۱۴۰۳ تیر ۶, چهارشنبه

آخرین تحولات ورویدادهای جنگ غزه - واشنگتن و برلین حواهان نقش اصلی برای حکومت خودگردان فلسطین در غزه بعد از پایان جنگ هستند


آخرین تحولات ورویدادهای جنگ غزه   - واشنگتن و برلین حواهان نقش اصلی برای حکومت خودگردان فلسطین در غزه بعد از پایان جنگ هستند

نیویورک تایمز: ۴ سناریو برای فاز بعدی جنگ در غزه که جنگ ”شدید“ قرار است پایان یابد نخست‌وزیر بنجامین نتانیاهو در یک مصاحبه تلویزیونی در روز یکشنبه گفت، ”فاز جنگ شدید با حماس بزودی پایان خواهد گرفت.“ هر آرامشی هم که این اظهارات بعد از بیش از نیم سال خونریزی وحشتناک بدنبال داشته باشد، نتانیاهو بسرعت دو چیز را روشن ساخت: آتش‌بس در غزه در دسترس نیست. و فاز بعدی جنگ ممکن است در لبنان با متحد حماس یعنی حزب‌الله باشد.

نتانیاهو گفت که بعد از کاهش نیروها در غزه، ”می‌توانیم بخشی از نیروهایمان را به شمال ببریم.“

نتانیاهو کاملاً فاصله خود را از اعلام یک تجاوز به لبنان حفظ کرد و بجایش درب را به روی راه حل دیپلماتیک با حزب‌الله باز نگه داشت.

هر راه حل دیپلماتیک در غزه همچنان مبهم است، منجمله بدین خاطر که احتمالاً با متوقف شدن جنگ در غزه بدون کنار زدن حماس از قدرت، ائتلاف نتانیاهو از هم خواهد پاشید...

اظهارات نتانیاهو و اظهارات اخیر وزیردفاع یوآو گالانت که دوشنبه در واشنگتن بود، نشان آن است که تمرکز دیپلماتیک و طراحی استراتژیک اسرائیل حالا بسمت مرز شمالی با لبنان خواهد رفت...

تغییر موضع اسرائیل در غزه می‌تواند به چهار صورت عملکرد پیدا کند.

1. حملات هر چند کوچکتر به غزه

2. خلاء قدرت در غزه

با عقب‌ کشیدن از عمده غزه بدون دادن قدرت به یک رهبری دیگر فلسطینی، اسرائیل ممکن است در اساس به رهبری حماس اجازه دهد که سلطه خود بر این سرزمین بسته و ویران را حداقل فعلاً حفظ کند.

این احتمال هست که با حملات مرتب به غزه، ارتش اسرائیل مانع از بازگشت حماس به قدرت قبلی خود شود اما این یک خلاء قدرت را تداوم خواهد داد که در آن قبایل بزرگ و اوباشان برای نفوذ با حماس رقابت خواهند کرد. این خلاء بازسازی غزه، توزیع کمک‌ها و تخفیف درد و رنج مردم را مشکل‌تر خواهد ساخت.

انتظار می‌رود که اسرائیل کنترل مرز غزه با مصر را در دست خود نگهدارد...

3. جنگ با حزب‌الله یا کاهش تنش

با جابجا کردن نیروی بیشتر به مرز شمالی، ارتش اسرائیل در موقعیت بهتری برای حمله به لبنان قرار خواهد گرفت تا رزمندگان حزب‌الله را از خاک اسرائیل دورتر کند...

در عین حال، اعلام اسرائیل که بسوی فاز جدیدی در غزه حرکت می‌کند، می‌تواند زمینه‌ای برای تخفیف تنش‌ها باشد...

4. ادامه تنش‌ها با دولت بایدن

خودداری نتانیاهو برای مشخص کردن یک طرح روشن برای اداره غزه بعد از جنگ و همچنین ادامه احتمال حمله اسرائیل به لبنان، فرصت زیادی برای ادامه مخالفت‌ها با واشنگتن باقی خواهد گذارد.

**

وال استریت ژورنال:  نبرد مشترک آمریکا و اسرائیل - اگر حماس پیروز شود، خیلی زود ترور به آمریکا بازخواهد گشت

بقلم نقتالی بنیت[نخست وزیر سابق اسراییل] -

نبرد مشترک آمریکا و اسرائیل

حتی در زمان‌های پرتلاطم، اتحاد آمریکا و اسرائیل پابرجا می‌ماند، زیرا مشارکتی است بین دو ملت با اخلاق ملی مشترک که مشخصه آن آزادی و فرصت است.

- در هفتم اکتبر، اسرائیلی‌ها برای حمایت به ایالات متحده امیدوار بودند. سخنرانی پرزیدنت بایدن در 10 اکتبر آمریکا را به شکست حماس، عقب راندن حزب الله و بازدارندگی ایران متعهد کرد.

- برای بازگرداندن گروگان ها به خانه بدون بازگرداندن غزه به یحیی سنوار، دیر نیست. تنها فشار شدید بر خود آقای سینوار، حماس را مجبور به آزادی گروگان ها کرده است، و فشار مداوم نظامی در حال حاضر بهترین راه برای اطمینان از این است که هفتم اکتبر دیگر تکرار نشود.

بیروت و تهران نیز باید پاسخگو باشند.

ایران سر این اختاپوس وحشت است. شاخک های آن در سراسر منطقه ویران می کنند.

اسرائیلی ها بیشتر از جنگ در غزه به جنگ منطقه ای علاقه ندارند، اما وضعیت موجود که در آن 80000 اسرائیلی نمی توانند به خانه های خود در شمال بازگردند غیرقابل دفاع است.

- در سرتاسر خاورمیانه، آیت الله و سپاه پاسداران او تصمیم می گیرند که چه کسی و چه زمانی بجنگد. خون صدها هزار سوری، لبنانی، یمنی و ایرانی روی دستشان است. زمان تغییر این وضعیت گذشته است و هیچکس بیشتر از مردم ایران از این تغییر سود نخواهد برد.

-در حالی که اسرائیل امروز در تیررس ایران قرار دارد، تنها یک میدان نبرد در جنگ جهانی بین نیروهای آزادی و نیروهایی است که آن را خاموش می کنند. من در 11 سپتامبر 2001 در منهتن و در 7 اکتبر 2023 در اسرائیل بودم. هر دو اقدام شیطانی محض به ما یادآوری می کنند که ما همیشه باید برای مبارزه برای آزادی خود آماده باشیم.

اگر غزه به حماس بازگردانده شود و زمین های بیشتری به متحدان ایران در منطقه واگذار شود، به زودی ترور به خیابان های نیویورک بازخواهد گشت.

- در این نبرد ارزش‌ها و دیدگاه‌های رقابتی برای آینده، نبرد اسرائیل، نبرد آمریکاست.

**

واشنگتن و برلین حواهان نقش اصلی برای حکومت خودگردان فلسطین در غزه بعد از پایان جنگ هستند 

مصاحبه بربوک وزیر خارجه آلمان در واشنگتن:

هرتسلیا اسرائیل: خاورمیانه

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان و یاکوب لو، سفیر آمریکا در اسرائیل، دیروز (دوشنبه) در جریان کنفرانسی در شهر هرزلیا اسرائیل، خواستار آن شدند که تشکیلات خودگردان اصلاح شده فلسطین نقش مهمی در اداره نوار غزه پس از پایان جنگ داشته باشد..

سفیر آمریکا گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین باید بخشی از روز پس از پایان جنگ در نوار غزه باشد، وی بر ضرورت مدیریت مدنی نوار غزه که 8 ماه و نیم بدلیل جنگ تخریب شد تاکید نمود.

تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس، از زمانی که حماس آن را از نوار غزه در سال 2007 بیرون راند، تنها بر کرانه باختری اشغالی حکومت کرده است. بر اساس آنچه خبرگزاری فرانسه گزارش داده است، واشنگتن خواستار اصلاحات در تشکیلات خودگردان است تا بتواند نقش مهمی در ساختار سیاسی آینده نوار داشته باشد.

لیو افزود: «ما باید راهی پیدا کنیم تا این افراد را وادار کنیم تا با هم به گونه‌ای کار کنند که مطابق با نیازهای همه باشد. "من فکر می کنم این امکان پذیر است." وی اشاره کرد، حضور یک حاکمیت فلسطینی در غزه می تواند برای اسرائیل که به دنبال نابودی حماس است نیز مفید باشد.

سفیر آمریکا بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده از "راه حل دو کشوری" حمایت می کند، یعنی ایجاد یک کشور پایدار فلسطینی که در کنار اسرائیل زندگی کند و "امنیت و عزت" فلسطینی ها را در کرانه باختری و نوار غزه تضمین نماید.

لیو به موضع دولت اسرائیل اشاره کرد که معتقد است تشکیل کشور فلسطین­- پس از حمله بی‌سابقه حماس در 7 اکتبر به جنوب اسرائیل - یک "پاداش" است. او هشدار داد که " توصیف این به عنوان یک پیروزی برای حماس به معنای رفتن در جهت کاملاً مخالف است."

به نوبه خود، آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان، خواستار «راه حل دو کشوری» به عنوان «بهترین راه برای صلح پایدار» و «اصلاحات» بدون «تخریب» تشکیلات خودگردان فلسطین شد.

در این کنفرانس که بسیاری از افسران ارشد ارتش اسرائیل نیز حضور داشتند، بیربوک هشدار داد که «تخریب و بی‌ثبات کردن ساختارهای موجود تشکیلات خودگردان فلسطین خطرناک و منجر به نتایج معکوس می شود.»

این اظهارات یک روز پس از آن بیان شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه اعلام کرد که مرحله نبردهای «خشونت آمیز» علیه جنگجویان حماس، به ویژه در شهر رفح، در جنوب نوار غزه: «در آستانه پایان است». اما جنگ ادامه دارد.

هنگامی که از نتانیاهو در مورد سناریوهای پس از جنگ پرسیده شد، او اعلام کرد که اسرائیل نقشی را در "کوتاه مدت" از طریق "کنترل نظامی" ایفا خواهد کرد.

نتانیاهو افزود: ما همچنین می‌خواهیم با همکاری «فلسطینی‌های محلی» در صورت امکان و شاید با حمایت خارجی کشورهای منطقه، یک اداره مدنی به منظور مدیریت کمک‌های بشردوستانه و بعداً امور مدنی در نوار غزه ایجاد کنیم.

**

سایت وزارت دفاع آمریکا : گزارشی از دیدار وزیر دفاع لوید جی آستین سوم با یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل

لوید جی آستین سوم، وزیر دفاع آمریکا امروز در پنتاگون با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل دیدار کرد تا درباره تلاش‌ها برای تنش‌زدایی در امتداد مرز اسرائیل و لبنان، افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و اتحاد در برابر حملات از سوی ایران و مورد حمایت ایران علیه اسرائیل و فعالیت های بی ثبات کننده در سراسر خاورمیانه گفتگو کند.

وزیر آستین بر تعهد آهنین ایالات متحده به اسرائیل تاکید کرد، که تا حدی با دفاع فوق‌العاده اسرائیل در برابر حمله بی‌سابقه ایران در 13 آوریل و کمک بیش از 14 میلیارد دلاری در الحاقیه امنیت ملی دو حزبی که پرزیدنت بایدن در 24 آوریل امضا کرد، نشان داده شد.

وزیر آستین تاکید کرد که تحریکات حزب الله لبنان تهدیدی برای کشاندن اسرائیل و مردم لبنان به جنگی است که هیچ یک از آنها نمی خواهند. چنین جنگی برای لبنان فاجعه بار خواهد بود و برای غیرنظامیان بیگناه اسرائیلی و لبنانی ویرانگر خواهد بود.

وزیر آستین اولویت بالای آزادی همه گروگان‌های اسیر حماس از جمله شهروندان آمریکایی را تکرار کرد. وی از وزیر گالانت به خاطر حمایت اسرائیل از آتش بس فراگیر و پیشنهاد آزادی گروگان ها که پرزیدنت جو بایدن تشریح کرده و شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرده است قدردانی کرد. آنها توافق کردند که بار مسئولیت پذیرفتن این معامله بر عهده حماس است.

وزیر آستین تاکید کرد که دیپلماسی اصولی تنها راه برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش ها در منطقه است.

وزیر آستین از وزیر گالانت خواست تا تلاش‌های خود را برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و امدادگران در غزه افزایش دهد. وزیر آستین و وزیر گالانت درباره راه‌های بهبود توزیع کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی که نیاز شدید دارند و تقویت مکانیسم هایی برای عدم درگیری کارکنان امدادی گفت‌وگو کردند.

**


**

شرق‌الاوسط : سپاه پاسداران با اعزام شبه نظامیان عراق به لبنان موافقت نکرده است

روزنامۀ سعودی "شرق‌ الاوسط" به نقل از چهار منبع آگاه نوشت که به درخواست حزب‌الله لبنان یک فرماندۀ ارشد سپاه پاسداران با فرماندهان "کتائب حزب‌الله" در بغداد ملاقات و با آنان دربارۀ طرح های این گروه برای پشتیبانی نظامی از حزب‌الله در مقابل ارتش اسرائیل گفتگو کرده است. گروه شبه نظامی کتائب حزب الله، وابسته به حکومت ایران، پیشنهاد کرده که نیروهای خود را به لبنان بفرستد تا از حزب الله لبنان در مقابل ارتش اسرائیل، در صورت وقوع جنگ میان دو طرف، پشتیبانی کنند. به نوشتۀ شرق الاوسط فرماندۀ سپاه پاسداران پیشنهاد کتائب حزب الله را فعلاً زودرس دانسته و تصریح کرده است که تصمیم گیری در این امور برعهدۀ ایران است. فرماندۀ سپاه پاسداران همچنین گفته است که بهترین پشتیبانی از حزب الله لبنان در حال حاضر ارسال کمک های نظامی برای این گروه است.

هفتۀ گذشته آموس هوخشتین، فرستادۀ ویژه رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، در ملاقات با رهبران لبنان هشدار داد که اگر حملات موشکی و راکتی حزب‌الله علیه اسرائیل متوقف نشود، واشنگتن نمی‌تواند مانع از اشغال لبنان توسط اسرائیل شود.

سایت "آکسیوس" با اعلام این مطلب به نقل از مقامات آمریکایی، اسرائیلی و غربی تصریح کرد که آموس هوخشتین در ملاقات با نبی بری، متحد حزب‌الله و رئیس مجلس لبنان، از او خواست به حسن نصرالله بگوید که آمریکا هیچ کنترلی بر اسرائیل ندارد. در پاسخ نیز حزب‌الله اعلام کرده که خواستار جنگ با اسرائیل نیست اما از ظرفیت‌های بالایی برای ضربه زدن به این کشور برخوردار است.

آکسیوس همچنین به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشته است که مشاوران بایدن به وزیر امور راهبردی و مشاور امنیت ملی اسرائیل گفته‌اند که در صورت وقوع جنگ میان این کشور و حزب‌الله دولت واشنگتن تماماً از اسرائیل پشتیبانی می‌کند.



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7