۱۴۰۳ مهر ۲۱, شنبه

سایت جنوبیه وابسته به علی الامین شیعه مخالف رژیم در لبنان :اسرائیل برای پذیرش مذاکرات درباره آتش‌بس در لبنان، شروط سختی تعیین کرد

سایت جنوبیه وابسته به علی الامین شیعه مخالف رژیم در لبنان :اسرائیل برای پذیرش مذاکرات درباره آتش‌بس در لبنان، شروط سختی  از جمله خلع سلاح حزب الله تعیین کرد


منابع دیپلماتیک فرانسوی گزارش داده‌اند که اسرائیل برای پذیرش مذاکرات درباره آتش‌بس در لبنان، شروط سختی تعیین کرده است.به گفته این منابع، شروط فوق شامل خلع سلاح حزب‌الله و عقب‌نشینی آن به شمال رود لیطانی در مقابل دستیابی به توافقی برای توقف عملیات‌های نظامی است.همچنین، منابع دیپلماتیک فرانسوی اضافه کردند که اسرائیل خواهان اجرای قطعنامه 1559 است که خواستار "خلع سلاح تمامی گروه‌های مسلح در لبنان" است.

طمع اسرائیل

عاموس یادلین، تحلیلگر مسائل استراتژیک و نظامی، در مقاله‌ای با عنوان "بعد از نصرالله: اسرائیل خاورمیانه‌ای جدید ایجاد می‌کند" این سوال را مطرح کرده است: از این نقطه به کجا می‌رویم؟ آیا به سمت جنگی منطقه‌ای پیش می‌رویم، یا به سوی مهار کردن این رویداد، یا حتی شاید به سوی بهره‌برداری از این موفقیت برای پایان دادن به جنگ؟

او معتقد است که "اسرائیل باید تصمیم بگیرد که آیا هدف، بازگرداندن امنیت به ساکنان شمال است، یا اینکه هدفی بلندپروازانه‌تر دنبال می‌شود که شامل سرنگونی حزب‌الله و در هم شکستن حلقه آتشی می‌باشد که ایران ما را با آن محاصره کرده است." این هدف از طریق اجرای متفاوت قطعنامه‌های 1559 و 1701 شورای امنیت دنبال می‌شود. این بار اجرای آن باید به نظارت‌های قوی‌تر و گسترده‌تر تکیه کند. باید مرزهای سوریه و لبنان بسته شود تا از قاچاق سلاح جلوگیری شود و همچنین خلع سلاح کامل در منطقه جنوب خط لیطانی تضمین شود. این مطالبات نباید قابل مذاکره یا سازش باشند و مشروعیت اقدامات اسرائیل برای مقابله با گسترش فعالیت‌های نظامی در لبنان را فراهم کنند.

یادلین همچنین اضافه می‌کند، "روستاهایی که به‌عنوان حامیان حزب‌الله در مرز شناخته می‌شوند چه از طریق عملیات زمینی و چه حملات هوایی و در نهایت از طریق نیروی بین‌المللی که اختیارات گسترده‌ای داشته باشد و در مرزها مستقر شود باید بیشترین هزینه را بپردازند." به علاوه، در راستای شکستن حلقه آتش ایران در اطراف اسرائیل، می‌توان به ضربه زدن به رژیم بشار اسد نیز فکر کرد، چرا که او پل اصلی برای ارسال کمک‌های نظامی و گسترش حزب‌الله بوده است.

ابتکار تأخیرشده حزب‌الله

در مقابل، با توجه به سخنرانی روز گذشته شیخ نعیم قاسم، سه نکته اصلی مورد تأکید قرار گرفت: اول، آتش‌بس فوری، دوم واگذاری مذاکرات به رئیس پارلمان نبیه بری و سوم، عدم بررسی هیچ موضوعی قبل از آتش‌بس، که منظور او این است که هیچ مذاکره‌ای در خصوص موضوع ریاست جمهوری، سلاح حزب‌الله یا استقرار آن در جنوب لیطانی یا مسائل مرتبط دیگر انجام نمی‌شود.

در واکنش به پیشنهاد آتش‌بس که شیخ نعیم قاسم اعلام کرد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "حزب‌الله همیشه پیشنهادات آمریکا و جامعه بین‌المللی را از سال‌ها پیش رد کرده و آنها را به آتش‌بس در غزه مرتبط کرده است، اما اکنون پس از تحمل ضربات سخت و دردناک از ارتش اسرائیل، به‌طور یکجانبه آتش‌بس را پیشنهاد داده است. اکنون ما از تلاش‌های نظامی اسرائیل برای دفاع از امنیت خود حمایت می‌کنیم."

با توجه به این شرایط، برخی ناظران بر این باورند که لبنان از سوی جامعه بین‌المللی به حال خود رها شده است، مگر آنکه امید کوچکی که دیروز از طریق رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد، به نتیجه برسد. طبق این گزارش‌ها، واشنگتن و برخی کشورهای عربی در حال بحث با ایران درباره پیشنهاد آتش‌بس در تمامی جبهه‌ها به‌جز غزه هستند. در این گزارش آمده است که "آتش‌بس مشروط به عقب‌نشینی حزب‌الله به شمال لیطانی و انحلال زیرساخت‌های نظامی آن در نزدیکی مرز خواهد بود."

حال این سوال مطرح است که آیا حزب‌الله این ابتکار صلح و آخرین فرصت برای نجات کشور را خواهد پذیرفت و لبنان و مردم آن را از ادامه کشیدن جام تلخ جنگ، که تا کنون حدود ۲۲۰۰ کشته و هزاران زخمی به همراه داشته و ده‌ها هزار خانه و تأسیسات را تخریب کرده، نجات خواهد داد؟

وسام الأمین


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍