۱۴۰۳ تیر ۳, یکشنبه

تاوان آزاد کردن حمید نوری را چه کسی می پردازد؟ - نظام میرمحمدی – حقوقدان و کارشناس مسایل ایران



تاوان آزاد کردن حمید نوری را چه کسی می پردازد؟ -  نظام میرمحمدی – حقوقدان و کارشناس مسایل ایران

روز شنبه، ۲۶ خرداد، حمید نوری، یکی از مجرمان قتل عام ۱۳۶۷، با یک معامله ننگین بین حکومت ایران و دولت سوئد آزاد شد. اين مجرم در دادگاه استکهلم (در دو مرحله بدوی و استیناف) به حبس ابد محکوم شده بود و در پی این معامله شرم آور به دامان رژیم ولایت فقیه بازگشت. این معامله، بطرز آشکار همه اصول و مبانی حقوقی را نقض کرده است. به همین دلیل واکنش‌های شدید و انتقادات فراوانی را بهمراه داشت. بر اساس اصل تفکیک قوا، که لازمه دموکراسی است، سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه باید به طور مستقل عمل کنند، اما در این معامله، احکام دادگاههای استکهلم نادیده گرفته شد و عملا محکومیت حمید نوری به پایان رسید. این اقدام دخالت مستقیم قوه مجریه در حیطه و صلاحیتهای قوه قضاییه است و نقض آشکار اصول مسلم حقوقی محسوب می‌شود.

حمید نوری به دلیل مشارکتش در قتل عام ۱۳۶۷ و با استناد به ادله بسیار قوی و متقن و شهادت شهود بازماندگان قتل عام ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم شده بود. به همین دلیل آزادی او نه تنها اصول اخلاقی و حقوق بشر بین‌المللی را نقض می‌کند، بلکه رنج و شکنج زندانیان و دادخواهی خانواده های قربانیان را نیز نادیده می گیرد و فاشیسم دینی حاکم بر ایران را بر ادامه جنایات دولتی و استمرار سیاست پرسود «گروگانگیری» تشویق و ترغیب می‌کند. این اقدام باعث خشم شدید بازماندگان قتل عام۶۷، فعالان حقوق بشر و مردم ایران گردید و همه آنها تصمیم دولت سوئد را به شدت محکوم کردند.

حمید نوری، از عاملان قتل عام سال۶۷

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌یی که روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد منتشر شد، آزادی «تکان‌دهنده» حمید نوری دادیار پیشین زندان گوهردشت را که به اتهام مشارکت در اعدام هزاران زندانی سیاسی در ایران در سال ۱۳۶۷ توسط دادگاه عالی سوئد به حبس ابد محکوم شده بود، «ضربه‌ای حیرت‌انگیز» به بازماندگان و بستگان قربانیان توصیف کرد.

عفو بین‌الملل هشدار داده است که تبادل زندانیان بین رژیم ایران و سوئد به «بحران مصونیت از مجازات» در جمهوری اسلامی دامن می‌زند.

به گفته این نهاد حقوق بشری، تصمیم دولت سوئد نه تنها مقامات رژیم ایران را برای ارتکاب جنایات بیشتر تحت حقوق بین‌الملل از جمله «گروگان‌گیری بدون ترس از عواقب» جسورتر می‌کند، بلکه «حق دسترسی به عدالت» را نیز تضعیف می‌کند و به نگرانی در مورد تعهد دولت سوئد به قوانین بین‌المللی می‌افزاید.

سازمان عفو بین‌الملل تصریح کرده است که شرایط آزاد کردن حمید نوری از سوی دولت سوئد و بازگرداندن او به ایران، شاهدی بر نگرانی‌های پیشین این سازمان مبنی بر این است که مقامات جمهوری اسلامی اتباع سوئدی را گروگان می‌گیرند تا آنها را مبادله کنند.

لازم به ذکر است که از آغاز دستگیری و شروع به تحقیقات درباره جنایات حمید نوری، تلاش‌های رژیم ایران برای آزادی او با گروگان‌گیری و تهدید به اعدام شهروندان سوئدی همراه بود. به همین دلیل برخلاف ادعای وکلای حمید نوری و مقامات رژیم ایران، این معامله به هیچ وجه بیانگر “دیپلماسی قدرتمند” نیست بلکه بر پایه‌های تهدید و گروگان‌گیری و شانتاژ استوار بوده است.!

سیاست مماشات و تشویق تروریسم

چهره رژیم آخوندی برای جهانیان شناخته شده است که اهل «بند و بست» در خفا و پنهانکاری است. کما اینکه پیش از این در معامله ننگین دیگری بدلیل سیاست مماشات رژیم ایران توانست یک دیپلمات تروریست خود به نام اسدالله اسدی که در بلژیک به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود را با یک گروگان بلژیکی تبادل و او را به ایران بازگرداند.

اگر رژیم ایران ذره‌ای حیثیت و کرامت یک حکومت مدرن امروزی را داشت، هرگز برای آزاد کردن یک مأمور شکنجه‌گر و شریک در قتل عام از زندان سوئد وارد چنین معامله ننگین و شرم‌آوری نمی شد. ولی از آنجا که رژیم ولایت فقیه فاقد اصول و پرنسیپ های سیاسی است وارد این معامله ننگین شد و کشور سوئد را نیز در این فضاحت با خود همسو و شریک ساخت.

اگر تا قبل از این معامله ننگین؛ چهره رژیم آخوندی در غرب برای دولتمردان ناشناخته بود، اکنون دیگر همه پرده ها کنار رفته و مشخص شد که رژیم ولایت فقیه تا چه اندازه بی پرنسیپ و خارج از اصول عمل می کند. بنابراین ضروری است کشورهای دموکراتیک و یا لااقل کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند، به خاطر منافع خود و مردمشان و به خاطر احترام به کرامت انسانی، به قوانین و ارزش‌های خودشان متعهد باشند و از معاملات ننگین و شرم‌آور با رژیم بی پرنسیپ ولایت فقیه اجتناب کنند.

ماجرای حیرت‌انگیز آزاد کردن حمید نوری نشان داد که باید برای حفاظت از دموکراسی و عدالت قیمت بیشتری پرداخت تا جنایتکارانی مانند حمید نوری و دیپلمات بمب به دست و تروریست اسدالله اسدی از اجرای عدالت نگریزند بلکه بعکس به پای میز محاکمه و عدالت کشیده شوند و حقوق بشر اجرا شود.بامید روزی که فرشته عدالت با چشمانی باز قادر باشد «شاهین عدالت» را بطور واقعی تراز کند!


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7