۱۴۰۳ مهر ۲۱, شنبه

فرانس ۲۴ : سرکوب در ایران،با استفاده مستمر از مهمات ساخت فرانسه - مطلبی تحقیقی ومستند


          فرانس ۲۴ : سرکوب در ایران،با  استفاده مستمر از  مهمات ساخت فرانسه- مطلبی تحقیقی ومستند 


تحقیقات دو ساله FRANCE 24 نشان داد که فشنگ های شکاری تولید شده توسط سازنده مهمات فرانسوی-ایتالیایی Cheddite در ایران در سرکوب خشونت آمیز اعتراضات "زن، زندگی، آزادی" در سال 2022 استفاده شده است. این تحقیقات نشان می دهد که این فشنگ ها چگونه هستند. علیرغم تحریم های اروپایی اعمال شده در سال 2011، به طور گسترده در ایران در دسترس است. به نظر می رسد مهمات ممکن است از طریق ترکیه، جایی که Cheddite در مقطعی سهام یک شرکت تولید سلاح را داشت، هدایت شده باشد. این تحقیق که توسط شبکه فرانس 24 پخش شد، معاملاتی را روشن می کند که به رغم تحریم های بین المللی، مهمات به خاک ایران می رسد.

تیم FRANCE 24 Observers با تجزیه و تحلیل ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی توانست استفاده مکرر نیروهای امنیتی ایران از تفنگ ساچمه ای را تایید کند. تفنگ های ساچمه ای از فشنگ هایی استفاده می کنند که با گلوله های فلزی یا گلوله های پلاستیکی کوچک در اندازه های مختلف بسته بندی شده اند که پس از شلیک پراکنده می شوند و باعث آسیب گسترده به هر فردی در محدوده می شود.

اجساد پر از گلوله، قربانیان کور

در ده‌ها عکس از قربانیان که جمع‌آوری کردیم، بدن آنها توسط ده‌ها و گاه حتی صدها گلوله سوراخ شده بود. بسیاری از قربانیان یک چشم خود را از دست داده بودند، برخی حتی هر دو چشم را.

یکی از اعضای بسیج، شبه نظامی شبه نظامی که رژیم از آن به عنوان ابزار کلیدی سرکوب استفاده می کرد، پذیرفت که ناشناس با ما صحبت کند. او توضیح داد: "اعضای یگان من برای قتل به دنبال سینه یا سر هستند. وقتی با گلوله های فلزی شلیک می کنید، هدف از بین می رود. اگر کسی را مورد اصابت قرار دهید، می تواند او را کور یا فلج کند. از فاصله نزدیک، می تواند کشنده باشد."

عکس‌ها و گزارش‌های شاهد جمع‌آوری‌شده در طول تحقیقات به وضوح استفاده گسترده از مهمات شکاری را در سرکوب خشونت‌آمیز معترضان نشان می‌دهد. به گفته آیمریک الیونAymeric Elluin، افسر مدافع تسلیحات در عفو بین‌الملل: "این نوع مهمات کشنده هرگز نباید علیه معترضان استفاده شود. در برخی موارد، استفاده از چنین نیرویی می‌تواند به منزله اعمال شکنجه باشد که طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است."

فشنگ های ساخت اتحادیه اروپا در ایران پیدا شد

برای اطلاع بیشتر از سلاح و مهمات مورد استفاده علیه معترضان، FRANCE 24 Observers با انتشار توییتی از ایرانیان پرسیده است: «اگر عکس گلوله یا فشنگ استفاده شده توسط نیروهای امنیتی را دارید، از طریق تلگرام یا واتساپ برای ما ارسال کنید». این پست به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و به زودی صدها پاسخ به آنها سرازیر شد که بسیاری از آنها عکس هایی را نشان می دادند که گلوله های شکاری را نشان می دادند.

در میان تصاویری که دریافت کردیم، چند مورد برجسته بودند: آنها لوگوی Cheddite، یک برند مشهور فرانسوی-ایتالیایی را به نمایش گذاشتند. برخی دیگر با چهار ستاره و به دنبال آن عدد 12 مشخص شده بودند. یک کارشناس بالستیک که توسط دادگاه های فرانسوی تأیید شده بود، تأیید کرد که Cheddite تنها سازنده ای است که از آرم *12*12*12*12 استفاده می کند.

پس از بررسی های متقابل، توانستیم حضور این فشنگ ها را در هشت شهر ایران مستند کنیم.

Cheddite مدیر شرکت سازنده مهمات  از ارائه پاسخ خودداری میکند 

به دنبال یافته های اولیه خود در پاییز 2022، ما سعی کردیم با مدیریت Cheddite و شرکت مادر آن، Sofisport، از جمله مدیر عامل گروه، Gilles Roccia تماس بگیریم. درخواست‌های ما که از طریق ایمیل، تماس‌های تلفنی و حتی ملاقات حضوری از مقر گروه در پاریس ارسال می‌شد، پیوسته رد می‌شد.

وقتی با دفاتر Cheddite S.R.L.، شعبه ایتالیایی این شرکت تماس گرفتیم، به طور خلاصه با یکی از مدیران آن، آندریا آندریانی صحبت کردیم. با این حال، وی تصریح کرد که با خبرنگاران صحبت نخواهد کرد. در واقع، مطبوعات ایتالیایی قبلاً در سال 2021 گزارش داده بودند که فشنگ هایی از Cheddite توسط معترضان در میانمار، کشوری که تحت تحریم های بین المللی قرار دارد و صادرات سلاح به آن ممنوع است، پیدا شده است. عفو بین الملل همچنین از این شرکت به دلیل نقض احتمالی تحریم تسلیحاتی در آن پرونده انتقاد کرده بود.

در حالی که نمی‌توانیم تعیین کنیم که آیا کارتریج‌های چدایت در ایران باعث مرگ و میر شده‌اند یا خیر، شواهد غیرقابل انکاری داریم که نشان می‌دهد از آن‌ها برای سرکوب اعتراضات سال 2022 استفاده شده است.

این برخلاف مقررات شماره 359/2011 شورای اتحادیه اروپا است که «صادرات مستقیم یا غیرمستقیم [از] تجهیزاتی را که می‌توان برای سرکوب داخلی در ایران استفاده شود» ، از جمله «سلاح، مهمات، و لوازم جانبی مرتبط» را ممنوع می‌کند. ...

در ایران، فروش سلاح و مهمات به شدت توسط مقامات نظارت می شود. با این حال، رژیم به افراد اجازه می دهد تا مهمات تفنگ ساچمه ای را برای اهداف شکار خریداری کنند. فقط دولت مجاز به فروش فشنگ است و سهمیه های سالانه اعمال می شود. ...

تحریم صادرات، مستقیم یا غیرمستقیم را ممنوع می کند

تحریم های اروپا علیه ایران فروش مستقیم و غیرمستقیم را ممنوع می کند. 

و دولت فرانسه چطور؟

در فرانسه، دولت مسئول صدور مجوز صادرات است. پس از اینکه متوجه شدیم فشنگ های چدیت به ایران رسیده است، از وزارت خارجه فرانسه سؤال کردیم. یک سخنگوی در دسامبر 2022 به ما گفت که تحقیقاتی "در مورد انحراف احتمالی مواد صادراتی، برخلاف مقررات اروپا در حال انجام است."

همانطور که تحقیقات خود را ادامه دادیم، با چندین وزارتخانه فرانسه - وزارت خارجه، وزارت کشور، وزارت دفاع، و وزارت دارایی که بر گمرک نظارت دارد، پیگیر شدیم. هیچ یک از آنها با درخواست ما برای مصاحبه موافقت نکردند. یک سخنگوی وزارت کشور گفت که آنها در مورد چنین موضوعات "بسیار حساس" اظهار نظر نمی کنند. پس از تماس‌های تلفنی و ایمیل‌های متعدد، سخنگوی وزارت امور خارجه تنها تکرار کرد که «فرانسه با دقت از تحریم‌های اروپایی پیروی می‌کند»، بدون اینکه به تحقیقات خاصی که دو سال پیش از آن اعلام شده بود اشاره کند. این عدم شفافیت، Aymeric Elluin از عفو بین‌الملل را شگفت‌زده نمی‌کند: "به طور کلی، دولت فرانسه مشتاق نیست در مورد نقص در سیستم کنترل صادرات خود، چه در مورد تجهیزات نظامی یا سلاح‌های گرم غیرنظامی، گفتگو کند."



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍