عمومی در پرتو شقه و شکاف در بالای حکومت است.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7