۱۴۰۳ تیر ۱, جمعه

اهمیت لیست‌گذاری سپاه پاسداران توسط کانادا و واکنش زبونانه تهران ۳۱ خرداد, ۱۴۰۳


                   لیست‌گذاری سپاه پاسداران توسط کانادا و سوته‌دلی ملایان

روز ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ دومینیک لبلانک وزیر امنیت عمومی کانادا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. این امر واکنش زبونانه و عاجزانه حکومت ایران را در پی داشت. لبلانک وزیر امنیت عمومی کانادا روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «حکومت ایران پیوسته به رعایت حقوق‌بشر چه در داخل و چه در خارج از ایران تمایلی نداشته است». وی افزود این اقدام پس از ماه ها فشارهای سیاسی فزاینده برای انجام این کار صورت گرفته است. لبلانک افزود حکومت ایران هم‌چنین تمایل به بی‌ثبات کردن قوانین بین‌المللی از خود نشان داده است».

دومینیک لبلانک، همچنین اعلام کرد در نتیجه این تصمیم فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران از ورود به خاک کانادا منع می‌شوند. در صورت حضور در این کشور نیز درباره اقامت آنها تحقیق و در صورت لزوم اخراج می‌شوند.

وی افزود امروز دولت ما تصمیم گرفته سپاه پاسداران را به‌عنوان یک نهاد تروریستی تحت قانون جزا لیست‌گذاری کند. این اقدام پیام قدرتمندی را می‌فرستد. کانادا از همه ابزار در دسترس خود برای مبارزه با نهاد تروریستی سپاه پاسداران استفاده خواهد کرد. وی ادامه داد ما تضمین خواهیم کرد که مصونیتی برای اقدامات غیرقانونی حکومت ایران و حمایت آن از تروریسم وجود نخواهد داشت.

اظهارات مقامات کانادایی

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا نیز به ایراد سخنانی پرداخت. وی گفت ما امروز سپاه پاسداران را به ‌عنوان یک نهاد تروریستی لیست‌گذاری کردیم. این پیام قوی می‌فرستد که کانادا از تمامی ابزارهای در دسترسش استفاده خواهد کرد تا حکومت ایران را مورد حسابرسی قرار بدهد. وی ادامه داد هیچ مصونیتی نمی‌تواند برای بی‌توجهی حکومت ایران به حقوق‌بشر و حمایت آن از تروریسم وجود داشته باشد. لیست‌گذاری از اقدامات بسیار قوی است که ما علیه حکومت ایران در پیش گرفتیم.

وزارت امنیت کانادا در سایت رسمی خود نوشت: «هدف سپاه پاسداران حفاظت از حکومت ایران در برابر تهدیدات داخلی و خارجی است. سپاه پاسداران بخش کلیدی از جامعه امنیتی و اطلاعاتی حکومت ایران است. موشکهای بالستیک و زرادخانه پهپادهای این حکومت را کنترل می‌کند. عملیات‌های خارج از کشور را انجام می‌دهد و حلقه ارتباطی اصلی حکومت ایران با نیروهای نیابتی منطقه‌یی آن است. نیروهای سپاه متشکل از نیروهای زمینی سپاه پاسداران، نیروی دریایی سپاه، نیروی هوافضای سپاه، نیروی بسیج، نیروی قدس (که از سال ۲۰۱۲ در فهرست سازمان‌های تروریستی کانادا قرار گرفته است و هم‌چنین یک اداره ضداطلاعات آن و نمایندگان ولی‌فقیه حکومت ایران است.

وزارت امنیت کانادا در بیانیه خود تأکید کرد: «سپاه پاسداران اکنون به‌عنوان یک نهاد لیست‌گذاری شده است. یعنی طبق قانون جنایی کانادا، تعریف «گروه تروریستی» را شامل می‌شود. به‌عنوان پیآمد فوری این لیست‌گذاری، مؤسسات مالی کانادایی، مانند بانک‌ها و بنگاههای مالی، ملزم به مسدود کردن فوری اموال یک نهاد لیست‌گذاری‌شده هستند. معامله آگاهانه با اموال متعلق به یا تحت کنترل یک گروه تروریستی برای هر کسی در کانادا و کانادایی‌های خارج از کشور یک جرم محسوب می‌شود».

واکنش زبونانه سپاه پاسداران به لیست‌گذاری

لیست‌گذاری سپاه واکنش زبونانه سپاه پاسداران را در پی داشت. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت‌خارجه حکومت ایران به این امر واکنش زبونانه نشان داد. وی روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ۴۰۳ به تهدید دولت کانادا پرداخت. وی اعلام کرد «حکومت ایران حقوق خود را در پاسخ متناسب و متقابل در قبال این اقدام مغایر حقوق بین‌الملل و علیه ملت و دولت ایران برای خود محفوظ می‌داند».

ایسنا که سخنان کنعانی را منشتر می‌کرد نوشت کنعانی اقدام سیاسی، غیرمتعارف و نابخردانه دولت کانادا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را شدیداً محکوم کرد.

کنعانی در ادامه به درخواست‌های مردم و مقاومت ایران در برملا شدن جنایات سپاه و لیست‌گذاری آن واکنش نشان داد. وی افزود «این حرکت غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز، در امتداد مسیری اشتباه است. دولت کانادا طی این مسیر را تحت تأثیر طیف جنگ‌طلبان و… در پیش گرفته است».

تسنیم نیز به این امر واکنش نشان داد. وی با اشاره به حضور مجاهدین خلق در این کشور واکنش تندی از خود بروز داد. تسنیم نوشت: «کانادا یکی از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی و پناهگاه آنها محسوب می‌شود. اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را گروه تروریستی اعلام کرد.». لیست‌گذاری سپاه پاسداران این اهمیت را دارد که راه را برای بقیه کشورها نیز باز می‌‌کند. برخی کشورها در سایه سیاست مماشات، تا کنون از اقدام قاطع در این مورد ممانعت می‌کردند.



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7