۱۴۰۳ خرداد ۱۴, دوشنبه

آخرین تحولات جنگ غزه - رویترز: اسراییل طرح بایدن را می‌پذیرد - بمباران شدید مواضع شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در سوریه توسط اسرائیل



بمباران مواضع شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در سوریه

در حالی که رسانه‌های رژیم بشار اسد از بمباران هوایی مناطقی در شهر حلب در بامداد دوشنبه ۱۴ خرداد خبر دادند، گروه ناظر حقوق‌بشر در سوریه که در انگلستان مستقر است اعلام کرد که این حملات به نقاطی در شهرک حیان، واقع در شمال حلب، انجام شده و در نتیجه آن ۱۲نفر از شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران کشته شده‌اند.

به گزارش گروه ناظر حقوق‌بشر در سوریه، حملات بامداد دوشنبه منجر به انفجارهای مهیبی در یک کارخانه شده و گروه‌های امدادی و آتش‌نشانها برای نجات مجروحان و مهار آتش به محل حادثه اعزام شده‌اند.

**

ادامه فشار آمریکا بر اسرائیل برای پاسخ مثبت به توافق با حماس

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، آمریکا انتظار دارد در صورت موافقت حماس با طرح پیشنهادی واشنگتن، اسرائیل نیز به آن پاسخ مثبت بدهد. جان کربی گفت که اسرائیل به اکثر اهداف نظامی خود در غزه رسیده است.ایالات متحده می‌کوشد فشار خود بر اسرائیل به منظور موافقت این کشور با طرح پیشنهادی واشنگتن را حفظ کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه (۲ ژوئن / ۱۳ خرداد) در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت، انتظار آمریکا این است که اگر حماس با پیشنهاد ارسالی ایالات متحده موافقت کرد، اسرائیل نیز به آن پاسخ مثبت بدهد.

این در حالی است که ساعاتی پیش از اظهارات کربی، افیر فالک یکی از مشاوران ارشد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با نشریه بریتانیایی ساندی تایمز تصریح کرد، جزییات زیادی در این طرح وجود دارد که باید بررسی شود، و اسرائیل همچنان به تحقق اهداف خود از جمله نابودی کامل حماس پایبند است.

**

رویترز: اسراییل طرح بایدن را می‌پذیرد

رویترز در گزارشی به تاریخ دوشنبه ۱۴ خرداد به‌نقل از مشاور ارشد سیاست خارجی نتانیاهو اعلام کرد که اسراییل طرح جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را علیرغم این‌که «توافق خوبی نیست» می‌پذیرد.

رویترز در ادامه به‌نقل از این دستیار نتانیاهو اضافه کرد که «اسرائیل چارچوب توافقی که در حال حاضر توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پیش می‌رود را برای پایان دادن به جنگ غزه پذیرفته است، اگر چه آن را ناقص و نیازمند کار خیلی بیشتری می‌دانیم. این توافق خوبی نیست، اما ما شدیداً می‌خواهیم گروگانها آزاد شوند، همه آنها».

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تماس با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل ضمن استقبال از پذیرش این طرح توسط اسراییل تأکید کرد که این پیشنهاد منافع امنیتی بلندمدت اسرائیل، از جمله امکان ادغام بیشتر در منطقه را فراهم می‌کند».

**

بایدن پیشنهاد اسرائیل برای آتش‌بس و خروج از غزه را ارائه داد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طرح پیشنهادی جدید و سه مرحله‌ای اسرائیل برای آتش‌بس در نوار غزه را تشریح کرد. بایدن از حماس خواست با طرح "توافق جامع" اسرائیل موافقت کند. سازمان ملل و اتحادیه اروپا از این طرح استقبال کردند.جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه ۳۱ مه (۱۱ خرداد) در یک سخنرانی اعلام کرد اسرائیل در مذاکرات برای آتش‌بس در نوار غزه، "توافق جامع" جدیدی را پیشنهاد کرده است.

بایدن در کاخ سفید گفت که این شامل آتش‌بس کامل، خروج شش هفته‌ای نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و آزادی گروگان‌های حماس است.در مرحله نخست آتش‌بس کامل و بدون محدودیت شش هفته‌ای اجرا می‌شود و نیروهای اسرائیل از مراکز مسکونی نوار غزه خارج می‌شوند. شماری از گروگان‌های اسرائیلی از جمله زنان، سالمندان و زخمی‌ها به همراه جنازه گروگان‌هایی که کشته شدند به اسرائیل تحویل داده خواهد شد و گروگان‌های آمریکایی نیز آزاد می‌شوند.


**

لاپید  رهبر اپوزیسیون اسرائیل خواستار پذیرش طرح آتش‌بس ارائه‌شده از سوی بایدن شد

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل از بنیامین نتانیاهو خواست به طرح اعلام شده از سوی بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای برقراری آتش‌بس غزه توجه کند. خانواده گروگان‌های اسرائیلی نیز خواستار پذیرش پیشنهاد جدید آ‌تش‌بس شدندواکنش‌ها به اعلام "توافق جامع" جدیدی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه جمعه ۳۱ مه (۱۱ خرداد) از آن پرده برداشت همچنان ادامه دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک سخنرانی تلویزیونی شامگاه جمعه، طرح توافقی را ارائه کرد که گفته می‌شود اسرائیل آن را به حماس پیشنهاد داده است.واکنش‌ها به اعلام "توافق جامع" جدیدی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه جمعه ۳۱ مه (۱۱ خرداد) از آن پرده برداشت همچنان ادامه دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک سخنرانی تلویزیونی شامگاه جمعه، طرح توافقی را ارائه کرد که گفته می‌شود اسرائیل آن را به حماس پیشنهاد داده است.

**

عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی  تهدید کرد ایران در موضع هسته‌ای خود "بازنگری" می‌کند

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی از احتمال تغییر سیاست هسته‌ای ایران سخن گفت. او علت را "تهدیدات هسته‌ای اسرائیل" عنوان کرد. این اولین بار نیست که مقام‌های ایران از احتمال "تغییر دکترین هسته‌ای" خود می‌گویند.عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی، روز گذشته (یکشنبه ششم خرداد) در رابطه با حمله هفت اکتبر حماس به اسرائيل موسوم "طوفان الاقصی" مدعی شد: «یکی از آثار عملیات طوفان الاقصی که بسیار هم مهم است، افزایش تنش‌های هسته‌ای به دلیل تهدیدات هسته‌ای اسرائیل است.»



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7