۱۴۰۳ تیر ۳, یکشنبه

ندا آقا سلطان؛ چراغی پیشاپیش زنان ایران علیه دیکتاتوری، نام او تداعی‌گر قیام و خیزش مردم ایران در سال ۸۸ است



ندا آقا سلطان؛ چراغی پیشاپیش زنان  ایران علیه دیکتاتوری، نام او  تداعی‌گر  قیام و خیزش مردم ایران در سال ۸۸ است

ندا آقا سلطان پر بیننده‌ترین لحظه مرگ را به نام خود ثبت کرد!

ندا آقا سلطان نام دختری است که تداعی‌گر  قیام و خیزش مردم ایران در سال ۸۸ است.

در این روز ندا به ضرب گلوله نیروهای حکومتی به شهادت رسید. صحنه مرگ او در خیابان کارگر شمالی به نوشته هفته نامه تایم پربیننده‌ترین مرگ یک انسان در تاریخ است. ندا همراه با استادش مثل بسیاری از مردم ایران در روز ۳۰ خرداد ۸۸ برای تظاهرات علیه حکومت ولایت فقیه و خامنه‌ای به خیابان آمده بود. اما پاسداران و نیروهای سرکوبگر با تک‌تیراندازان او را هدف قرار دادند.ندا آقا سلطان در روز ۳۰ خرداد ۸۸ به خون در غلطید و به سرعت به نماد جنبش اعتراضی مردم ایران تبدیل شد.

قاتل ندا آقا سلطان که بود؟

آرش حجازی پزشک و نویسنده‌ای که شاهد ماجرا بوده، می‌گوید که تلاش ناموفقی برای جلوگیری از خون‌ریزی و مرگ او انجام داده ‌است. عامل قتل ندا آقاسلطان یکی از موتورسواران شبه نظامی بسیج است که برای مدت کوتاهی توسط مردم معترض دستگیر شد.

این بسیجی متهم به قتل که بعدها از وی با نام عباس کارگرجاوید یاد شد، یک سال بعد از شهادت ندا از سوی دادگاه برای ادای توضیحات فرا خوانده شد. اما بعدها ناپدید شد. این واقعه در پی آنچه عفو بین‌الملل «چراغ سبز علی خامنه‌ای در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ به نیروهای سپاهی، بسیجی و انتظامی برای سرکوب معترضین» ‌خواند، اتفاق افتاد.

 خامنه ای هم مثل بسیاری از دیکتاتورها غافل بود که با کشتن ندا نه تنها بقای حکومتش تضمین نمی‌شود بلکه این تضمینی برای استمرار جنبش و قیام مردم می‌شود. کما اینکه دیدیم در سال ۹۸ یعنی ده سال بعد چگونه تمام ایران یک پارچه «ندا» شد و بر سر خامنه ای آوار گشت.

ندا برای مردم ایران به عنوان نماد اعتراض و قیام شناخته شد. برای همین حکومت خامنه‌ای و پاسدارانش کمر به اذیت و آزار این خانواده بستند؛

۱۴ آذر سال ۱۳۹۸، هاجر رستمی، مادر ندا آقا سلطان درباره تلاش حکومت برای جذب این خانواده گفت که از طرف هلال احمر برای او هدایایی آوردند که او از پذیرفتن امتناع کرد. اما آنها بسته‌ها را با اصرار در خانه گذاشتند و رفتند.

وی پس از رفتن آن‌ها متوجه می‌شود که در یکی از بسته‌ها نامه‌ای از خامنه‌ای قرار دارد. به سرعت همه بسته‌ها و نامه را به هلال احمر باز می‌گرداند. همچنین وی هنگامی که می‌شنود بنیاد شهید قصد دارد ندا آقا سلطان را شهید اعلام کند به شدت مخالفت می‌کند.

ندا آقا سلطان چگونه به شهادت رسید؟

مادر ندا آقا سلطان می‌گوید او و ندا هر روز در تجمعات شرکت می‌کرده‌اند، اما آن روز به دلیل بیماری نتوانست دخترش را همراهی کند. ندا به همراه استادش به تظاهرات رفت. روزنامه تایمز از قول حمید پناهی معلم موسیقی آقا سلطان می‌نویسد که او و ندا به قصد شرکت در تظاهرات میدان آزادی در روز ۳۰ خرداد به سمت تظاهرات با ماشین در حرکت بودند. بگفته پناهی، آقا سلطان فعال سیاسی نبود، ولی نسبت به نتیجه انتخابات ناراحت بود. خانواده و نامزدش به او اصرار کرده بودند که در خانه بماند. اما او در پاسخ گفته بود که از مرگ نمی‌هراسد: «نگران نباشید، فقط یک گلوله‌است و پس از آن همه چیز تمام می‌شود».

ندا نماد جنبش و قیام

آرش حجازی، عامل قتل را از موتورسواران بسیج می‌داند. به گفته وی، هنگام مشاهده یکی از اعتراضات، ناگهان پلیس ضدشورش اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور به سمت معترضان می‌کند و موتورسواران نیز به سمت معترضان یورش می‌برند که باعث می‌شود جمعیت در طول خیابان خسروی شروع به دویدن کنند. جمعیت در تقاطع خیابان خسروی و خیابان صالحی به تدریج در حال متفرق شدن بود.

او ادامه می‌دهد: «ناگهان صدای شلیکی شنیدیم. از دوستم که کنارم ایستاده بود پرسیدم که چی بود؟ گلوله بود؟ او گفت که می‌گویند گلوله‌های پلاستیکی می‌زنند. در همان لحظه من برگشتم و دیدم که خون از سینه ندا که در چند متری من ایستاده بود فواره می‌زند»!

ندا آقا سلطان که برای لحظه‌ای با ناباوری خون‌ریزی خود را مشاهده می‌کند. تعادل خود را از دست داده و بر زمین می‌افتد. تلاش دوستان برای جلوگیری از خون‌ریزی مجروح در ناحیه اصابت گلوله که به گواه او از روبرو شلیک شده و کمی پایین‌تر از ناحیه گردن بوده، نتیجه نداده و ندا آقا سلطان در کمتر از ۷ دقیقه جان می‌سپارد.

انعکاس وسیع شهادت ندا آقا سلطان

تصاویر و عکس‌های ندا آقا سلطان بلافاصله در سایت‌ها و رسانه‌های خبری مختلف در سراسر جهان به عنوان نماد قیام مردم ایران منتشر شد. مجله تایم تصویر وی را به عنوان یکی از ۱۰ نماد اعتراضی برتر دنیا انتخاب کرد.

باراک اوباما رییس جمهور وقت آمریکا با دیدن فیلم قتل او در کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که دیدن این فیلم «مایه دل‌شکستگی» است. او افزود «ما زنان شجاعی را مشاهده کرده‌ایم که در برابر سبعیت و تهدیدها ایستادگی کرده‌اند، و تصویر آزاردهنده زنی را دیده‌ایم که در خیابان تا حد مرگ خون‌ریزی کرد». اوباما که به دلیل سیاست مماشات در برابر آخوندهای حاکم بر ایران با این شعار از طرف مردم بپاخاسته ایران مورد سرزنش بود: اوباما! اوباما! با اونایی یا با ما؟

به این ترتیب ندا آقا سلطان با خون خود گواهی داد که زنان و دختران این میهن نقش بزرگ و نقش پیشتاز را در جنبش سرنگونی طلبانه مردم ایران دارند و این نقش را زنانی که در قیام آبان ۹۸ بار دیگر در خون غلطیدند بار دیگر به اثبات رساندند.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7