۱۴۰۳ خرداد ۱۴, دوشنبه

نبرد خلق - جنبش رنگین کمان بیشماران : پویا رضوانی



نبرد خلق - جنبش رنگین کمان بیشماران :  پویا رضوانی

در ماه اردیبهشت رسانه های حکومتی خبر و گزارشهایی از شرایط فاجعه بار مردم منتشر کرده اند که بخشی از آن چنین است:

عصر اقتصاد در شماره روز یکشنبه ۹ اردیبهشت به طعنه نوشت: «قطار پیشرفت به عصر معامله پایاپای رسید... با همین سرعت به‌زودی می‌توانیم عصر دایناسورها را هم ببینیم و یک سفر هیجان ‌انگیز به زمان ماقبل تاریخ داشته باشیم!... ما در زمان معامله پایاپای هستیم و فقط کمی با دنیا اختلاف زمان پیدا کرده ایم.»

همدلی در شماره روز شنبه  ۲۹ اردیبهشت نوشت: «۲۰ میلیون نفر حاشیه نشین» در کشور وجود دارد. در همین روز هم میهن در باره سیلهای ویرانگر نوشت: «وقتی بستر کوه را آسفالت و بتن ریزی کردند؛ دیگر فرصتی برای نفوذ آب در این منطقه نبود.... کوه خواری، ساخت و سازهای غیر مجاز، بی توجهی به حریم مسیلها» دلیل این عوارض ویرانگر است.

آسیا در شماره روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت نوشت: «حقوق کارگران تامین اجتماعی یک سوم زیر خط فقر... کف حقوق تمام بازنشستگان را به ۱۰ میلیون هم نرسانده اند.» در همین روز کار و کار و کارگر نوشت: «۳۰ سال کار و فقط ۴ سال سابقه بیمه!...کارگران پیمانکار تنها در رویا بازنشسته می شوند.»

پیرامون فرونشست زمین رضا اسلامی، کارشناس تکتونیک در مورد این رویداد مخرب نوشت: «فرونشست یک پدیده تدریجی است و مانند زلزله به یکباره اتفاق نمی ‌افتد. مثلاً وقتی می‌ گوییم که نرخ فرونشست اصفهان سال ۹۸ نزدیک ۱۸۴ میلیمتر بوده است، این عدد در طول یک سال رخ داده است. ممکن است برخی ماهها این نرخ بیشتر و یا کمتر بوده باشد. در دنیا ۴ میلیمتر فرونشست به معنای بحران است.... مهم ‌ترین دلیل فرونشست در ایران برداشت از آبخوان است و در صورت تداوم این وضعیت اصفهان بین سالهای ۱۴۰۹ تا ۱۴۱۵ به بیابان تبدیل می ‌شود.» (رویداد ۲۴)

نیروهای کار و زحمت هم در واکُنش به شرایط فلاکتباری که حکومت به مردم تحمیل کرده بارها اعتراض کردند.

نیروهای کار در ماه اردیبهشت، ۴۰۶ روز حرکت اعتراضی انجام دادند. گزارش کوتاه این حرکتها را در زیر خواهید خواند. حرکتهای اعتراضی معلمان و دانشجویان جداگانه در همین شماره ماهانه نبرد خلق پوشش داده می شود.

در همین ماه شاهد سه شنبه های اعتراضی زندانیان سیاسی، ادامه گردهمآییهای خانواده های شهیدان و مردم آزادیخواه در مزار شهیدان بودیم

جنبش سراسری بازنشستگان

در ماه اردیبهشت بازنشستگان در سراسر کشور پیرامون وضعیت نامناسب معیشتی، سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ دست به اعتراض زدند.

به گزارش شورای بازنشستگان ایران، این بازنشستگان، نسبت به افزایش مشکلات اقتصادی، همسان‌ نبودن میزان حقوق ماهیانه با تورم جاری کشور معترض هستند. آنها، خواستار اجرای طرح همسانسازی حقوق و مزایا، امکان دسترسی به خدمات بیمه درمانی تکمیلی، افزایش حقوق و برخورداری از تامین اجتماعی منطبق با وضعیت اقتصادی و توروم جاری کشور هستند.

یکشنبه ۲ اردیبهشت: شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی با برگزاری تجمعاتی اعتراضی مقابل ساختمانهای تامین اجتماعی شهرهای اهواز، کرمانشاه، اراک و تهران، خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند. / جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد مقابل ساختمانهای صندوق بازنشستگی شهرهای اصفهان، تهران و قائم شهر دست به تجمع زدند/ شماری از بازنشستگان معادن زغال سنگ کرمان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دوشنبه ۳ اردیبهشتتجمع بازنشستگان مخابرات در شهرهای تهران، اردبیل، تبریز، کرمانشاه، ارومیه، خرم آباد، اراک، رشت، اهواز، بندرعباس، مریوان، سنندج و همدان.

بر اساس گزارش مخابرات فردا، بازنشستگان معترض با سردادن شعارهایی اعتراضی همچون «اجرای آئین نامه حق مسلم ماست/ شرکت پر درآمد چه بر سر تو آمد» خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند. اجرای کامل آئین‌ نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹، پرداخت معوقه ۶ ماهه دوم همسان سازی سال ۱۳۹۹ و پرداخت هزینه‌ های درمانی و بیمه تکمیلی از جمله مطالبات این بازنشستگان است.

سه شنبه ۴ اردیبهشت: جمعی از بازنشستگان فرهنگی مقابل استانداری یزد دست به تجمع زدند./ تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در اهواز.

شنبه ۸ اردیبهشت: شماری از بازنشستگان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل ساختمان اداره مرکزی بانک ملت در تهران دست به تجمع زدند.

یکشنبه ۹ اردیبهشت: بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل فرمانداری شوش و ساختمانهای سازمان تامین اجتماعی شهرهای تهران، اهواز، اراک و اصفهان تجمع کردند.

بازنشستگان اهواز شعار دادند: توماج یک ملته، ملت رو آزاد کنید. بازنشستگان اراک شعار دادند: رئیسی بی عرضه برگردد برو تو حوزه/ روسری رو رها کن فکری به حال ما کن/ حجاب حجاب شعارشان دزدی و غارت کارشون./ تجمع بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای اصفهان، تهران، اهواز، ساری و شاهرود. به گزارش صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد، اجرای بند یک صورت جلسه ۱۵ مهرماه هیات مدیره، اجرای طرح تکمیلی همسانسازی، دریافت مطالبات معوقه، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آییننامه فولاد و اجرای آیین نامه و قوانین خاص فولادی و احیای جایگاه آن در سال جدید، مطالباتی است که این بازنشستگان پیگیر آن هستند.

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت: تجمع بازنشستگان مخابرات در شهرهای تهران، سنندج، اهواز، تبریز، اصفهان، اردبیل، شهرکرد، قروه، بروجرد، ارومیه، زنجان، خرم آباد، همدان، کرمانشاه و رشت.

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت: جمعی از بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی اهواز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت: تجمع بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در شهرهای کرمانشاه، اراک و مشهد.

یکشنبه ۱۶ اردیبهشت: تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، اراک، اصفهان، کرمانشاه و تهران./ تجمع بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، شاهرود و قائم شهر.

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت: تجمع بازنشستگان مخابرات مقابل ساختمانهای این شرکت در شهرهای شیراز، رشت، کرمانشاه، تهران، اراک، اصفهان، اردبیل، اهواز، سنندج، تبریز، همدان، زنجان، بیجار، ارومیه، مریوان و بندرعباس.

سه شنبه ۱۸ اردیبهشت: جمعی از بازنشستگان کشوری، مخابرات و تامین اجتماعی، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی کشور در کرمانشاه، دست به تجمع زدند./ جمعی از بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی اهواز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

یکشنبه ۲۳ اردیبهشت: تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، اهواز، تهران، اراک و کرمانشاه./ تجمع بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای اهواز، اصفهان، تهران، دامغان، شاهرود و قائمشهر.

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت: تجمع بازنشستگان مخابرات در شهرهای کرمانشاه، تهران، خرم آباد، شیراز، اراک، بندرعباس، رشت، اهواز، اصفهان، اردبیل، ارومیه، همدان، سنندج، شهرکرد و مریوان.

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت: تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی و مخابرات در کرمانشاه و تجمع بازنشستگان بانک ملت در تهران.

شنبه ۲۹ اردیبهشت: تجمع بازنشستگان بانک ملت در اعتراض به غارت صندوق بازنشستگی از سوی دولت.

 یکشنبه ۳۰ اردیبهشت: تجمع جمعی از بازنشستگان مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران./ تجمع بازنشستگان کشوری در قزوین.

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت: تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای تهران، کرمانشاه، اهواز و شوش.

تجمع بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای اهواز، اصفهان، تهران و قائمشهر.

 

اعتصاب و تجمع کارگران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی به تخصصی و پشتیبانی برای ایجاد تفرقه، تعیین سقف حقوق، اصلاح نشدن کف‌ حقوق برای کارکنان جدیدالاستخدام، عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوقهای بازنشستگی، تعیین سقف بازنشستگی و پرداخت نشدن کامل سنوات، اخذ مالیات غیر قانونی و عدم اجرای کامل ماده 10 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، در ماه اردیبهشت ادامه داشت.

برخی از حرکتهای اعتراضی کارگزان نفت و گاز و پتروشیمی بنا به گزارشهای افکار نفت (اتاق فکر کارکنان رسمی نفت) و شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت به قرار زیر است.

آدینه 7 اردیبهشت: جمعی از کارکنان رسمی و عملیاتی شاغل در شرکت نفت فلات قاره ایران در محوطه محل کار خود در جزیره لاوان دست به تجمع زدند.

دوشنبه ۱۰ اردیبهشتشماری از کارگران پروژه حفاری بی بی حکیمه در اهواز در از انجام فعالیتهای روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب کردند.

سه شنبه 11 اردیبهشت: کارکنان شرکت پخش فراورده های نفتی تهران برای اعتراض به تغییر محل کار ازساختمان شرکت پخش منطقه تهران واقع در خيابان بهار به انبار نفت شركت ملی واقع در باقر شهردست به تجمع زدند.

آدینه 14 اردیبهشت: کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران در جزیره لاوان تجمع کردند.

چهارشنبه 19 اردیبهشت: کارگران پتروشیمی اصفهان (شرکت پیمانکاری فراب) به عدم پرداخت به موقع حقوق ومطالبات دست به تجمع در این مجتمع وابسته به هلدینگ پتروپالایش اصفهان زدند./ کارگران پروژه دشت عباس دهلران (شرکت پیمانکاری ثمین صنعت) در استان ایلام برای اعتراض به عدم پرداخت حقوق از اسفند ماه سال گذشته دست از کار کشیدند.

شنبه ۲۲ اردیبهشت: کارگران شرکت «آوای جهان‌بین پارسیان»، از شرکتهای پیمانی مشغول به کار در پتروشیمی «مکران» چابهار، اعتصاب کردند.

یکشنبه ۲۳ اردیبهشت: جمعی از نیروهای شرکتی شاغل در شرکت آوای جهانبین پارسیان پتروشیمی چابهار، در اعتراض به سه ماه معوقات مزدی از انجام فعالیت های روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند.

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت: تجمع کارگران پتروشیمی مکران، با دخالت نیروهای حراست مواجه شده و بین کارگران و نیروهای حراست درگیری صورت گرفت. این تجمع برای چهارمین روز متوالی صورت گرفت.

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت: تعدادی از کارگران پتروشیمی نگین مکران برای پیگیری مطالبات خود مقابل این شرکت در چابهار تجمع اعتراضی برگزار کردند.

پنجشنبه 27 اردیبهشت: برای شانزدهمین روز، بیش از 600 کارگر پالایشگاه نفت تبریز (شرکت پالایش نفت تبریز) برای اعتراض به سطح پایین حقوق از خوردن غذای این واحد صنعتی واقع در تبریز، کیلومتر 5 جاده تبریز- آذرشهر خودداری کردند.

آدینه ۲۸ اردیبهشت: شماری از کارگران شاغل در شرکت نفت فلات قاره ایران واقع در جزیره لاوان در محل کار خود دست به تجمع زدند.

شنبه ۲۹ اردیبهشت: شماری از کارگران شاغل در فاز ۱۴ پارس جنوبی از جمله در شرکت های پایندان، اکسیر صنعت و شرکت ipmi از انجام فعالیتهای روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند.

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت: جمعی از کارگران شاغل در شرکت نفت فلات قاره ایران واقع در جزیره خارگ در محل کار خود دست به تجمع زدند.

دوشنبه 31 اردیبهشت: کارگران پروژه ای با نرفتن برسرکار وترک کمپها و بازگشت به محل زندگی اعتراض شان را نسبت به بروزنشدن حقوق درسال جاری حتی درسطح افزایش 35 درصدی استارت زدند.

 

طولانی ‌ترین اعتصاب طلافروشان ایران

طلافروشان ایران در ده سال گذشته چندین بار اعتصاب کردند که همه آنها به خاطر مالیات بود. امسال هم به دلیل مالیات و همچنین ثبت اطلاعات در یک سامانه دست به اعتصاب زدند. اما این دوره بیشتر از دوره‌های قبل طول کشید، تا به دولت فشار بیاورند که سیاستهای خود را تغییر دهد.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به وبسایت «اقتصاد آنلاین» گفت؛ فعالیت دو باره «سامانه جامع تجارت» بدون اعمال اصلاحات انتقاد و تایید کرد که بازار طلای تهران به دلیل فعالیت این سامانه به حالت «نیمه‌ تعطیل» درآمده است.برخی از اخبار اعتصاب در بازار طلا فروشان به قرار زیر است:

یکشنبه ۹ اردیبهشت: شماری از طلافروشان در بازار تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد دست به اعتصاب زدند.

سه شنبه 11 اردیبهشت: جمعی جمعی از طلا فروشان بازار اصفهان تبریز و تهران در اعتراض به مقررات مالیاتی دولت برای سومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند.

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت: جمعی از طلافروشان در بازار بزرگ تهران دست به اعتصاب زده و از انجام فعالیت های روزانه خود امتناع کردند.

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت: اعتصاب بازاریان طلا در تهران اصفهان و تبریز برای پنجمین روز متوالی.

یکشنبه ۱۶ اردیبهشت: اعتصاب طلافروشان در شهرهای تهران و شیراز

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت: جمعی از طلافروشان در شهرهای تهران، ارومیه، اردبیل، همدان و زنجان از انجام فعالیتهای روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند.

همچنین خبرگزاری قدس آنلاین خبر داد؛ در پی اعتصاب طلافروشان در مشهد، پس از آنکه روزهای گذشته درباره بازگشایی آنها مذاکراتی صورت گرفت، مغازه ‌هایی که به اعتصاب خود پایان ندادند توسط تعزیرات حکومتی خراسان رضوی پلمب شدند.

سه شنبه ۱۸ اردیبهشت: اعتصاب سراسری کسبه طلا فروش در بازار زرگرها در سراسر کشور منجمله در تهران و پاساژ طلا و جواهر سبزه میدان و شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان، یزد، بروجرد، شیراز  و.....  ادامه دارد.

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت: ادامه اعتصاب طلافروشان در شهرهای شیراز، یزد، تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، همدان، قم، اردبیل، اورمیه، زنجان، همدان و...

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت: اعتصاب طلا فروشان بازار شهرهای اراک، اردبیل، اصفهان، تبریز، تهران، شیراز، کرمانشاه، مشهد و....در اعتراض به مقرارت دولتی ادامه داشت.

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت: طلافروشان در اراک، برای پنجمین روز متوالی از انجام فعالیت های روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند.

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت: ادامه اعتصاب طلافروشان در شهرهای تهران، شیراز، یزد، اصفهان، مشهد، تبریز، همدان، قم و سایر شهر ها به طورسراسری تا حل کامل مشکلات.

طلا فروشان اعلام کردند که هنوز توافقی صورت نگرفته است.

برخی دیگر از حرکتهای اعتراضی نیروهای کار

شنبه یکم اردیبهشت

*جمعی از ثبت نام کنندگان پژو پارس طرح یکپارچه دست به تجمع زدند. به گزارش مدارا، این تجمع در مقابل سازمان تعزیرات حکومت در تهران برگزار شد.

 

*جمعی از نیسانداران از انجام فعالیتهای روزمره خود امتناع کرده و در تبریز و تهران دست به اعتصاب زدند. به گزارش شورای بازنشستگان ایران، این اعتصاب در اعتراض به پایین بودن کرایه ها و دیگر مطالبات آنها صورت گرفته است.

 

*شماری از سرایداران مدارس دولتی کشور با برگزاری تجمع اعتراضی مقابل وزارت آموزش و پرورش در تهران خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند. به گزارش شورای بازنشستگان ایران، رسیدگی به وضعیت کمبود نیرو، حقوق و معیشت ناچیز و تعلق گرفتن رتبه‌ بندی و فوق العاده ویژه ۵۰ درصد برای نیروهای خدماتی از جمله مطالبات آنها محسوب میشوند.

یکشنبه ۲ اردیبهشت

*کارگران گروه ملی فولاد اهواز، در اعتراض به حکم اخراج خود مقابل ساختمان مجلس در تهران تجمع کردند. به گزارش ایلنا، اخراج این کارگران در پی شرکت در تجمعات اعتراضی برای پیگیری مطالباتی همچون اجرای درست طرح طبقه‌بندی مشاغل و احقاق حقوق خود، صورت گرفته است.

 

*جمعی از اپراتورهای پستهای فشار قوی برق خوزستان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، مقابل شرکت برق منطقه ای این استان در اهواز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش ایلنا، مورادی همچون؛ اصلاح شیفت کاری بر اساس ماده ۵۷ قانون کار، اعمال شیفت ۱۲ ساعته (۲ روزکار، ۲شب کار و ۴ روز استراحت)، تایید گروه استحقاقی کلیه اپراتورهایی براساس سابقه کار، اعطای ۹۰ساعت اضافه کاری به اضافه کارت زنی مانند کارکنان تایم اداری، پرداخت ۸ روز ماموریت برای هر اپراتور پست برق تا زمان اصلاح شیفت کاری، اصلاح دستورالعمل استفاده از منازل سازمانی مطابق دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو، ادامه پرداخت حق بیمه کمک هزینه رفاهی کارگران مطابق ماده ۱۴۸ قانون کار، پیگیری رفع مشکلات بیمه سینا، پرداخت مناسبتی معوق مهرماه سال گذشته ضوابط اجرایی مزایای جانبی، پرداخت تسهیلات و امکان استفاده از امکانات رفاهی شرکت با اولویت بخش صفی (بهره برداران)، پرداخت پاداش گذر از پیک به مانند سایر شرکتها و همچنین عودت مبالغ کسر شده بابت ماده ۱۲۴ به کارگران از سال ۱۴۰۱، از جمله مطالبات اپراتورهای معترض گزارش شده است.

 

*شماری از ثبت نام کنندگان پژو پارس طرح یکپارچه با برگزاری تجمع اعتراضی در داخل ساختمان شورای رقابت در تهران، خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این شهرندان روز گذشته نیز مقابل سازمان تعزیرات حکومت در تهران تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

 

*جمعی از کارگران شهرداری یاسوج در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان تجمع کردند. به گزارش ایسنا، پاکبانان شهرداری یاسوج از پنج تا ۸ ماه حقوق نگرفته اند.

یکی از این کارگران بیان کرد: ما زن و بچه داریم و برای امور مختلف خود از جمله کرایه خانه نیازمند پرداخت به موقع حقوق هستیم.

*جمعی از اهالی کوی وحدت آبادان برای اعتراض به وضعیت نامناسب زیستی محله از جمله آب شرب، فاضلاب و وضعیت آسفالت خیابان مقابل شهرداری منطقه 2 آبادن تجمع کردند.

نیروهای سرکوب به تجمع کنندگان یورش آوردند و تعدادی از آنها را بازداشت کردند.

در همین روز کارکنان دیوان عدالت اداری برای اعتراض به وضعیت معیشتی دست به تجمع مقابل ساختمان این نهاد درتهران زدند.

همزمان گروهی از باغداران و نمایندگان چاههای آب تاکستان در اعتراض به کاهش اختصاص حقآبه مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

دوشنبه 3 اردیبهشت

*شماری از کارکنان جهاد کشاورزی به نمایندگی از همکارن شان مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی تجمع کردند تا اعتراضان را نسبت به سطح پایین حقوق وتبعیض‌ در پرداختیها میان دستگاهها به نمایش بگذارند. به گزارش ایلنا، تبعیضها در مزایای جانبی ستاد وزارتخانه با سایر مناطق از دلایل تجمع کارمندان وزارت کشاورزی بوده است.

*تعدادی از اهالی دلگان برای اعتراض به قیچی کردن شلوار دانش آموزان دختر توسط مدیران دبیرستان شبانه روزی خدیجه کبری مقابل آموزش و پرورش این شهرستان در استان سیستان و بلوچستان تجمع کردند. به گزارش ایلنا، نماینده شورای اسلامی شهرستان دلگان در شورای استان سیستان و بلوچستان ضمن تایید این خبر، مدعی شد که علت این اقدام پوشش نامتعارف دانش آموزان بوده است.

 

*بیش از یک ماه از اعتصاب برخی رانندگان اسنپ و تپسی می گذرد و هنوز پاسخی به مطالبات آنها در خصوص افزایش کرایه ها داده نشده است.

 

سه شنبه ۴ اردیبهشت

*جمعی از شهروندان در بندرعباس با سر دادن شعارهایی اعتراضی مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان، دست به تجمع زدند. به گزارش حال وش، تجمع این شهروندان در اعتراض به تیراندازی نیروهای نظامی به سمت خودروی سوختبران و کشته و زخمی شدن آنها صورت گرفته است.

 

*شماری از رانندگان خودروهای سنگین مقابل شرکت نفت خاش، در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت و سوء مدیریت مسئولین، دست به تجمع زدند. به گزارش حال وش، یکی از این رانندگان گفت: به خاطر کاهش سهمیه و کمبود سوخت، همه رانندگان معترض هستیم و هیچ مسئولی در این مملکت حاضر نیست در جهت رفع مشکلات ما کاری انجام دهد.

*گروهی از کارگران فصلی کشت و صنعت نیشکر «میان آب» برای دومین بار با تجمع مقابل ساختمان فرمانداری شوش، خواستار مشخص شدن وضعیت شغلی خود شدند. به گزارش ایلنا، برخلاف سنوات گذشته که کارگران فصلی در نیمه دوم فروردین هر سال مشغول به کار می ‌شدند، آنها هنوز بیکارند. در واقع کارگران فصلی کشت و صنعت میان آب در بهار هرسال، فعالیت خود را در مزارع کشت نیشکر شروع کرده و تا شروع سرمای فصل زمستان به همکاری خود با این واحد تولیدی ادامه می‌دهند.

 

*جمعی از اهالی روستای جمال احمد برای اعتراض به قتل یک جوان توسط نیروی انتظامی مقابل فرمانداری بندرعباس تجمع کردند و با سردادن شعار «پلیس قاتل نمی خوایم نمی خوایم» خواهان پاسخگویی مسئولان شدند.

به گزارش فارس، عصر روز دوشنبه 3 اردیبهشت، نیروی انتظامی بندرعباس به سمت یک خودرو با ظن حمل سوخت شلیک کرد و یکی از سرنشینانش جوانی 20 ساله به نام امیر محمد چترٍ سحر اهل و ساکن جمال ‌احمد را به قتل رساند و یک جوان دیگر را مجروح کرد.

چهارشنبه ۵ اردیبهشت

*جمعی از نیسانداران مقابل ساختمان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان رضوی واقع در مشهد تجمع کردند. به گزارش هرانا، تجمع این افراد در اعتراض به پایین بودن کرایه ها و دیگر مطالبات شان صورت گرفته است.

 

*گروهی از خریداران پروژه‌ مسکن ملی در شهر خرم‌ آباد موسوم به پروژه‌ «آبشار طلایی» مقابل استانداری لرستان تجمع کردند.

*شماری از رانندگان کامیون جلوی کارخانه سیمان جکیگور از توابع بخش مرکزی راسک، در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت و دیگر مطالبات شان مقابل کارخانه سیمان جکیگور از توابع بخش مرکزی راسک،  دست به اعتصاب زدند. به گزارش رصد بلوچستان: «از روز گذشته ۴ اردیبهشت ماه کامیونداران جکیگور جلوی کارخانه سیمان به دلیل کاهش سهمیه سوخت اعتصاب کردند.» وی افزود: «صاحب کارخانه سیمان اصلا جوابگو نیست می گوید هر کاری می خواهید انجام دهید. رانندگان ده سرویس بار می برند که پول دو سرویس را صاحب کارخانه می خورد.»

*شماری از پزشکان خانواده در استان مازندران، در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات و عدم رسیدگی به خواسته های شان، از انجام فعالیت امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند. به گزارش ایرنا، پرداخت نشدن سه ماه حقوق و نیز سه فصل هزینه ۲۰ درصد ارزیابی پزشکان خانواده شهری از سوی تامین اجتماعی، باعث شد تا تعدادی از پزشکان خانواده در استان مازندران دست به اعتصاب بزنند و یا خدمات به مراجعه کنندگان ارائه نکنند و یا اینکه در صورت ارائه خدمات به آنها هزینه ویزیت گزاف دریافت کنند.

 

*سیگار فروشان در خیابان مولوی تهران به دلیل فشارهای روزافزون سازمان تعزیرات حکومتی تجمع و اعتصاب کردند

پنجشنبه ۶ اردیبهشت

*جمعی از مالباختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین در قزوین دست به تجمع زدند. به گزارش رادیو زمانه، سپرده‌گذاران مالباخته مدتها است که مقابل نهادهای حکومتی تجمع می‌کنند تا شاید مسئولان دولتی اندوخته به یغما رفته ‌شان را بازگردانند.

 

*تعدادی از رانندگان اسنپ و تپسی از ادامه اعتصاب شان دراعتراض به نرخ پایین کرایه، خبر دادند.

 

*اهالی بخش مهربان شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی برای پنجمین روز متوالی تجمع و راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. اهالی بخش مهربان در خصوص مطالبه ۲۷ ساله خود مبنی بر ارتقاء این بخش به شهرستان برگزار شد. اهالی بخش مهربان ضمن سر دادن شعارهای اعتراضی خواستار  ایجاد شهرستان شدن بخش مهربان شدند.

بخش مهربان یکی از مناطق قدیمی آذربایجان‌شرقی  در حدود یکصد کیلومتری تبریز واقع شده استگفتنی است در جریان برگزاری راهپیمائی و تجمع های اعتراضی ، اصناف ، کسبه و بازاریان بخش های مختلف مهربان نیز با تعطیل نمودن محل فعالیت خود با دیگر اقشار مختلف مردم همراهی نموده اند.

آدینه 7 اردیبهشت

*جمعی از اهالی کناردان، زیارت و مناطق دیگر در شهر سیریک در استان هرمزگان برای اعتراض به راه اندازی بزرگترین آب شیرین کن انتقال آب دریا به اصفهان دست به تجمع زدند. همزمان کامیونداران شرکت مکران و شرکت سیمان جکیگور از توابع بخش مرکزی راسک به دلیل کاهش سهمیه سوخت برای چهارمین روز متوالی جلوی کارخانه سیمان اعتصاب کردند. 

 

شنبه ۸ اردیبهشت

*شماری از متقاضیان پژو پارس با برگزاری تجمع اعتراضی مقابل ساختمان شورا و مرکز ملی رقابت در تهران خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند.

همزمان کشاورزان رودبار جنوب برای اعتراض به نرخ پایین گوجه فرنگی محصول شان را مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان کرمان تخلیه کردند.

در همین روز جمعی از کامیون داران برای دومین روز متوالی در اتوبان بابایی تهران، یکی از خیابانهای کرمان و مقابل فرمانداری عسلویه و کارخانه سیمان راسک دست به اعتصاب زدند.

یکشنبه ۹ اردیبهشت

*جمعی از کامیونداران در ایرانشهر از انجام فعالیتهای روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند. به گزارش حال وش، این اعتصاب در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت آنها صورت گرفته است.

گفتنی است، روزهای ۲۵ و ۱۹ و ۱۲ فروردین ماه و ۴ اردیبهشت نیز رانندگان کامیونهای کمپرسی به ترتیب زابل و زاهدان و خاش نسبت به کاهش سهمیه سوخت، مقابل شرکت نفت شهر خود تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

همزمان جمعی از کامیونداران، در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت، از انجام فعالیتهای روزانه خود امتناع کرده و مقابل فرمانداری شهرستان دشتیاری دست به اعتصاب زدند.

 

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت

*تعدادی از کارگران کارخانه سیمان بجنورد در اعتراض به تبعیض در حقوق و مزایای دریافتی خود، در محوطه این کارخانه تجمع کردند. به گزارش ایلنا، به نقل از یکی از این کارگران آمده است: چندین سال است ما کارگران سیمان بجنورد از مسئولان شرکت درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی داریم اما تغییری در شرایط شغلی و مزایای دریافتی ما ایجاد نشد و در نتیجه ما کارگران صبح امروز اعتراض صنفی برگزار کردیم. با این حال امیدواریم پاسخ مناسبی از مسئولان دریافت کنیم.

*تعداد کثیری از صنف آرایشی بهداشتی و تجار و بازرگانان قشم برای اعتراض به سنگینی مالیات بر ارزش افزوده مقابل سازمان منطقه آزاد قشم تجمع کردند.

 

سه شنبه 11 اردیبهشت

مالباختگان زمینهای هفت ‌آسیاب سنندج برای اعتراض به بلاتکلیفی 30 ساله مقابل استانداری کردستان تجمع کردند. به گزارش تسنیم، یکی از مالباختگان گفت: حدود 1200 نفر اعضا، چندین سال گذشته زمینی در محدوده هفت آسیاب با سند منگوله ‌دار دارای اراضی دولتی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به تعدای نیرو این سازمان در سنندج واگذار و خریداری می‌شود. وی افزود: زمین‌های دارای سند قطعاً تا استعلام گرفته می‌شود و به دست خریدار می‌رسد از فیلتر ادارات مختلفی می‌گذرد، بنابراین زمینهای سندار دولتی دارای اعتبار است با این اعتماد حال که هزینه ‌های بسیاری برای خرید و تغییر کاربری به مسکن و شهرسازی و ادارات دیگر در سال 78 پرداخت شده، بدون اطلاع اعضا سند باطل می‌شود، اگر قانونی وجود دارد و زمینی دارای سند است، چرا باطل شده و در مقابل این موضوع چه چیزی به ما داده شده است؟

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت

جمعی از بازنشستگان با تجمع در تهران و گروهی از کارگران هفت تپه با تجمع در محل کار خود روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. به گزارش کولبرنیوز، گروهی از کارگران نیز با تجمع در سر چهار راه یکی از خیابانهای اصلی شهر کامیاران این روز را گرامی داشتند.

 

*شماری از اهالی روستای “دج” واقع در بخش پیرسهراب از توابع شهرستان چابهار در اعتراض به قطع سه ماهه آب و عدم پاسخگویی مسئولان دست به تجمع زدند. به گزارش رسانک، روستای دج و چندین روستای اطراف آن پس از بارشهای سنگین باران در اسفند ماه ۱۴۰۲ و طغیان رودخانه ها و گرفتار شدن در سیلابها، از آب آشامیدنی محروم شده‌ و با گذشت بیش از دو ماه همچنان بدون آب هستند.

 

*تعدادی از اهالی طرقرود با در دست داشتن بنر و پلاکارد و دادن شعار علیه تخریب از جانب معدنداران مقابل دادگستری نطنز تجمع کردند. فعالیتهای معادن سنگ های ساختمانی چند دهه است که در کوهستان های شهرستان نطنز به ویژه در منطقه کرکس کوه بدون توجه به قوانین محیط زیستی  در حال انجام است.

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

*گروهی از مالباختگان پروژه مسکن مهر در محل اجرای این پروژه در مهرشهر زاهدان دست به تجمع اعتراضی زدند. به گزارش حال وش، سال ۱۳۹۲ مسکن خیرین زاهدان ۴۰ نفر از اعضا را ثبت نام کرد و هر کدام از متقاضیان مبلغ ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان پرداخت کردند. این پروژه فقط تا دو سقف پیش رفته است و تاکنون هیچ وامی برای اعضا در نظر نگرفتند. آنها حدود ۱۲ سال در انتظار هستند و هیچگونه پاسخی از قوه قضاییه و ارگانهای دولتی دریافت نکرده اند.

 

*جمعی از شهروندان در محل پارک لاله تهران دست به تجمع اعتراضی زدند. به گزارش هم میهن، این تجمع در اعتراض به حصارکشی بیش از ۳ هزار مترمربع از فضای سبز بوستان لاله، برای ساخت فرهنگسرا صورت گرفته است. تجمع اعتراضی شهروندان علیه پروژه زاکانی برای تخریب پارک لاله: ما نمی ‌گذاریم!

 

*کارگران کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز مقابل فرمانداری شهرستان شوش دست به تجمع زدند. به گزارش ایلنا، کارگران در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران شان دست به تجمع زده اند. این اعتراض که برای  پانزدهمین روز متوالی برگزار شده است، ناشی از نگرانیهای کارگران درباره ادامه روند اخراجها و تبعات آن برای کارگران دیگر است. معوقات مزدی و حق بیمه کارگران از جمله دلایل دیگر این تجمعات مطرح شده است.

همچنین یکی از کارگران عنوان کرده است که مسئولان کارخانه مدعی‌ اند شرکت به دلیل ناتوانی در فروش محصولات خود توان مالی کافی برای پرداخت حقوق همه کارگران را ندارد.

روز ۱۱ اردیبهشت، مصادف با روز کارگر، برای شماری از کارگران معترض پرونده قضایی تشکیل شده و حدود دوازده تن از این کارگران به دلیل شرکت در تجمعهای اخیر آنها، به مراجع قضایی و امنیتی احضار شدند و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شد.

کارگران معترض شعار می دادند: ما کارگر کاغذپارس علیه ظلم و بیداد می جنگیم، می جنگیم/ فقط کف خیابون به دست میاد حقمون.

 

*جمعی از کارگران شهرداری رودبار برای چندین بار دست به تجمع اعتراضی زدند. به گزارش ایلنا، خواسته اصلی کارگران شهرداری رودبار در استان گیلان، پرداخت ۴ ماه حقوق سال ۱۴۰۰، اضافه کاری و ارائه لباس و کفش مناسب و سایر مزایای شغلی است. یکی از کارگران گفت: از حداقلهای مزدی برخورداریم حال آنکه همان حداقل حقوق هم از بهمن ماه سال گذشته بدون محاسبه اضافه کاری پرداخت می‌شود.

 

*متقاضیان مسکن ملی اراک برای باری دیگر مقابل استانداری مرکزی تجمع کردند.

 

*جمعی از مالباختگان پروژه چهل واحدی مسکن مهر برای اعتراض به بلاتکلیفی 12 ساله سازه های نیمه ساخت در مهرشهر زاهدان تجمع کردند. به گزارش رسانک، سال 1392 مسکن خیرین زاهدان 40 نفر از اعضا را ثبت نام کرد و هر کدام از متقاضیان مبلغ 20 الی 30میلیون تومان پرداخت کردند این پروژه فقط تا دو سقف پیش رفته است و تاکنون هیچ وامی برای اعضا در نظر نگرفتند الان حدود 12 سال در انتظار هستند و هیچگونه جوابی به آنها داده نشده است.

آدینه 14 اردیبهشت

*کشاورزان استان قزوین برای اعتراض به کاهش حقآبه از سد طالقان دست به تجمع مقابل مصلی نماز این کلانشهر زدند. همزمان برخی از اعضای تعاونی کارکنان شهرداری گلستان دست به تجمع زدند.

 

یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

*شماری از میوه فروشان وانتی با تجمع مقابل شهرداری تبریز، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، شهروندی در این تجمع مطالبات شان را اینگونه عنوان می کند: «ما به دنبال شغل هستیم و کسب درآمد، می دانیم توقف ما در هر مکانی باعث سد معبر می شود، اما جوابش گاز اشک آور و شوکر نیست. ما از مسئولان درخواست داریم به مشکلات ما رسیدگی کنند.»

تصاویری از ضرب و شتم یک هندوانه‌ فروش در تبریز در شبکه‌ های اجتماعی منتشر شد. یک هفته پیش از این هم ویدیویی از این دستفروش منتشر شده بود که می‌گفت «عوامل شهرداری دست او را شکسته ‌اند.»

*به گزارش صبح ساحل، گروهی از بازاریان بندرعباس، در اعتراض به افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، مقابل اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان تجمع کردند.

 

*شماری از کمپرسیداران در شیراز، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، دست به اعتصاب زدند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این رانندگان به کمبود سوخت و جریمه های شهرداری معترض هستند. آنها همچنین خواستار افزایش کرایه ها شدند.

همزمان جمعی از متقاضیان مسکن ملی کوی سلیمانی اراک نسبت به بلاتکلیفی مقابل ساختمان معاونت امور عمرانی استانداری مرکزی تجمع کردند.

 

*جمعی از اهالی  روستای شوراب، زیباشهر، گلشهر و مناطق اطراف تصفیه خانه فاضلاب  شهرخوی دراستان آذربایجان غربی، برای اعتراض به بوی بد تصفیه خانه فاضلاب تجمع کردند.

به گزارش آذرباخیش، چندین سال است که این بوی بد زندگی ما را مختل کرده است و به ‌خاطر استنشاق بوی بسیار بد و نامطبوع تصفیه خانه خوی حالمان بد می‌شود.

دوشنبه 17 اردیبهشت

*کارگران شرکت ساخت وساز تیراژ چابهار در اعتراض به عدم پرداخت 3 ماه حقوق و سنوات و عیدی دست از کارکشیدند و خواهان پاسخگویی کارفرما شدند.

 

*رانندگان سواریهای عمومی مرز مهران برای اعتراض به مشکلات شغلی از جمله حضور دلالها  مقابل استانداری ایلام تجمع کردند. به گزارش ایسنا، این رانندگان که دارای کارت سلامت، کارت هوشمند و الزامات و مجوزات لازم قانونی بوده و مسافران را با صورتحساب رسمی و قانونی جابه ‌جا می کنند، از دلالهای حاضر در پایانه مرزی مهران گله‌ مند هستند.

 

*جمعی از اهالی شهر پیشین برای اعتراض به نبود سیلندر گاز مقابل بخشداری دراستان سیستان وبلوچستان تجمع کردند. به گزارش حال وش، از چند وقت پیش کپسولی در شهر پیشین پیدا نمی شود مردم در صفهای طویل مقابل شرکت‌ توزیع سیلندر گاز این شهر نوبت می گیرند اما خبری از توزیع کپسول نیست و باعث نارضایتی و ناخشنودی اهالی این شهر شده است.

*مالکان پروژه پهنه d شهرک مسکونی چیتگر برای اعتراض به بلاتکلیفی و عملکرد بنیاد تعاون ارتش مبنی بر به پیش ‌نرفتنن پروژه‌ ساخت 22 برج مسکونی تجمع کردند.

 

*جمعی از کارگران شرکت ساختمانی تیراژ چابهار از انجام فعالیتهای روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند. به گزارش حال وش، شرکت تیراژ واقع در چابهار حقوق دو ماه کارگران بومی را پرداخت نکرده و از پرداخت عیدی و سنوات سال پیش هم خودداری کرده است. مسئولان شرکت نیروهای غیر بومی استخدام می کنند که نیرو های بومی را اخراج کنند.

 

*جمعی از کامیونداران در شیراز از انجام فعالیتهای روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند. به گزارش شورای بازنشستگان ایران، این اعتصاب در اعتراض به کمبود سوخت، نرخ کرایه ها و افزایش جریمه های حمل و نقل شهرداری صورت گرفته است.

 

سه شنبه ۱۸ اردیبهشت

*جمعی از مالباختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، مقابل دفتر ریاست قوه قضاییه در تهران دست به تجمع زدند. به گزارش هرانا، این تجمع با دخالت خشونت آمیز نیروهای انتظامی و ضرب و شتم معترضان مواجه شد. همچنین، چند تن از معترضین بازداشت شدند.

*جمعی از کارگران پیمانکاری مجتمع مس سرچشمه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل ساختمان اداری این مجموعه در رفسنجان، دست به تجمع زدند. به گزارش ایلنا، این کارگران به تبعیض موجود در میان کارگران پیمانی و کارمندان رسمی در دریافت حقوق و سایر مزایا، اعتراض دارند و خواستار رفع آن هستند.

*متقاضیان مسکن ملی اهواز برای اعتراض به بلاتکلیفی وافزایش قیمت مقابل صدا و سیمای مرکز خوزستان تجمع کردند. معترضان کاغذی در دست داشت که بر روی آن نوشته بود: «مسکن 2 میلیاردی، کجایش ملی است».

 

*شماری از کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد مقابل ساختمان استانداری در یاسوج، دست به تجمع زدند. تحمع این کارکنان در اعتراض به عدم اجرای طرح تبدیل وضعیت شغلی و  عدم پرداخت حقوق و بیمه خود صورت گرفته است.

 

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت

*گروهی از کارگران پیمانکاری شرکت فراب شاغل در پتروشیمی اصفهان، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق اسفند سال ۱۴۰۲ و همچنین عدم دریافت عیدی و پاداش، در محوطه محل کار خود دست به تجمع زدند. به گزارش ایلنا، این کارگران خواستار نظارت بیشتر کارفرمای مادر (شرکت او دی سی سی) بر روند پرداختهای شرکت پیمانکاری و اجرای به موقع تعهدات مالی شدند.

غرفه داران شب بازار مشهد برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی مبنی برتصمیم شهرداری ثبت نام هر ماهه در سامانه برای اجاره غرفه ونداشتن جای ثابت مقابل شورای شهراین کلانشهر تجمع کردند.

 

پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت

شماری از خانواده های افراد مبتلا به اوتیسم، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل ساختمان استانداری در قم، دست به تجمع زدند. به گزارش کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت، ایجاد امکانات آموزشی برای کودکان، وجود فضای تفریحی و ورزشی، نیم بها شدن تاکسیهای اینترنتی برای خانواده هایی که وسیله نقلیه برای رفت و آمد به مراکز آموزشی را ندارند، پرداخت وام با درصد پایین برای خانواده های کم درآمد و فاقد درآمد و بیمه تکمیلی درمانی از جمله مطالبات این افراد عنوان شده است.

 

*کارگران تعدادی از نیروگاههای برق در اعتراض به سطح نازل حقوق دست به تحریم غذا زده اند.

 

شنبه ۲۲ اردیبهشت

*شماری از بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن مقابل سازمان غذا و دارو در تهران تجمع برگزار کردند. به گزارش رکنا، این تجمع در اعتراض به افزایش دوازده برابری قیمت داروی “آی وی آی جی” و کمبود این دارو صورت گرفته است. قابل ذکر است که داروی مذکور برای این بیمارن بسیار حیاتیست.

*جمعی از کامیون داران با برگزاری تجمع اعتراضی مقابل غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند. به گزارش فارس، این افراد خواستار رفع توقیف کشنده های باری در گمرکات شده اند.

 

*شماری از شهروندان شهرستان سرباز، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش حال وش، مشکلات شهروندان در این شهرستان بسیار جدی و گسترده هستند.

 

*شماری از شهروندان در محور جاده جابوز به بردسکن دست به تجمع زدند. به گزارش ایلنا، در پی تصادفات متعدد در محور بردسکن به خلیل آباد، از ابتدای سال تاکنون، پنج نفر کشته شده اند و شهروندان با این تجمع، اعتراض خود را نسبت به بلا تکلیف ماندن دو بانده شدن محور خلیل آباد به بردسکن نشان دادند.

 

یکشنبه ۲۳ اردیبهشت

شماری از مالباختگان بازار فارکس، با تجمع در دفتر قضایی واقع در خیابان انقلاب تهران، خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند. این شهروندان که مالباختگان صفحه اینستاگرامی “کافیکس” متعلق به “وحید کاردانیان” هستند با برگزاری تجمع اعتراضی،خواستگار رسیدگی فوری مقامات عالی رتبه کشور، به ویژه رئیس قوه قضاییه و فرماندهی کل نیروی انتظامی به پرونده کلاهبرداری چند میلیاردی این صفحه اینستاگرامی شدند.

 

*شماری از دستفروشان میدان میوه و تره بار سنندج در اعتراض به ممنوعیت فعالیت شان توسط شهرداری، دست به تجمع زدند. به گزارش هرانا، به گفته یکی از این شهروندان؛ ممانعت از فعالیت آنها به دلیل تغییر فضای این میدان صورت گرفته است. این اقدام منجر به بیکاری دستفروشان شده است.

*شماری از شهروندان مقابل بخشداری بسطام دست به تجمع زدند. به گزارش تسنیم، تجمع این شهروندان در اعتراض به بسته شدن دسترسیهای فرعی محور بسطام به مجن واقع در شهرستان شاهرود، صورت گرفته است.

*شماری از شهروندان روستای آرو در دماوند در اعتراض به اجرای طرح انتقال آب شرب این روستا به شهرک جوانان بنیاد مسکن، تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش تارود دماوند، دخالت نیروهای انتظامی در تجمع این شهروندان به درگیری میان آنها انجامید. در جریان این درگیری دستکم پانزده شهروند بازداشت و یک شهروند در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران پلیس زخمی شد.

 

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت

*جمعی از پرستاران و کمک پرستاران در شهرستان فسا، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، مقابل ساختمان فرمانداری دست به تجمع زدند. به گزارش ایلنا، این پرستاران خواستار بهبود مزایای مزدی پرداختی از جمله مزایای تعرفه‌گذاری شدند. به گفته آنها در شرایط کار سخت و اضافه‌ کار اجباری، حقوق شان بسیار ناچیز است.

همزمان شماری از پرستاران در بندرعباس، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل ساختمان استانداری هرمزگان دست به تجمع زدند. تجمع این پرستاران در اعتراض به کمبود نیرو، تعرفه گذاری نادرست، اضافه‌ کار اجباری و دریافتی‌ های بسیار ناچیز صورت گرفته است.

شرایط کار طاقت فرسا، حقوق و پاداشهای معوقه، تبعیض در پرداخت کارانه و شیفتهای اجباری موجب اعتراض، اعتصاب و تجمع این بخش از نیروی کار شده است.

 

*جمعی از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در تهران، برای اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل سازمان امور مالیاتی کشور، دست به تجمع زدند. به گزارش ایرنا، تعدادی از اعضای حاضر در این تجمع آمده است: بخش عمده ‌ای از فروش کالاهای مربوط به این اصناف از مبادی غیر رسمی وارد کشور شده که مالیاتی برای آن پرداخت نمی شود. این در حالی است که وارد کنندگان کالا از مبادی رسمی بابت همین نوع کالا در هنگام ورود مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنند.

*متقاضیان مسکن ملی اهواز درادامه اعتراضات شان نسبت به بلاتکلیفی وافزایش قیمت برای باری دیگر دست به تجمع مقابل صدا و سیمای استان خوزستان زدند.

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت

*گروهی از مالباختگان شرکت آمیتیس با برگزاری تجمع اعتراضی در تهران، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. به گزارش هرانا، تجمع  این مالباختگان در اعتراض به بلاتکلیفی و عدم رسیدگی به پرونده این شرکت در طی چهار سال گذشته صورت گرفته است. همچنین مالباختگان این شرکت خواهان اقدام مقام‌ های قضایی برای برگرداندن سرمایه‌ هایشان و بازداشت مدیران متواری شرکت هستند.

 

*گروهی از کارکنان اداره برق نورآباد، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، با پهن کردن سفره خالی مقابل استانداری لرستان، تجمع کردند. این کارکنان، نسبت به دستمزد نازل و تبعیض در مبالغ پرداختی و همچنین، عدم اجرای کامل طرح طبقه‌ بندی مشاغل معترض هستند. همزمان کشاورزان سیب زمینی کار شهرستان بهار دراستان همدان برای اعتراض به منع صادرات سیب زمینی مقابل جهاد کشاورزی تجمع کردند.

==2==

 

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

*جمعی از شهروندان شهرستان خاش، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، با توقف خودروهای شان مقابل جایگاه سوخت کارواندر خاش تجمع کردند. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، اعتراض این شهروندان به دلیل عدم در اختیار داشتن کارت سوخت مادر صورت گرفته است. کارت سوخت در اختیار نیروهای شرکتی سپاه قرار داده می شود و مردم بلوچ در این منطقه برای دریافت ۱۰ لیتر بنزین و سوخت گیری در مضیقه قرار دارند.

 

*شماری از حواله‌داران خودروی پژو پارس، در اعتراض به عدم دریافت قرارداد و همچنین، افزایش قیمت خودروهای ثبت نامی خود، بار دیگر مقابل ساختمان سازمان حمایت از مصرف کنندگان در تهران دست به تجمع زدند.

*در چند روزه گذشته کارگران منطقه 6 شهرداری اهواز در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد دست به اعتصاب زدند  واز جمع آوری زباله ها ازسطح این منطقه از کلانشهر اهواز خودداری کردند و به دنبال خلع‌ ید پیمانکار برسرکار برگشتند.

*جمعی از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در تهران، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، از انجام فعالیت های روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند. به گزارش شورای بازنشستگان ایران، شماری از مغازه ‌داران واحدهای خرید و فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در بازار تهران به اعتصاب خود در اعتراض به ارقام «مالیات بر ارزش افزوده» ادامه داده و مغازه‌ های خود را بسته نگه داشته‌ اند.

 

پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

*گروهی از کارگران بیکار بومی شهرستان شوش، مقابل شرکت نیشکر هفت تپه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

*شماری متقاضیان پروژه مسکن پهنه طبیعت چیتگر تهران نسبت به بلاتکلیفی و عدم پاسخگویی مسئولان با برپایی تجمع مقابل ساختمان ستاد کل نیروهای مسلح با شعار«مسئولین آجا پول دادند کجا». مدیرعامل بنیاد تعاون ارتش به جای پاسخگویی با یکی از معترضان حاضر در سالن درگیر شد که از طرف تجمع کنندگان باهوشدن و شعار «بی شرف بی شرف» پاسخ گرفت. عکس 7

 

*جمعی از اهالی جکیگور برای اعتراض به نداشتن آب شرب و وعده های توخالی مسئولان بار دیگر دست به تجمع در اداره آب و فاضلاب راسک دراستان سیستان وبلوچستان زدند.

 

*جمعی از اهالی شهر رمشک در استان کرمان برای بیست و هفتمین روز متوالی و هفتمین روز در این ماه، برای اعتراض به مصادره زمینها جهت استخراج معادن مس در تجمع خانوادگی و شبانه روزی مقابل معدن بسر می برند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، اهالی رمشک حدود دو سال است که سند زمینهای کشاورزی خود را دریافت کردند اما این زمینها توسط معدن مس و نهادهای جمهوری اسلامی مصادره شدند. بنا بهمین گزارش،حدود دو هفته است که اهالی رمشک در مقابل معدن مس تحصن کردند و از سوی نیروهای نظامی و امنیتی تحت فشار هستند تا این تحصن را پایان دهند. این معدن که زمینهای کشاورزی اهالی در داخل آن نیز است، هیچگونه سهمی از درآمد حاصل از آن ندارند و حتی از بکارگیری نیروهای بومی نیز خودداری می کنند. در این تحصن، زنان و مردان حضور دارند و شب و روز خود را در مقابل معدن سپری می کنند اما تاکنون پاسخی دریافت نکردند.

گفتنی است، همزمان در معدن مس رمشک، طلا نیز وجود دارد.

آدینه ۲۸ اردیبهشت

*شماری از شهروندان همدان مقابل حسینیه خمینی دست به تجمع زدند. به گزارش شورای بازنشستگان ایران، این تجمع در اعتراض به طعم و مزه آب آشامیدنی همدان صورت گرفته است. در این تجمع یک زن معترض خطاب به فرماندار این شهر میگوید: «خیلی زشته که ما رو مجبور کردید تا بیاییم چهار تا جوجه‌بسیجی آشغال به ریش ما بخندند.» در واکنش، فرماندار همدان این زن را متهم به «کار خلاف» و تهدید به برخورد کرد.

شنبه ۲۹ اردیبهشت

*جمعی از کسبه در بخش آهوران، واقع در شهرستان نیکشهر استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به تداوم قطعی فیبر نوری و عدم رسیدگی مسئولان، از انجام فعالیتهای روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند. به گزارش رسانک، این فیبرها به دلیل فرسودگی، توسط سیلابهای فروردین ماه تخریب شده اند و از آن زمان تاکنون، مسئول مخابرات، بخشدار، فرماندار و حتی رئیس مخابرات استان هیچ اقدامی جهت رفع این مشکل انجام ندادند.

 

*شماری از کارگران شاغل در معدنِ کرومیتِ آسمینون کرمان در اعتراض به با واگذاری دوباره این واحد معدنی به پیمانکار سابق تجمع کردند. به گزارش کارگر نیوز، به گفته این کارگران، معدنِ کرومیتِ آسمینون که چندین سال تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری فعالیت داشت، به دلیل نقض تعهدات، خرداد ماه سال ۱۴۰۱ با حدود هزار و ۳۰۰ کارگر تعطیل شد و در نهایت بعد از چندین ماهپیگیرهای کارگران، این واحد معدنی با خلع ید بهره‌بردار قبلی به یک کارفرمای دیگر واگذار شد. علاوه بر این این کارگران خواهان وصول مطالبات معوقه خود، بالا بردن دستمزدهایشان و بهبود وضعیت شغلی‌شان است.

 

*شماری از شهروندان مقابل فرمانداری بروجرد تجمع کردند. در این تجمع، شعار «مرگ بر زمین‌خوار» سر‌داده شد. معترضان گفتند که تعاونی مدعی شده که باید هزینه کارشناسی به ازای هر متر سه میلیون تومان پرداخت شود تا زمین‌ها به خریداران تحویل گردد.

 

*شماری از رانندگان ناوگان حمل و نقل در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل شرکت نفت زابل دست به تجمع زدند.

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

*شماری از کارگران لوکوموتیوران راه آهن در استان کرمان در اعتراض به اخراج همکاران شان و مشکلات معیشتی و شغلی خود، مقابل دفتر این مجموعه در کرمان تجمع کردند. به گزارش ایلنا، کارگران معترض خواستار بازگشت به کار همکارانی بودند که به دلیل جمع‌ آوری امضا در پلتفرم کارزار اخراج شده بودند و مطالبات خود را از طریق پارچه ‌نوشته‌ هایی به مدیران این مجموعه منتقل کردند.

 

*شماری از خانواده های افراد مبتلا به اوتیسم، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل ساختمان بهزیستی در مشهد، دست به تجمع زدند. به گزارش کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت، آنها خواستار بیمه شدن مادران افراد مبتلا به اوتیسم شدند و عنوان کردند که هزینه های توانبخشی، چند برابر شده و با این وجود، تاکنون با علیرغم وعده های متعدد مسئولان، به مطالبات آنها رسیدگی نشده است.

 

*کسبه چانف از توابع بخش آهوران شهرستان نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان دراعتراض به قطعی دو ماهه فیبرنوری و نبود اینترنت اعتصاب کردند و مغازه های شان را بازنکردند.

 

*جمعی از کارگران راه آهن کرمان برای اعتراض به مشکلات معیشتی و اخراج تعدادی از همکاران حق طلب دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی شرکت راه آهن استان زدند.

به گزارش ایلنا، این کارگران راه آهن نسبت به وضعیت حقوقی خود و همچنین بحث بازگشت به کار تنی چند از همکاران خود که در جریان اقدام شان برای جمع آوری امضا در پلتفرم کارزار اخراج شده بودند، مطالبات خود را در قالب پارچه نوشته ‌هایی به سمع و نظر مدیران این مجموعه رساندند.

 

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

*شماری از شهروندان منطقه کوه تفتان واقع در سیستان و بلوچستان در اعتراض به فعالیت یک معدن طلا در این منطقه برای پانزده روز متوالی دست به تجمع اعتراضی زدند. به گزارش رسانک، این تجمع به منظور حفاظت از محیط زیست در برابر استخراج یکی از بزرگترین معادن طلا در سیستان و بلوچستان برگزار شده است. این استخراج به تخریب محیط زیست، از جمله آلودگی هوا و آب، کاهش تنوع زیستی و تخریب مناظر طبیعی انجامیده است.

به گزارش حال وش، شرکت معدن طلای تفتان که مدت زیادی است که در این منطقه فعالیت دارد، عوامل این شرکت بدون توجه به نگرانی مردم همچنان در حال قطع درختان منطقه هستند که این موضوع باعث اعتراضات مردمی طی چند نوبت شده است.

معدن طلای تفتان در سیستان و‌ بلوچستان یکی از بزرگترین معادن طلای ایران است که جمهوری اسلامی بر خلاف خواست مردم منطقه در حال استخراج آن است.

گفتنی است، در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱ نیز ریش سفیدان و جوانان بلوچ دستگاه ها و ماشین آلات معدن را جمع آوری و با حضور خود در فرمانداری اعلام کرده بودند که نباید کار استخراج طلای تفتان ادامه یابد.

 

*شماری ازجوانان بیکار هفت تپه برای نوزدهمین روز متوالی مقابل مجتمع کشت و صنعت هفت تپه تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان این شرکت در ارتباط با اشتغال جوانان بومی شدند. به ایلنا، این جوانان که پلاکاردهایی خطاب به مدیر عمل نیشکر هفت تپه در دست داشتند، خواهانِ اشتغال در مجتمع کشت وصنعت هفت تپه هستند و می‌گویند: در حالیکه جوانان بومیِ هفت تپه بیکار هستند، نباید از غیربومی‌ها در شرکت هفت تپه استفاده شود.

منبع: نبرد خلق شماره ۴۷۷، سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱ می ۲۰۲۴

گردآوری و تنظیم: پویا رضوانی

 https://t.me/nabard_khalgh

🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7