۱۴۰۳ خرداد ۲۲, سه‌شنبه

نبرد خلق - چالشهای معلمان - فرنگیس بایقره : دلنوشته زندانی سیاسی گلرخ ایرایی برای زنده یاد شهید راه آزادی فرزاد کمانگر - (اردیبهشت ۱۴۰۳)


نبرد خلق - چالشهای معلمان -  فرنگیس بایقره : دلنوشته  زندانی سیاسی گلرخ ایرایی برای زنده یاد شهید راه آزادی  فرزاد کمانگر-   (اردیبهشت ۱۴۰۳)

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در سالگرد اعدام جاوید نام فرزاد کمانگر مطلبی به شرح زیر نوشت:

گفته بودی قوی بمانیم به شعر، به آواز به لیلاهایمان به رویاهایمان پشت نکنیم. امروز ۱۷ سال و ۸ ماه و ۲۲ روز از بازداشت و ۱۴ سال تمام از اعدامت گذشت. فکر می ‌کنم به تو که هنوز با نام فرزاد کمانگر، معلم آزاده یادت می ‌کنیم، فکر می ‌کنم به ۲۸ مرداد ۱۳۸۵، به لحظه دستگیری‌ ات در حالی که برای پیگیری درمان بیماری برادرت به تهران رفته بودی، به ۱۳۶۰ روز تحمل حبس و شکنجه ‌ات در زندانهای جمهوری اسلامی به بیدادگاهی چند دقیقه ‌ای که به اعدام محکومت کرد، فکر می‌ کنم به ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، به روزی که پس از طی روند پر نقص قضائی، مخفیانه و بدون اطلاع وكیل و خانواده در محوطه پارکینگ زندان اوین جایی حوالی ما در بند زنان همراه با علی حیدریان، شیرین علم هولی، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان بر دارتان کشیدند، فکر می کنم.

به ناپدیدسازی قهری ‌تان به پنهان ‌بودن محل دفن و مشخص ‌نبودن سرنوشت پیکرهایتان ۱۴ سال پس از اعدام تان فکر می ‌کنم به دایه سلطنه رضایی، مادر دادخواه ‌ات که وقتی به او گفتند محل دفن پسرت فرزاد كمانگر مشخص نیست» گفت «فرزاد» قبر ندارد اما تا ابد در دل تمام آزادی خواهان مدفون است» فکر می ‌کنم به او که گفت چرا می ‌گویید مادران عزادار ما مادران سرافرازیم فکر می ‌کنم به مادر سرافرازت فکر می ‌کنم که گفت: «فرزاد را بهار از من گرفتند ولی هر بهار به میان مردم بر می گردد، مردم هم بابد جلوی ظلمها و ستمها بایستند.

گفته بودی قوی بمانیم با امید به آزادی، رهایی و نجات جان عزیزان محکوم به اعداممان از چوبه ‌های دار ایستاده ‌ایم و برای آزادی برابری و عدالت می ‌جنگیم.

گلرخ ایرایی، اردیبهشت ۱۴۰۳، بند زنان زندان اوین

جان نجات انورحمیدی در زندان سپیدار اهواز در خطر است

نجات انورحمیدی‌ کارون، معلم بازنشسته ۶۸ ساله، در زندان سپیدار اهواز، از ناراحتی شدید قلبی رنج می ‌برد و به تشخیص پزشکان متخصص، باید مورد عمل جراحی قرار گیرد، اما باوجود درخواستهای مکرر خانواده‌ اش، از انتقال او به بیمارستان خودداری می ‌کنند.

نجات انورحمیدی معلم ۶۸ ساله اهل آبادان که از سال ۱۳۹۷ در زندان به سر می ‌برد، در شعبه چهار بیدادگاه اهواز به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

محمد صادقی جهت تحمل حبس راهی زندان اراک شد

روز شنبه یکم اردیبهشت، محمد صادقی، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود به زندان اراک منتقل شد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این فعال صنفی معلمان ضمن تایید این خبر گفت: «آقای صادقی روز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳، پس از مراجعه به شعبه هفتم اجرای احکام دادگاه انقلاب اراک بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود راهی زندان این شهر شد.»

این معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان مورخ هجدهم اسفند ماه سال ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در اراک بازداشت شده بود و پس از مدتی با تودیع وثیقه آزاد شد. آقای صادقی توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اراک به ریاست قاضی حسینی از بابت اتهام اجتماع و تبانی به سه سال و هفت ماه زندان و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد.

در اسفندماه سال گذشته، حکم سه سال و هفت ماه حبس آقای صادقی توسط شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به ریاست قاضی محسن عدالت به یک سال حبس تعزیری کاهش یافت.

اصغر امیرزادگان جهت تحمل حبس راهی زندان فیروزآباد شد

اصغر امیرزادگان، معلم و فعال صنفی فرهنگیان استان فارس، روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و راهی زندان فیروزآباد شد.

آقای امیرزادگان اواخر خردادماه سال گذشته توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز از بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم پس از مدتی توسط شعبه ۳۷ دادگاه تجدید نظر استان فارس تایید شد. در نهایت محکومیت وی پس از پذیرش اعاده دادرسی توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس به دو سال حبس تقلیل یافت.

این فعال صنفی در  آبان ماه ۱۴۰۲، جهت تحمل دوران محکومیت پنج سال حبس خود راهی زندان فیروزآباد شد. سپس در دی ماه همان سال، در پی پذیرش درخواست اعاده دادرسی و توقف حکم حبس، از زندان فیروزآباد آزاد شد.

در اسفندماه ۱۴۰۲، آقای امیرزادگان از بابت پرونده دیگری توسط دادگاه انقلاب شهرستان فیروزآباد با شکایت دادستان فیروزآباد از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

خبر کوتاه بود اما تلخ و ناگوار

ملت شریف ایران

سال ۱۴۰۱ سال کشت و کشتار و ابراز خشونت عریان حاکمیت علیه مردمی بود که به روشی کاملا مسالمت ‌آمیز اعتراض خود را اعلام نمودند.

در سال ۱۴۰۲ شاهد دستگیری گسترده، اعدام، اخراج، انفصال و تحمیل سکوت به معترضان، فعالان مدنی، صنفی و خانواده‌های دادخواه  بودیم.

در سال ۱۴۰۳ هم شاهد لشکرکشی حاکمیت به خیابانها هستیم تا لباس فرم تعریف شدهِ خود را به دختران و زنان تحمیل نمایند.

اما خبری که آحاد مردم را در بهت و نگرانی فرو برد، صدور حکم اعدام توماج صالحی بود. هنرمند بزرگی که ضمن حمایت از مردم، صدای اعتراض آنها شد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، حکم اعدام توماج صالحی را که فاقد وجاهت حقوقی و در تعارض با عدالت قضایی می ‌باشد، شدیداً محکوم نموده و خواهان نقض حکم و آزادی فوری ایشان می ‌باشد. در صورت عدم لغو حکم، (تجمعات اعتراَضی) شکل خواهد گرفت.

بدیهی است برخوردهای خشونتبار حاکمیت از سال ۱۴۰۱ تا امروز مقابل خواسته‌ های به حق مردم نمی‌ تواند منجر به سکوت و خاموشی جنبشی گردد که ناشی از ناکارآمدی حاکمیت در زمینه ‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی در چند دهه اخیر بوده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

جمعه هفتم اردیبهشت

خالد احمدی، فعال صنفی معلمان بازداشت شد

روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه، خالد احمدی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان و فعال مدافع محیط زیست توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. خالد احمدی، عضو انجمن صنفی معلمان استان کردستان است. آقای احمدی توسط نیروهای اداره اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شده است.

تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی حاصل نشده است.

عزیز قاسم زاده به زندان لاکان رشت بازگشت

روز سه شنبه یازدهم اردیبهشت، عزیز قاسم زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان، با پایان ایام مرخصی به زندان لاکان رشت بازگشت. این فعال صنفی معلمان در تاریخ یکم اردیبهشت ماه، به مرخصی درمانی اعزام شده بود.

عزیز قاسم زاده مورخ نوزدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۲، جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد.

در آبان ماه ۱۴۰۱، آقای قاسم زاده توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. شد. این حکم نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر استان گیلان عینا تایید شد

در اسفند ماه سال گذشته، آقای قاسم زاده از بابت پرونده ای دیگر توسط مرجع قضایی مورد اشاره به تحمل دو سال و یک روز حبس تعزیری و دو سال منع عضویت در احزاب، گروه ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای قاسم زاده مورخ بیست و سوم بهمن ۱۴۰۲ در شعبه قضایی مذکور برگزار شده بود.

وی شهریورماه سال گذشته توسط هیات بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان آموزش و پرورش این استان به انفصال دائم از مشاغل دولتی نیز محکوم شده است.

حرکتهای اعتراضی معلمان

تجمع معلمان بازنشسته در تهران

روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، جمعی از معلمان بازنشسته، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، مقابل وزارت آموزش و پرورش در تهران دست به تجمع زدند.

این شهروندان با سر دادن شعار و با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی، خواستار عزل مدیران آموزش و پرورش و رسیدگی به اوضاع معیشت خود شدند.

معلمان بازنشسته با شعارهای «وزیر بیا پایین وزیر بیا پایین»، « وعده زیاد شنیدیم عدالتی ندیدیم»، «نگاه پشت شیشه برامون پول نمیشه» و..... خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند.

اعتراض دانش آموزان به حجاب اجباری

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ مدیر مدرسه دخترانه کمالی دهقان در ناحیه ۴ کرج، شهرک رازی، دانش آموزی را به خاطر حجاب در مدرسه مورد ضرب و شتم قرار داد. این امر موجب واکنش و اعتراض جمعی دانش‌آموزان دختر این مدرسه شد. دانش‌آموزان با تجمع در حیاط مدرسه و درآوردن مقنعه‌ ها، و همچنین شکستن شیشه ‌ها و دوربینهای مداربسته، علیه مسئولان این مدرسه شعار دادند.این همان مدرسه ‌ای است که سال گذشته چندین بار مورد حمله با گازهای مسموم ‌کننده قرار گرفت.

بر مزار ابوالحسن خانعلی

حضور تعدادی از معلمان و اعضای کانون صنفی معلمان بر سر مزار ابوالحسن خانعلی در روز معلم. خانعلی در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع صنفی معلمان در میدان بهارستان با شلیک گلوله سرگرد شهرستانی، جان باخت. یادش گرامی

تجمعات اعتراضی فرهنگیان در پانزده شهر

روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه، جمعی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته مقابل و در محل ادارات آموزش و پرورش در شهرهای هرسین، اسلام آباد غرب، الیگودرز، خمینی شهر، تهران، بوشهر، مریوان، قزوین، رشت، یاسوج، سقز، لنگرود، نورآباد ممسنی، بوکان و کرج،

مقابل ادارات آموزش و پرورش دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند.

بر اساس این گزارش، تجمعات فرهنگیان در شهرهای تهران و بوشهر با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و پنج تن از فعالان صنفی معلمان به نامهای رضا امانی فر، مهدی فراحی شاندیز، وحید موسی دهسری، داود بایسته و مهدی قادری همراه با ضرب و شتم بازداشت شدند. آقایان مهدی فراحی شاندیز، وحید موسی دهسری، داود بایسته و مهدی قادری پس از ساعاتی آزاد شدند.

در مشهد نیز معلمان قصد برگزاری تجمع داشتند که این امر با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شد و آنها مانع از برگزاری تجمع فرهنگیان شدند.

در بوشهر رضا امانی فر، فعال صنفی معلمان در جریان تجمع معلمان بوشهر توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

قطعنامه ی پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣ اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران

مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون حمل سلاح برای شهروندان، در صورتی که مخل مبانی اسلام نباشد به رسمیت شناخته می ‌شود. در این همایش موقت ما معلمان به استناد حق قانونی خود جهت تبادل آزاد نظریات، ایجاد فضای همبستگی برای دفاع از منافع و حقوق  مشترک، با توسل به قدرت اجتماعی، جمع شده ایم. ما هم اکنون بیش از همیشه در  تحقق حقوق و عدالت برای خود و دانش آموزانمان در تنگنا قرار گرفته ‌ایم.

شوربختانه شاهدیم که گرانی و تورم ناشی ازسومدیریتها، تحریم، فساد و اختلاس رو به تزاید، سُفر مردم را خالی نموده، انگیزهِ آموزش و یادگیری را برای معلم و دانش ‌آموز سلب کرده است. اما به جای مبارزه با اختلاسگران و فاسدان، نیروهای امنیتی و قوه‌ی قضاییه به سرکوب و تهدید معلمان مطالبه گر پرداخته، آنها را به تبعید، انفصال، اخراج و زندان محکوم می‌کنند.

طبق اصل ۳۰قانون اساسی، علیرغم وظیفه‌ دولت که تامین وسایل آموزش و پرورش رایگان است، شاهد تغییرات بی‌ مورد مردسالارانه در کتب درسی، تخطئه علم جدید به بهانهُ سکولاریسم و سیطره هرچه بیشتر حوزه‌های علوم دینی بر آموزش و پرورش هستیم که حاصلی جز نفرت پراکنی، دوقطبی ‌سازی و دین ‌گریزی نداشته است.

اعتراض ما معلمان، رسالتی تاریخی، قائم بر نقش ویژه‌ ای است که بر مطالبات صنفی و سیاسی و حرکتهای برابری ‌خواهانه در ایران، ایفا می ‌کنیم.

ما برای رفع  مصائب نسل حاضر و تحقق آرمانهای نسل آینده خواسته‌ هایمان را به شرح زیر اعلام می‌ کنیم:

۱ - آزادی معلمان زندانی و رفع حکم اخراج، انفصال، بازنشستگی زود‌هنگام و محکومیت با پابند الکترونیکی فعالان صنفی در کشور.

۲ - آموزش رایگان برای تمامی دانش ‌آموزان، به ویژه ۹۳۰ هزار دانش ‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور.

۳- حذف سهمیه کنکور و رفع تبعیضات آموزشی.

۴ - ایمن‌سازی فضاهای آموزشی برای سه میلیون دانش ‌آموزی که در این فضاهای  پرخطر درس می ‌خوانند. به این آمار مدارس کپری و کانکسی در استانهای محروم را بیفزایید.

۵ - جلوگیری از کالایی شدن و خصوصی ‌سازی آموزش بر طبق اصل ۳۰ و بند ۳ اصل ۳ قانون اساسی.

۶ - رفع هرگونه تبعیض جنسیتی، زنانه مردانه کردن علم و نگاه مردسالارانه در کتب درسی.

۷ - اجرای کامل همسانسازی بازنشستگان و اجرای مواد  ۱۲۵ و ۶۵ و ۸۵ ق م خ ک (در خصوص بیمه تکمیلی) و نیز پرداخت معوقات ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ خورشیدی.

۸ - برقراری رتبه‌بندی استحقاقی تمامی -شاغلان و افزایش حقوق کمینه تا سطح خط فقر.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

(منابع استفاده شده برای تهیه این مجموعه: شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، تلگرام کانون حقوق بشر ایران، هرانا، ایلنا، کانال صنفی معلمان ایران)

منبع: نبرد خلق شماره ۴۷۷، سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱ می ۲۰۲۴

 https://t.me/nabard_khalgh


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7