۱۴۰۳ مهر ۲۱, شنبه

الاخباریه مصر : ایران با سرعت بالایی در حال گسترش یک سایت نظامی مخفی است که برای ساخت و ذخیره موشک‌های بالستیک جهت جنگ افروزی در منطقه است - اطلاعاتی تازه افشا شده ازسایت سری ومخفی ایران


الاخباریه مصر :  ایران با سرعت  بالایی در حال گسترش یک سایت نظامی مخفی است که برای ساخت و ذخیره موشک‌های بالستیک جهت جنگ افروزی در منطقه است - اطلاعاتی تازه افشا شده ازسایت سری ومخفی ایران 

روزنامه ”تلگراف“ بریتانیا به نقل از گزارشات اطلاعاتی غرب فاش ساخت که ایران به سرعت در حال گسترش یک سایت نظامی مخفی است که برای ساخت و ذخیره موشک‌های بالستیک به منظور ارسال آنها به همپیمانان تهران در‍‍‍‍ خارج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایگاه شهید سلطانی

این افشاگری در بحبوحه تشدید تنش های منطقه ای و بین المللی صورت می گیرد و نقش ایران را در صحنه امنیتی منطقه روشن می‌ نماید.

بر اساس گزارش تحقیقی منتشر شده توسط تلگراف، ایران در حال توسعه سریع و قابل توجه یک سایت نظامی مخفی موسوم به ”پایگاه شهید سلطانی“ است. این گسترش تنها افزایش وسعت نیست، بلکه حاکی از تشدید قابل توجه فعالیت‌های نظامی ایران به‌ویژه در زمینه توسعه و تولید موشک‌های بالستیک می‌باشد. اما آنچه باعث نگرانی می‌شود زمانبندی این گسترش است و به گزارش تلگراف، تشدید فعالیت ها در این سایت در نیمه دوم سال جاری و همزمان با چندین تحول مهم منطقه ای مشاهده شده است.

این روزنامه به نقل از سازمانهای اطلاعات غرب گزارش داد که ایران شروع به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه کرده است، که نشان‌دهنده تعمیق همکاری‌های نظامی بین دو کشور است. همزمان، حوثی‌ها حملات خود با موشک‌های بالستیک به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را تشدید کرده‌اند که باعث اختلال در حرکت کشتی‌های بین‌المللی شده است. این همزمانی نشان دهنده استراتژی یکپارچه ایران است که به گفته روزنامه، هدف آن گسترش نفوذ منطقه‌ای از طریق حمایت از متحدان خود با تسلیحات پیشرفته است.

سایت استراتژیکی

این روزنامه روشن ساخت این سایت نظامی استراتژیکی در شمال شرقی تهران، در منطقه‌ای کوهستانی بین شهرهای کرج و اشتهارد قرار دارد. این سایت تحت فرماندهی واحد موشکی "الغدیر" وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد و حفاظت طبیعی آن، کشف یا هدف‌گیریش را دشوار می‌سازد . بنظر این روزنامه این واحد تنها یک واحد نظامی معمولی نیست، بلکه به‌عنوان نهادی تخصصی، با اهمیت بالایی در ساختار نظامی ایران عمل می‌کند.

به گفته این روزنامه، واحد الغدیر مسئولیت کنترل عملیاتی زرادخانه موشک‌های بالستیک ایران را بر عهده دارد. علاوه بر این، این واحد به ارسال تسلیحات و متخصصین برای آموزش متحدان ایران برای استفاده از این سامانه‌های موشکی پیشرفته نیز می‌پردازد.

شایان ذکر است که واحد الغدیر از دید جامعه بین‌المللی پنهان نمانده است، چرا که ایالات متحده و اتحادیه اروپا بیش از یک دهه است که تحریم‌هایی را علیه این واحد اعمال کرده‌اند.

اجزای پایگاه نظامی

بر اساس گزارش روزنامه، این پایگاه از مجموعه‌ای پیچیده از تأسیساتی که روی زمین و زیر زمین ساخته شده، تشکیل شده است و انبارهای قدیمی که حدود ۱۵ سال پیش بنا شده‌اند، بخش قدیمی‌تر و برجسته تر این پایگاه را تشکیل می‌دهند. اما شبکه‌های تونلهای جدید که به تازگی توسعه یافته‌اند، حفاظت بیشتر و توانایی پنهان‌سازی فعالیت‌های حساس را فراهم می‌کنند. بر اساس اطلاعات سازمانهای اطلاعاتی این پایگاه دارای انواع مختلفی از موشک‌های بالستیک است، منجمله "شهاب 3" که موشک‌های بالستیک با برد متوسط هستند و از سکوهای متحرک شلیک می‌شوند که رصد و هدف‌گیری آن‌ها را دشوارتر می‌کند.

همچنین در این پایگاه موشکهای ”فتاح“ که نوع پیشرفته موشکهای بالستیکی است، موجود است.

پایگاه به دو منطقه اصلی تقسیم می‌شود که هر کدام برای اهداف خاصی طراحی شده‌اند. منطقه اول شامل مجموعه اصلی انبارها است که حداقل ۵ انبار بزرگ را در خود جای داده و مساحت کل آن تقریباً ۶۵۰۰ متر مربع برآورد می‌شود.

در این منطقه، یک ساختمان اصلی با ارتفاع تقریبی ۲۰ متر به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده وجود جرثقیل داخلی بزرگ است. به نظر می‌رسد این منطقه برای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی موشک‌های بزرگ و قطعات حجیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما منطقه دوم شامل حدود ۱۰ ساختمان با سقف‌های سفید است که مساحت آن تقریباً ۳۰۰۰ متر مربع برآورد می‌شود. به احتمال زیاد این منطقه به فعالیتهای اداری، ذخیره‌سازی قطعات کوچک‌تر، یا انجام آزمایشات و سرویس نگهداری اختصاص دارد.

علاوه بر تأسیسات سطحی، پایگاه با وجود شبکه‌ای پیچیده از تونل‌ها نیز متمایز می‌گردد و دو تونل اصلی وجود دارد که هر کدام تقریباً ۳۰۵ متر طول دارند.

کار حفاری این تونل‌ها در سال ۲۰۱۷ آغاز و چهار سال به طول انجامیده که نشان‌دهنده پیچیدگی و بزرگی پروژه است. در نزدیکی ورودی‌های تونل‌ها، به نظر می‌رسد که منافذی برای تهویه وجود دارد که نشان‌دهنده تجهیزات پیشرفته کنترل محیط در داخل تونل‌ها است.

تصاویر ماهواره‌ای که در ژوئیه ۲۰۲۴ از این مکان گرفته شده، افزایش قابل توجهی در فعالیت‌ها را نشان می‌دهد، زیرا بیش از ۱۰ تریلر در خارج از تأسیسات مشاهده شده است که نشان‌دهنده تشدید عملیات خواه به دلیل افزایش تولید یا انتقال تجهیزات و موشک‌ها در داخل پایگاه است.

این تشدید فعالیت‌ها نگرانی‌های متعددی را به وجود می‌آورد، زیرا نشان از سرعت بخشیدن به تولید موشک‌های بالستیک یا احتمال افزایش محموله‌های تسلیحاتی به هم‌پیمانان ایران در منطقه دارد. همچنین ممکن است نشانه‌ای از آزمایش یا تولید انواع جدید موشک‌ها باشد.

اقدامات امنیتی شدید

اقدامات امنیتی شدید پایگاه تحت تدابیر امنیتی سختگیرانه‌ای قرار دارد که اهمیت استراتژیک آن را نشان می‌دهد. طبق منابع شورای ملی مقاومت ایران، مقامات محلی بر روی حساسیت و محرمانه بودن منطقه اطراف پایگاه سلطانی تأکید می‌کنند.

سپاه پاسداران در جاده منتهی به تأسیسات مستقر شده‌اند و فقط خودروهای وابسته به کارکنان محل موشک اجازه عبور از نقطه بازرسی را دارند.

پایگاه دارای سطوح متعددی از حفاظت فیزیکی است، زیرا مکان با دو ردیف سیم خاردار محافظت می‌شود که مانع مادی در برابر نفوذ فراهم می‌کند. همچنین به ساکنان محلی اجازه نزدیک شدن به پایگاه یا عکس‌برداری از آن داده نمی‌شود که این امر به افزایش ابهام و محرمانه بودن عملیات درون پایگاه کمک می‌کند.

ایران به فنون استتار و پنهان‌سازی برای حفاظت از تأسیسات حساس خود متکی است و موقعیت کوهستانی پایگاه به پنهان‌سازی آن از چشم ماهواره‌ها و هواپیماهای شناسایی کمک می‌کند.

همچنین، تکیه بر تونل‌ها و تأسیسات زیرزمینی حفاظت اضافی در برابر حملات هوایی بالقوه فراهم می‌کند که باعث می‌شود هدف‌گیری این تأسیسات حیاتی برای نیروهای متخاصم دشوار شود.

القاهره الاخباریه -  سامح جریس


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍