۱۴۰۳ خرداد ۲۸, دوشنبه

آخرین تحولات جنگ غزه - نتانیاهو کابینه جنگ اسراییل را منحل کرد



                                         آخرین تحولات جنگ غزه - نتانیاهو کابینه جنگ اسراییل را منحل کرد

نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل کابینه جنگ این کشور را که از آغاز جنگ غزه نقش محوری در گرفتن تصمیمات جنگی داشت، منحل کرد.بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه ۲۸خرداد به وزیران دولت اطلاع داد که با انحلال کابینه جنگ از این پس «تصمیمات حساس» را با مشورت با یک گروه محدود از وزیران اتخاذ خواهد کرد.

تصمیم نتانیاهو به انحلال کابینه جنگ پس از رسمیت یافتن کناره‌گیری بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو وزیر ارشد و حزب‌شان «اتحاد میهنی»، از ائتلاف دولت گرفته شد.

بنی گانتس و گادی آیزنکوت که هر دو پیش‌تر رئیس ستاد ارتش اسراییل بوده‌اند، در هفته نخست پس از حمله حماس به خاک اسراییل در ۱۵مهر پارسال، به ائتلاف دولت پیوستند تا تصمیمات دولت در مورد جنگ با حمایت اکثریت احزاب گرفته شود.

 سی ان ان  در گزارشی نوشت: بنیامین نتانیاهو کابینه جنگی اسرائیل را منحل کرد. با برچیدن کابینه، نتانیاهو ممکن است از پذیرفتن درخواست‌های بن‌گویر برای پیوستن به آن اجتناب کرده باشد، که می‌توانست روابط اسرائیل با ایالات متحده را بیشتر متشنج کند، یا مجبور به رد خواسته‌های او شود، که می‌توانست جناح افراطی‌تر ائتلاف نتانیاهو را خشمگین کند.

تعبیر دیگر این است که بدون گانتز و آیزنکوت که او نیز استعفا داد دیگر هیچ فایده ای برای ادامه کابینه جنگ وجود نداشت.

 **

رویترز: ارتش اسراییل می‌گوید حزب‌الله ما را به آستانه تشدید وضعیت می‌رساند

ارتش اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد که تشدید آتش فرامرزی از سوی جنبش حزب‌الله لبنان به سمت اسراییل می‌تواند باعث تشدید تنش جدی شود.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسراییل در بیانیه‌یی گفت: «تجاوز روزافزون حزب‌الله ما را به آستانه تشدید تنش گسترده‌تر می‌رساند، که می‌تواند پیامدهای ویرانگری برای لبنان و کل منطقه داشته باشد».

رویترز افزود: حزب‌الله مورد حمایت رژیم ایران هفته گذشته بزرگترین رگبار موشکها و پهپادها را در ۸ماه گذشته که به موازات جنگ غزه با ارتش اسراییل تبادل آتش کرده است، پرتاب کرد.

ایالات متحده و فرانسه در حال کار بر روی یک راه‌حل مذاکره برای مخاصمات در امتداد مرز جنوبی لبنان هستند. حزب‌الله می‌گوید تا زمانی که حمله نظامی اسراییل به غزه متوقف نشود، آتش را متوقف نخواهد کرد.

هاگاری گفت: «اسرائیل اقدامات لازم را برای محافظت از غیرنظامیان خود انجام خواهد داد تا زمانی که امنیت در امتداد مرز ما با لبنان برقرار شود.

رویترز، روز دوشنبه ۲۸خرداد نوشت: مشاور بایدن برای جلوگیری از تشدید تنش بین اسراییل و لبنان روز دوشنبه در اسراییل خواهد بود. 

یک مقام کاخ‌سفید گفت، یک مشاور ارشد بایدن برای جلوگیری از تشدید تنش بین اسراییل و لبنان روز دوشنبه به اسراییل سفر خواهد کرد.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت که آموس هوخشتاین تلاشها را برای جلوگیری از تشدید بیشتر در امتداد خط آبی بین اسراییل و لبنان پیش خواهد برد.

حملات بین اسراییل و شبه‌نظامیان حزب‌الله تحت حمایت رژیم ایران در لبنان به نگرانی‌ها از جنگ عمیق‌تر در سراسر خاورمیانه منجر شده است.

**

وال استریت ژورنال: حوثی‌ها از پهپادهای دریایی برای حمله به کشتی‌ها استفاده می‌کنند

وال استریت ژورنال روز یکشنبه ۲۷خرداد نوشت: حوثی‌ها از پهپادهای دریایی برای حمله به کشتی‌ها استفاده می‌کنند، در عین‌حال آمریکا قصد دارد امنیت دریای سرخ را تأمین کند.

تحلیلگران می‌گویند به نظر می‌رسد این اولین بار است که این گروه با موفقیت از چنین وسیله‌ای استفاده می‌کند.

به گفته ارتش آمریکا، پس از حمله حوثیهای یمن با استفاده از یک پهپاد دریایی کنترل از راه دور، اعضای خدمه یک کشتی زغال‌سنگ متعلق به یونان مجبور به ترک کشتی شدند.

تحلیلگران گفتند که به نظر می‌رسد این اولین بار است که این گروه با موفقیت از چنین وسیله‌ای استفاده می‌کند و راهی را برای گروه تحت حمایت رژیم ایران برای فرار از تلاشهای آمریکا برای خنثی کردن موشکها و پهپادهای هوایی که برای حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده می‌کند نشان می‌دهد.

- مقام‌های غربی و حوثی‌ها گفتند، با وجود این عقب‌نشینی‌ها، حوثی‌ها توانسته‌اند راههای جدیدی برای آوردن تجهیزات مورد نیاز خود از ایران بیابند.

به گفته این افراد، حوثیها به جای آوردن مستقیم تسلیحات از ایران، مسیر جدیدی را از طریق کشور آفریقای شرقی جیبوتی پیدا کرده‌اند، جایی که سلاحهای وارد شده از بنادر ایران به کشتی‌های غیرنظامی منتقل می‌شود. آنها گفتند که حوثی‌ها هم‌چنین از لبنان به‌عنوان مرکز خرید قطعات یدکی پهپاد از چین استفاده می‌کنند.

**

اولین حمله موفقیت‌آمیز حوثی‌ها با استفاده از شهپاد

سنتکام گفته است شورشیان حوثی یمن در حمله به یک کشتی یونانی از شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از راه دور) استفاده کرده‌اند. این اولین حمله موفقیت‌آمیز حوثی‌ها با شهپاد به کشتی‌ها در دریای سرخ بوده است.فرماندهی مرکزی نیروهای امریکا در منطقه، سنتکام گفته است، شبه‌نظامیان حوثی یمن در حمله به یک کشتی یونانی از شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از راه دور) استفاده کرده‌اند. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، تحلیلگران گفته‌اند این اولین حمله موفقیت‌آمیز حوثی‌ها با شهپاد به کشتی‌ها در دریای سرخ بوده است.

**

سفر مشاور بایدن به اسرائیل برای ممانعت از تشدید تنش با لبنان

با افزایش نگرانی‌ها از تشدید تنش میان اسرائیل و لبنان، یک مشاور بلندپایه رییس جمهور آمریکا به اسرائیل می‌رود. سخنگوی ارتش اسرائیل نسبت به افزایش حملات حزب‌الله به این کشور هشدار داده است.به گزارش رسانه‌ها یک مشاور بلندپایه جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا برای گفت‌وگو جهت کاهش تنش میان اسرائیل و لبنان به تل‌آویو سفر می‌کند. "آموس هوخشتاین" ماموریت دارد تا جلوی تنش بیشتر در امتداد "نوار آبی" در مرز میان لبنان و اسرائیل را بگیرد.



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7