۱۴۰۳ خرداد ۲۹, سه‌شنبه

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم مرگ برجام را باور کرده است! - گروسی: برجام دیگر هیچ معنایی ندارد


  رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم مرگ برجام را باور کرده است! - گروسی: برجام دیگر هیچ معنایی                            ندارد

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد برجام فقط روی کاغذ وجود دارد و هیچ معنایی ندارد. گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت توافق برجام با قدرت‌های غربی اکنون فقط روی کاغذ است و هیچ معنایی ندارد. وی اشاره کرد که تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام در وین، به دلایل نامعلومی نتیجه ندادند. گروسی افزود که سرزنش حکومت ایران و آمریکا برای شکست مذاکرات برجام، جای تعجب ندارد.

گروسی تأکید کرد که نباید سناریوی کره شمالی در مورد دستیابی به سلاح هسته‌ای در حکومت ایران تکرار شود. او مشکلات دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران را نیز یادآور شد. وی در آغاز نشست شورای حکام آژانس نگرانی خود را نسبت به اظهارات حکومت ایران درباره توانمندی فنی برای تولید سلاح هسته‌ای بیان کرد.

گروسی از تصمیم حکومت ایران برای جلوگیری از حضور بازرسان مجرب آژانس عمیقاً متاسف است. شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه برنامه هسته‌ای حکومت ایران تصویب کرد و از این کشور خواست به پرسش‌های بازرسان آژانس پاسخ دهد. در واکنش، علی باقری کنی اعلام کرد این قطعنامه تأثیری بر اراده تهران برای بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نخواهد داشت.

پس از صدور این قطعنامه، حکومت ایران ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در دو سایت زیرزمینی خود را گسترش داد. سه کشور اروپایی عضو برجام این اقدام را محکوم کردند و اعلام کردند حکومت ایران با اقدامات اخیر خود در حال توخالی کردن برجام است.

واکنش‌ها قبل و بعد از اظهارات گروسی

رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که حکومت ایران به سرعت سانتریفیوژهای دیگری را در فردو نصب کرده است. آژانس اشاره کرده که حکومت ایران علاوه بر محدود کردن دسترسی بازرسان ماهر، سطح غنی‌سازی اورانیوم را بالا برده است. اگر حکومت ایران ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود را به ۹۰ درصد برساند، قادر به تولید ۲ تا ۳ بمب هسته‌ای خواهد بود.

حکومت ایران تنها کشور بدون تسلیحات هسته‌ای است که اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند. آمریکا و اعضای اروپایی برجام می‌گویند این اقدام حکومت ایران هیچ توجیه غیرنظامی ندارد. رهبران هفت کشور صنعتی جهان نیز به حکومت ایران هشدار دادند که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که رهبران گروه ۷ گفتند «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری» برای این میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران وجود ندارد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این نشان می‌دهد حکومت ایران قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را به روش‌هایی ادامه دهد که هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد.

وزارت خارجه آمریکا به تهران هشدار داد که گزارش آژانس درباره نصب سانتریفیوژهای جدید در فردو نشان می‌دهد ایران می‌خواهد برنامه هسته‌ای خود را به روش‌هایی فاقد اهداف صلح‌آمیز معتبر گسترش دهد و در صورت ادامه این وضعیت، واشینگتن واکنش متناسب نشان خواهد داد.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7