۱۴۰۳ خرداد ۱۶, چهارشنبه

اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، قطعنامه سه کشور اروپایی علیه رژیم آخوندی


                                                 فعالیت‌های مخفی هسته‌یی ایران

دومین جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد در وین برگزار شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش‌نویس قطعنامه‌یی که سه کشور اروپایی روز دوشنبه برای رأی‌گیری به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل ارائه کردند، رژیم ایران را دوباره برای توضیح آثار اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده تحت فشار قرار می‌دهد و هم‌چنین به موضوعاتی مانند ممانعت از حضور بازرسان توسط رژیم ایران می‌پردازد.

رویترز افزود: متن جدید از رژیم ایران می‌خواهد بدون تأخیر از جمله با اجازه دادن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نمونه‌برداری همکاری کند.

کشورهای غربی می‌گویند که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی تا این سطح وجود ندارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید می‌کند هیچ کشور دیگری بدون تولید سلاح هسته‌یی این کار را انجام نداده است.

 

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت، انگلستان، فرانسه و آلمان در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل که از دوشنبه آغاز شد، علی‌رغم مخالفت آمریکا، به‌دنبال محکوم کردن رژیم ایران به‌دلیل عدم همکاری با این سازمان هستند.

کشورهای غربی نگران آن هستند که رژیم ایران به‌دنبال تولید سلاح هسته‌یی باشد. خبرگزاری فرانسه در گزارش خود افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید رژیم ایران تنها کشور غیرهسته‌یی است که اورانیوم را تا سطح بالای ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند، در حالی که به انباشت ذخایر بزرگ اورانیوم ادامه می‌دهد.

همزمان با اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شماری از اعضای سنای آمریکا با ارائه یک قطعنامه به کمیته روابط خارجی سنا، خواستار ارجاع پرونده اتمی رژیم به شورای امنیت شدند.

سناتور تیم اسکات به‌همراه شمار دیگری از اعضای سنا از جمله تام کاتن، لیندزی گراهام، تام تیلیس، جان کرونین و سناتور کاسیدی این قطعنامه را به کمیته روابط خارجی سنا ارائه کردند.

در این قطعنامه آمده است: درخواست از دولت بایدن برای پیگیری محکومیت رژیم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،

ارجاع این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل و تأکید مجدد بر این‌که همه اقدامات برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌یی انجام خواهد شد.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌یی در مورد راستی‌آزمایی و نظارت بر پروژه اتمی رژیم که روز سه‌شنبه در شورای حکام آژانس در ۴ ژوئن ۲۰۲۴ ارائه شد، اعلام کرد: ما متأسفیم که رژیم ایران تصمیمات لازم را برای بازگشت به تعهدات مرتبط هسته‌یی خود در چارچوب برجام که اتحادیه اروپا هم‌چنان به آن متعهد است، نگرفته است. خطر یک بحران اشاعه هسته‌یی در منطقه در نتیجه تشدید مسیر هسته‌یی رژیم ایران در حال افزایش است.

اتحادیه اروپا هم‌چنان از ادامه گسترش نگران‌کننده برنامه هسته‌یی رژیم ایران نگران است. رژیم ایران به‌شدت از تعهدات خود ذیل برجام فاصله گرفته است و به‌طور غیرقابل برگشتی به دانش دست می‌یابد. اتحادیه اروپا با نگرانی ویژه‌یی به ادامه انباشت اورانیوم با غنای بالا و توسعه زیرساختهای غنی‌سازی هسته‌یی ایران اشاره می‌کند. گزارش مدیر کل افزایش قابل توجه ذخایر هسته‌ای، از جمله افزایش شدید مواد به میزان ۶۰درصد را نشان می‌دهد. چنین اقداماتی خطرات مرتبط با گسترش تسلیحات هسته‌یی بسیار مهم را به همراه دارد و نگرانی‌های شدیدی را در مورد نیات رژیم ایران ایجاد می‌کند، زیرا هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارند.

رژیم ایران اجرای تعهدات هسته‌یی خود را در چارچوب برجام متوقف کرده است. برای بیش از سه سال، آژانس قادر به انجام چند فعالیت کلیدی راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام نبوده است. تصمیم بعدی ایران برای حذف تمامی تجهیزات نظارتی و مراقبتی مرتبط با برجام، وضعیت را بیشتر تشدید کرده است. . ما نگرانی جدی خود را در این زمینه تکرار می‌کنیم.

با توجه به این نگرانی‌های متعدد و شدید، ما قویاً از رژیم ایران می‌خواهیم که مسیر هشداردهنده هسته‌یی خود را معکوس کند و بدون تأخیر بیشتر به تعهدات خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌یی بازگردد.

این بیانیه توسط کشورهای کاندید پیوستن به اتحادیه اروپا شامل مقدونیه شمالی، مونته نگرو، آلبانی، اوکراین، جمهوری مولداوی و بوسنی و هرزگوین، کشورهای اعضای منطقه اقتصادی اروپا، ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ،، و هم‌چنین سن مارینو مورد حمایت قرار گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم تهدید کرد که اگر قطعنامه‌ای علیه رژیم در شورای حکام تصویب شود حکومت آخوندی واکنش نشان خواهد داد.

تلویزیون شبکه خبر رژیم: ۱۵خرداد ۱۴۰۳

گوینده رژیم: رئیس سازمان انرژی اتمی به طرف‌های غربی هشدار داد هر گونه عکس‌العمل سیاسی در مورد موضوع هسته‌یی ایران با واکنش مناسب روبه‌رو خواهد شد. آقای اسلامی در حاشیه سفرش به استان چهارمحال‌و بختیاری گفت بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها چون طرف مقابل به تعهدهای خود عمل نکرده است ایران هم برای کاهش تعهدهای برجامی عمل خواهد کرد... ... . .

اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی: ما در فاز کاهش تعهدات هستیم. ملاک هم برای ما قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها است. ما در چارچوب قانون ملی کار می‌کنیم. در چارچوب ان.پی.تی و پادمان هم هستیم این روایت اگر که گزارش اون مغایرتی می‌گه میده این مغایرت به‌دلیل این هست که در برجام اونها به تعهداتشون انجام تعهداتشون رو انجام ندادن برگردن به تعهدات ما هم تعهداتمان را انجام می‌دهیم حالا قطعنامه بدهند فشار سیاسی بیاورند ما عکس‌العمل داریم به آنها هم اعلام کردیم.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7