۱۴۰۳ خرداد ۸, سه‌شنبه

خامنه ای از مرگ رئیسی چگونه عبور می‌کند؟! : نظام میرمحمدی – وکیل دادگستری – کارشناس مسایل ایران



نظام میرمحمدی – وکیل دادگستری – کارشناس مسایل ایران


پس از کشته شدن رئیسی و هیئت همراه در ۱۹ ماه مه تمامیت رژیم ولایت فقیه شوکه شد. واقعه برای رژیم آنقدر تکان دهنده بود که بلافاصله رسانه‌های خبری حکومتی به دستور خامنه‌ای و شورایعالی امنیت از انعکاس خبر واقعی سقوط هلی کوپتر ممنوع شدند و فقط به خبرهای کلی مبنی بر اینکه «از سرنوشت هلی کوپتر حامل رئیس جمهور و همراهان خبر موثقی در دست نیست» اکتفا کردند. علت این بود که خامنه‌ای از قیام مردم و هجوم آنها به خیابانها و مراکز حکومتی به شدت واهمه داشت. لذا در پشت درهای بسته تصمیمات عبور از این واقعه اتخاذ شد. خامنه‌ای از این فرصت استفاده کرد تا دستگاه سرکوب و امنیتی را در سراسر کشور و به ویژه در تهران آماده مقابله با هرگونه خیزش کند و سپس در اولین پیام به مردم اطمینان خاطر داد که ««ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.» همین مضمون را محمد مخبر بعنوان معاون اول رئیسی عینا تکرار کرد.

روز 20 ماه مه خامنه‌ای رسما محمد مخبر را مکلف کرد تا طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه مجریه به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

نظری به وضعیت عمومی ایران در شرایط کنونی؟

مرگ ابراهیم رئیسی در زمانی رخ داده که اعتراضات فزاینده‌ای در داخل ایران بدلیل مجموعه‌ای از بحران‌های لاینحل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد.

از نظر سیاسی، رژیم ایران به تازگی انتخاباتی با مشارکت بسیار پایین را پشت سر گذاشته که نشان‌دهنده بی‌اعتمادی اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران به صندوق‌های رای است. میزان مشارکت آنقدر پایین بود که احمد وحیدی در مقام وزیر کشور و برگزار کننده انتخابات مجلس مشارکت ۷درصدی مردم و حضور آنها در مراکز رأی را «حماسه» خواند! عمده نمایندگانی که به مجلس (پارلمان) راه یافته‌اند حداکثر ۲ تا ۳ درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات را نمایندگی می‌کنند.

تحریم گسترده انتخابات توسط مردم، با شعارهایی مانند «رای من تغییر رژیم» و «زمان انتخابات نیست، زمان انقلاب است» مظهر نارضایتی عمیق اجتماعی است. این تحریم بیانگر تنفر عمومی و سیاسی نسبت به انتخابات مهندسی شده توسط خامنه‌ای بود و عمق بحران عدم مشروعیت رژیم را برجسته کرد.

علاوه بر چالش سیاسی، از نظر اقتصادی نیز، گرانی و تورم فزاینده زندگی روزمره را برای ایرانیان دشوار کرده است. بنحویکه اصطلاح «خط مرگ» در فرهنگ اقتصادی – اجتماعی ایران به یک اصطلاح رسمی تبدیل شده است.

در سطح بین‌المللی رژیم ایران به دلیل برنامه هسته‌ای مورد مناقشه تهران و تعمیق روابط نظامی با روسیه در جریان جنگ اوکراین با فشارهای بین‌المللی روبرو است.

در سطح منطقه‌ ای نیز در عرصه نظامی، جنگ غزه، تنش‌ها میان رژیم ولایت فقیه و حکومت اسرائیل را افزایش داده است.

روند انتخاب رئیس جمهور جدید؟

طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی رژیم ولایت فقیه، پس از آن که معاون اول رئیس‌جمهور، اختیارات و مسئولیت‌های رئیسی را بر عهده گرفت، «شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود».

سخنگوی شورای نگهبان نیز روز ۲۰ ماه مه بر اجرای این ماده قانون اساسی تاکید کرد و گفت: «هیچ خللی به‌دلیل کمبود قانون وجود ندارد و مراحل طبق قانون طی خواهد شد.»

در همین رابطه؛ رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس آخوندها به خبرنگاران گفت: «با توجه به اینکه یکسال از عُمر دولت ابراهیم رئیسی باقی مانده این سئوال مطرح است که رئیس جمهور جدید برای یکسال باقیمانده است یا برای ۴سال خواهد بود؟ وی می‌گوید: «دراین زمنیه قانون صریح است و ابهامی نیست و رئیس جمهور برای دوره چهارساله انتخاب می‌شود.»

اما نکته بسیار مهم که هیچیک از مقامات رژیم آنرا کتمان نمی‌کنند و بطور مبسوط در همه رسانه‌های رژیم مورد بحث قرار گرفته موضوع میزان مشارکت مردم در این انتخابات است زیرا تجربه انتخابات خبرگان و مجلس (پارلمان) به عیان نشان داد که مردم در شرایط فعلی رغبتی برای حضور در انتخابات ندارند.

چه کسی به جای رئیسی رئیس جمهور می‌شود؟

در طرز تفکر ساده‌اندیشانه مرگ رئیسی، فرصتی را برای هر دو جناح رژیم که به «اصولگرا» و «اصلاح طلب» شناخته می‌شوند، برای معرفی کاندیداهای خود فراهم کرده است.

اما در واقع امر و با توجه به ماهیت «ولایت فقیه» و بطور مشخص شخص خامنه‌ای، به قطع و یقین می‌توان گفت که هیچ «مهره‌ای» در درون حاکمیت ویژگی‌های منحصر به فرد رئیسی را ندارد که بتواند جای خالی او را پر کند و همچون او «مطیع» مطلق و بی قید و شرط ولی فقیه باشد.

رئیسی، که خامنه‌ای از او تحت عنوان «دولت کارآمد و جوان» یاد می‌کرد، کارنامه‌ای مملو از سرکوب و خشونت و شکنجه و اعدام دارد. از ۱۹ سالگی تا آخرین روز حیاتش این چرخه هرگز متوقف نشده است. بنا بر این هیچ کس جای خالی ابراهیم رئیسی را برای خامنه‌ای پر نخواهد کرد. به همین دلیل بود که خامنه‌ای برای هموار کردن راه برای ریاست جمهوری رئیسی بهای سنگینی را پرداخت کرد و بسیاری از نزدیکان و مقامات درون حاکمیت را از دایره قدرت حذف نمود.

خامنه ای درصدد بود تا رئیسی را برای انتخابات دور دوم ریاست جمهوری او نیز مهندسی کند و در این فرصت هم مسئله جانشینی پسرش (مجتبی) را تعیین تکلیف کند و هم سیستم حکومتی را از «ریاستی» فعلی به سیستم «پارلمانی» تبدیل کند تا کلیه اهرم های قدرت در شخص ولی فقیه سرجمع شود. به همین دلیل در شرایط انقلابی جامعه ایران باید گفت یافتن جانشینی مانند رئیسی اگر برای خامنه‌ای غیرممکن نباشد، اما بسیار مشکل است.

سخن پایانی!

تردیدی نیست که از دست دادن رئيسی تبعاتی تعیین کننده بهمراه دارد. از جمله اینکه در وضعیت جدید اختلافات در رأس هرم قدرت بغایت تشدید خواهد شد و در پایین جامعه و در کف خیابان فرصت بیشتری برای اعتراض و قیام مردم فراهم می‌شود.

از نظر خارجی نیز خامنه‌ای باید در بحران غزه، آنچه را که با اتکاء به رئیسی طراحی و به اجرا گذاشت کلاً بازسازی و تراز وضعیت جدید کند.

اکنون خامنه‌ای بر سر دو راهی انتخابی بسیار سخت و پرهزینه قرار دارد:

یا باید زهر بنوشد و از سرکوب شدید در داخل و صدور بحران به خارج و جنگ طلبی عقب‌نشینی کند، که در این صورت برایش بسیار خطرناک است چون طلسم اختناق در داخل کشور می‌شکند و رژیم با قیام مردم سرنگون می‌شود.

فرض دیگر این است که مثل گذشته بر انقباض و اختناق و خالص‌سازی و بر تروریسم و جنگ‌افروزی و صدور بحران بیفزاید و به سلاح اتمی روی بیاورد که در این صورت نیز قیام مردمی را سرعت خواهد بخشید و با دستان خود گور خود را میکند.

مردم عاصی و متنفر از این حکومت در کمین هستند تا «سر مار ولایت» را بکوبند و ایران را از شر ولایت فقیه آزاد سازند.

روزهای پرتنش و بحرانهای لاعلاج و شرایط انقلابی جامعه ایران این تابلو را به تصویر می‌کشند!


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7