۱۴۰۳ تیر ۷, پنجشنبه

آخرین تحولات جنگ غزه - هدف قرار دادن یک کشتی در بندر حیفا اسرائیل با پهپاد توسط حوثیها


            رادیو فارسی زبان فرانسه : دیدار  یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل  و لوید آستین وزرای دفاع اسرائیل و آمریکا

اسرائیل از آمریکا خواست به وعده‌اش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی عمل کند یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در ملاقات با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، هشدار  داد که زمان جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی رو به پایان است. او تأکید کرد که اسرائیل و آمریکا باید مشترکاً برای جلوگیری از عملی شدن تهدید اتمی ایران اقدام کنند.

یوآو گالانت که این سخنان را در یک نشست رسمی در پنتاگون ایراد می‌کرد از ایران به عنوان بزرگترین تهدید برای آیندۀ جهان و منطقه یاد کرد. او سپس گفت که اینک وقت آن رسیده که ایالات متحد آمریکا به وعده‌ای که طی سالیان گذشته داده، یعنی جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی، عمل کند.

ملاقات وزرای دفاع اسرائیل و آمریکا همزمان است با تشدید درگیری‌های نظامی میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله، مهمترین متحد و نیروی نیابتی جمهوری اسلامی ایران، در مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، بعید ندانست که عملیات تحریک آمیز حزب‌الله مردمان اسرائیل و لبنان را وارد جنگی ناخواسته، فاجعه‌بار و ویرانگر برای غیرنظامیان بی گناه دو کشور کند. او همچنین گفت که جنگی تازه میان اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند به سهولت به جنگی منطقه‌ای با نتایج وحشتناک برای کل خاورمیانه تبدیل شود. وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت که دیپلماسی بهترین وسیله برای پیشگیری از وقوع جنگی تازه است. لوید آستین با اظهارات خود تلویحاً به مداخلۀ حکومت ایران و همۀ نیروهای نیابتی اش در چنین جنگی در منطقه اشاره کرد.

او سپس گفت که آمریکا در پی یک توافق دیپلماتیک فوری است که بتواند آرامشی پایدار را در مرزهای شمالی اسرائیل مستقر سازد به طوری که غیرنظامیان اسرائیل و لبنان بتوانند به خانه‌های خود بازگردند. وزیر دفاع آمریکا، سپس تأکید کرد که این کشور مصمم است که ظرفیت دفاعی اسرائیل را در مقابل حکومت تهران و نیروهای نیابتی‌اش از جمله حزب‌الله تضمین کند.

وی گفت که شهروندان اسرائیل همچنان با تهدید بسیار واقعی و بسیار خطرناک ایران و متحدان و نیروهای تروریستی نیابتی اش به ویژه حزب‌الله، حوثی‌ها و البته حماس روبرو هستند. ژنرال آستین سپس تأکید کرد که آمریکا همواره از حق اسرائیل در دفاع از خود پشتیبانی می‌کند و همچنان نیز مراقب است که اسرائیل به نیازهای خود در امور دفاعی دست یابد.

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به تحویل سومین اسکادرون از جنگنده‌های "اف۳۵" به اسرائیل گفت که از نظر آمریکا ایران وسیعاً منشاء خشونت و بی ثباتی در منطقه است و دولت واشنگتن مصمم است که جمهوری اسلامی هرگز به سلاح اتمی دست نیابد.

**

رویترز: حوثی‌های یمن روز چهارشنبه گفتند در یک عملیات نظامی مشترک با مقاومت اسلامی در عراق، یک کشتی را در بندر حیفا اسرائیل با تعدادی پهپاد هدف قرار دادند.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی گروه حوثی وابسته به ایران، روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت، این عملیات کشتی کانتینری MSC Manzanillo با پرچم پرتغال را هدف قرار داد.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که ارتش اسرائیل از وقوع چنین حادثه ای اطلاعی ندارد و هیچ نشانه ای مبنی بر اتفاق غیرعادی در بندر حیفا وجود ندارد.

گروه حوثی از ماه نوامبر حملات پهپادی و موشکی را در خطوط کشتیرانی به منظور همبستگی با فلسطینیان در غزه انجام داده است.

حوثی‌های متحد ایران اولین بار در ماه نوامبر حملات موشکی و پهپادی را در خطوط کشتیرانی انجام دادند. در ده ها حمله، آنها دو کشتی را غرق کردند، یک کشتی دیگر را توقیف کردند و حداقل سه دریانورد را کشتند.

**

آکسیوس:‌ نتانیاهو کارگروه‌های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را بازسازی می‌کند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دو هفته پیش، شش کارگروه‌ از اعضای وزارت دفاع، وزارت خارجه و نهادهای اطلاعاتی این کشور به‌منظور تمرکز بر برنامه هسته‌ای ایران تشکیل داد. این اقدام پس از حدود 18 ماه توقف فعالیت این کارگروه‌ها صورت گرفته است.

نگرانی‌های اسرائیل و آمریکا

پایگاه خبری و تحلیلی «آکسیوس»‌ در گزارشی به نقل از چند منبع آمریکایی و اسراییلی نوشت که مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی نگران‌اند ایران، در هفته‌های پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تلاش کند فناوری اتمی، از جمله تسلیحات هسته‌ای، را توسعه دهد. این نگرانی وجود دارد که رهبران آمریکایی به دلیل فعالیت در کارزار انتخاباتی و بحران غزه نتوانند در زمان مناسب به توسعه برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان دهند.

بر اساس این گزارش، مقامات اسرائیلی و آمریکایی معتقدند رهبران ایران ممکن است با سوءاستفاده از دوره انتقالی پس از انتخابات، به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت کنند.

یک مقام آمریکایی گفت جامعه اطلاعاتی آمریکا هنوز معتقد است که ایران به طور فعال به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، «اما گام‌های تحریک‌آمیزی برداشته که بدون پاسخ نخواهد ماند».

گفت‌وگوی وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل

در جریان دیدار یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل با مقام‌های آمریکایی از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، لوید آستین، وزیر دفاع و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واشینگتن، برنامه هسته‌ای ایران مورد بحث قرار گرفت.

یک مقام آمریکایی در این زمینه به آکسیوس گفت: «به صورت شبانه‌روزی در تمام روزهای هفته و به طور مداوم با اسرائیل در مورد این مسئله مشورت می‌کنیم.» او تاکید کرد: «ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و دولت بایدن این اطمینان را خواهد داد.»

یاکوف ناگل، مشاور امنیت ملی سابق نتانیاهو و پژوهشگر ارشد در «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، ادعا کرد که ده‌ها دانشمند ایرانی در ماه‌های اخیر روی فرآیندهای فنی لازم برای ساخت بمب هسته‌ای کار کرده‌اند. او به آکسیوس گفت که این فعالیت‌ها «تحت پوشش دانشگاهی» انجام می‌شود و «دامنه آزمایش‌هایی که می‌توانند کاربردهای غیرنظامی داشته باشند را گسترش می‌دهد.» ناگل ادعا کرد که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا معتقدند که علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به طور صریح و رسمی این فعالیت‌ها را تأیید نکرده تا فرصت انکار را برای خود باقی بگذارد.

بازسازی کارگروه‌ها

مقامات ارشد اسرائیلی می‌گویند نتانیاهو به تساحی هنغبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، دستور داد تا کارگروه‌های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را پس از 18 ماه تعلیق، بار دیگر فعال کند. دو مقام سابق اسرائیلی به آکسیوس گفتند که نتانیاهو از زمان بازگشت به قدرت در دسامبر 2022 و مواجهه با کشمکش‌های قضایی و بحران غزه، به مسئله هسته‌ای ایران به طور جدی نپرداخته است.

نگرانی‌های جدید

منابع اسرائیلی به آکسیوس گفتند در ماه‌های اخیر، پس از انتشار اطلاعات جدید درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، برخی از مقام‌های ارشد سابق در وزارت دفاع اسرائیل نگرانی خود از بی‌توجهی نتانیاهو به این مسئله را ابراز کردند. یکی از منابع اسرائیلی گفت: «در نهایت آنها به طور جدی به این مسئله پرداخته‌ و این خوب است.»

تشکیل شش کارگروه

بر اساس دستور نتانیاهو، شش کارگروه تشکیل شده است. «شورای امنیت ملی» اسرائیل مسئول مدیریت و اطمینان از اجرای اهداف این کارگروه‌ها است. تیمی به رهبری «موساد» به برنامه هسته‌ای ایران، به ویژه فعالیت‌های تسلیحاتی احتمالی، می‌پردازد. تیم دیگری به رهبری «شاباک» مسئول مقابله با عملیات نفوذ ایران در داخل اسرائیل بوده که در سال گذشته افزایش یافته است. تیم‌های دیگر به هماهنگی اطلاعاتی و سایبری و بررسی فعالیت‌های منطقه‌ای ایران با حزب‌الله، حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه می‌پردازند.

در اواسط ماه ژوئیه، هیئتی بلندپایه از اسرائیل، به رهبری هنغبی، برای مذاکره درباره ایران به واشینگتن سفر خواهد کرد. این مذاکرات بخشی از فعالیت‌ «گروه مشورتی آمریکا و اسرائیل» درباره ایران است.

**

العربیه : یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، چهارشنبه ششم تیر، در پایان سفر به واشینگتن اعلام کرد اسرائیل نمی‌خواهد جنگ با حزب‌الله را آغاز کند، اما توانایی وارد کردن «آسیب جدی» به لبنان را دارد.

گالانت در پایان این سفر چند روزه به خبرنگاران گفت: «نمی‌خواهیم جنگی رخ دهد، اما برای هر سناریویی آماده‌ایم.» او اضافه کرد «حزب‌الله به خوبی می‌داند که اگر جنگ آغاز شود، ما می‌توانیم آسیب‌های جدی به لبنان وارد کنیم.»

از زمانی که «حماس» در هفت اکتبر سال گذشته حمله‌ای بی‌سابقه به جنوب اسرائیل انجام داد، حزب‌الله و اسرائیل به طور تقریبا روزانه در مرزهای جنوبی لبنان تبادل آتش داشته‌اند. در روزهای اخیر، تنش‌ها بین دو طرف افزایش یافته و نگرانی‌ها از آغاز یک جنگ گسترده که ممکن است به یک نزاع منطقه‌ای تبدیل شود، بیشتر شده است.

به گفته گالانت، اسرائیل در ماه‌های اخیر بیش از 400 نفر از اعضای حزب‌الله را کشته است. بر اساس آماری که «خبرگزاری فرانسه» منتشر کرد، از هفت اکتبر تاکنون، حدود 481 نفر در لبنان در اثر درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله کشته شده‌اند که 94 نفر از آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند. در طرف اسرائیلی نیز، حداقل 15 نظامی و 11 غیرنظامی کشته شده‌اند.

حمله هوایی اسرائیل به نبطیه

«خبرگزاری رسمی لبنان» گزارش داد که در حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان در شهر نبطیه در جنوب لبنان، در شب چهارشنبه، پنج نفر زخمی شدند. این خبرگزاری اضافه کرد جنگنده‌های اسرائیلی «حدود ساعت ده شب امروز حمله هوایی شدیدی را به یک ساختمان دو طبقه در شهر نبطیه انجام دادند و آن را به‌صورت کامل تخریب کردند.»

«تغییر وضعیت امنیتی در مرزها»

پیش‌تر، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرده بود که در دیدار با مقامات آمریکایی، درباره تغییر «وضعیت امنیتی» مرزهای اسرائیل و لبنان گفت‌وگو کرده است. گالانت گفت که در دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تحولات درگیری‌ها با حزب‌الله را بررسی کرده است. آمریکا از گسترش درگیری در نوار غزه و شروع جنگ گسترده با لبنان ابراز نگرانی کرده است.

تلاش‌ آمریکا برای جلوگیری از آغاز جبهه دوم جنگ

سخنگوی کاخ سفید به خبرنگار «العربیه» گفت واشینگتن با تلاش‌های دیپلماتیک فشرده، به شدت در تلاش است از آغاز جبهه دوم جنگ در شمال، یعنی مرزهای اسرائیل و لبنان، جلوگیری کند. او تأکید کرد حفاظت از شهروندان آمریکایی در لبنان، اولویت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا است.

**

رادیو آلمان : بر اساس توصیه ای که وزارت امور خارجه آلمان منتشر کرد، از شهروندان آلمانی درخواست شده تا هرچه زودتر خاک لبنان را ترک کنند. این توصیه نامه تاکید کرده که تنش کنونی در منطقه مرزی با اسرائیل ممکن است هر لحظه تشدید شود.


این توصیه نامه تاکید کرده که تنش کنونی در منطقه مرزی با اسرائیل ممکن است هر لحظه تشدید شود و همچنین در خصوص "خطر افزایش حملات تروریستی" در لبنان علیه خارجی های غربی یا هتل های بزرگ هشدار داده است.

در همین زمینه کانادا نیز امروز از شهروندان خود در لبنان خواسته بود تا این کشور را ترک کنند.

وزیرخارجه کانادا همچنین نسبت به خطر تشدید خشونت بین اسرائیل و حزب الله لبنان در پس زمینه جنگ غزه هشدار داده بود.

از زمانی که گروه تروریستی حماس در ۷ اکتبر گذشته به جنوب اسرائیل حمله کرد، حزب الله تقریباً روزانه مناطق شمال اسرائیل را گلوله باران می کند. اسرائیل نیز در واکنش به این حملات مواضع حزب الله را بمباران می کند.

گروه تروریستی حزب الله لبنان یک گروه شبه نظامی شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران و متحد حماس است.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7