۱۴۰۳ مهر ۶, جمعه

آخرین تحولات ورویدادهای جنگ اسرائیل با نیابتی های ایران - ادامه بمباران های گسترده مواضع حزب الله توسط اسرائیل و وپرتاب موشک وپهبادها توسط حزب الله به شهرهای اسرائیل


                          رویترز- -سازمان ملل می گوید بیش از 30 هزار نفر در 72 ساعت از لبنان وارد سوریه شدند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که با تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب الله، بیش از 30 هزار نفر، عمدتا سوری، از لبنان در 72 ساعت گذشته وارد سوریه شده اند.گونزالو وارگاس یوسا، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در سوریه گفت: حدود 80 درصد از افرادی که این گذرگاه را انجام دادند، سوری و حدود 20 درصد لبنانی بودند... هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل در لبنان در کنفرانس مطبوعاتی گفت که در مجموع بیش از 200000 نفر در لبنان بر اثر درگیری ها آواره شده اند.

**

واشنگتن پست - حزب الله توسط اسرائیل مورد حمله قرار می گیرد، اما ایران متحد اصلی آن، تمایلی به مداخله ندارد

در یک سال گذشته، حزب الله سنگین ترین ضررهای تاریخ چهار دهه خود را متحمل شد. ایران پشتیبانی لفظی ارائه کرده است، اما به این مبارزه نپیوسته است.

بیروت - حملات هوایی اسرائیل ضربات مخربی را به حزب الله، یکی از مهم ترین متحدان ایران و یک سپر دفاعی کلیدی برای جمهوری اسلامی وارد کرده است. اما تهران تمایلی به مداخله از جانب این گروه شبه‌نظامی نداشته و در عوض به دنبال تعامل با غرب است....

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، هنگام ورود به مجمع عمومی سازمان ملل، اسرائیل را به «وحشیگری»، «استعمار»، «بربریت ناامیدانه» و «جنایت علیه بشریت» در غزه متهم کرد. اما او همچنین لحن معتدلی اتخاذ کرد و «عصر جدیدی» را اعلام کرد که در آن ایران «نقش سازنده» در امور جهانی ایفا خواهد کرد

تحلیلگران و دیپلمات‌ها می‌گویند تمرکز ایران بر تعامل و تردید این کشور برای مداخله در میدان، گزینه‌های نظامی محدود موجود برای برقراری مجدد بازدارندگی با اسرائیل پس از یک سال تشدید خصومت‌ها در منطقه را نشان می‌دهد.

بر اساس ارزیابی یک دولت، تخمین زده می‌شود که صدها جنگجوی حزب‌الله از روز دوشنبه کشته و مهمات و تجهیزات «قابل توجه» منهدم شده‌اند. یک مقام مسئول به شرط ناشناس ماندن صحبت می کرد زیرا مجاز به افشای ارزیابی برای خبرنگاران نبود در مورد این ارزیابی گفت: سرعتی که با آن تعداد زیادی نابود شد، میزان جمع آوری اطلاعات اسرائیل را نشان می دهد.

نیروهای دفاعی اسرائیل در 24 ساعت اول حمله، بیش از 1000 حمله هوایی به اهداف حزب الله در جنوب و شمال شرق لبنان از جمله در حومه جنوبی بیروت انجام دادند.

به گفته مردمی که از مناطقی که بیشترین ضربه را خورده گریخته اند، بسیاری از آنها به خانه های غیرنظامیان ضربه زدند....

این رابطه طولانی(ایران وحزب الله) یکی از دلایلی است که تحلیلگران معتقد نیستند ایران حزب الله را ترک خواهد کرد، حتی اگر آشکارا در این جنگ مداخله نکند.

سامی نادر، مدیر مؤسسه علوم سیاسی در دانشگاه سنت جوزف در بیروت، گفت: «این سه دهه سرمایه گذاری است. ایران در اولین فرصت حزب الله را قربانی نخواهد کرد.

...با این حال، تحلیلگران و مقامات می گویند، به نظر می رسد که اسرائیل در برابر حزب الله و ایران یک جبهه تعیین کننده باز کرده است. آنها می گویند که با عملیات پیجرها، اسرائیل تسلط خود را تثیبت کرده و دشمنان خود را در موضع تدافعی قرار داده است.

حملات فزاینده همچنان خطرناکند، ولی نصر، استاد و رئیس سابق دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته جان هاپکینز، گفت: هیچکس نمی داند مرز محدودیت حزب الله یا ایران کجاست.

او گفت: 'شما می دانید که در جایی خط قرمز وجود دارد، اما نمی دانید آن خط قرمز کجاست.' حتی اسرائیل هم نمی داند که این خط قرمز کجاست. و این می تواند خطرناک باشد زیرا اسرائیل می تواند دست بالا را داشته و فکر کند، 'خوب، این افراد کاملاً ضعیفند، آنها واکنشی نشان نمی دهند.' چرا به فشار دادن ادامه ندهم؟»

**

العربیه نیوز-  رویترز، 

:سوری‌هایی که در لبنان زندگی می‌کردند و به دلیل درگیری‌های مداوم بین حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی به سوریه بازگشتند، در 25 سپتامبر 2024 در خارج از اداره مهاجرت و گذرنامه وزارت کشور، در مرز سوریه و لبنان در جدیدت یابوس، سوریه منتظر می‌مانند. (رویترز)

رویترز - ارتش اسرائیل اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیل روز پنجشنبه زیرساخت‌های مرز لبنان و سوریه را هدف قرار دادند تا از انتقال سلاح از سوریه به حزب‌الله لبنان جلوگیری کنند.

ارتش گفت: «حزب‌الله از این ابزارهای جنگی علیه شهروندان دولت اسرائیل استفاده می‌کند. ارتش اسرائیل به حمله و اقدام علیه تلاش های سازمان تروریستی حزب الله برای تسلیح خود و انتقال تسلیحات به لبنان از خاک سوریه ادامه خواهد داد.

علی حمیه، وزیر حمل و نقل لبنان پیشتر به رویترز گفته بود که حمله اسرائیل به انتهای یک پل کوچک سوریه که گذرگاهی به لبنان را فراهم می کند، اصابت کرده است.

**

اخبار جنگ غزه واسرائیل – رسانه های جهان 

گاردین ۲۷ سپتامبر ساعت ۱۰۳۵- ارتش اسرائیل گفت پهپادها و موشک‌ها روز جمعه از لبنان وارد خاک اسرائیل شدند، این درحالی است که حزب‌الله لبنان مسئولیت حمله راکتی به شهر اسرائیلی طبریه را بر عهده گرفت . ارتش اسرائیل گفت: پهپادها به منطقه ساحلی «روش هانیکرا» نفوذ کردند و توسط نیروهای دفاعی ارتش رهگیری شدند و ارتش گفت چندین موشک نیز رهگیری شده است.

گاردین ساعت ۱۰۰۲- به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان اعلام کرد که نیروهای آن روز جمعه موشک‌هایی را به سمت شهر طبریه در اسرائیل شلیک کردند.حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که به حملات «وحشیانه» اسرائیل به شهرهای لبنان و غیرنظامیان پاسخ می‌دهد. ارتش اسرائیل گفت پهپادها و پرتابه ها از خاک لبنان عبور کرده اند.

سی ان ان ۲۷ سپتامبر ساعت۱۰۰۰-ارتش اسرائیل موشک های شلیک شده از لبنان به سمت حیفا را شناسایی کرد.

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که حدود 10 پرتابه از لبنان به سمت بزرگترین شهر شمال اسرائیل، حیفا، و جوامع اطراف آن شلیک شده است.

نیروهای دفاعی اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کردند که برخی از پرتابه‌ها رهگیری شدند در حالی که برخی دیگر «مشخص شد که در مناطق باز سقوط کرده‌اند».

حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به حملات اخیر اسرائیل، در حمایت از فلسطینی‌ها در غزه و دفاع از لبنان، با موشک‌های فادی-۱Fadi-1 به شهرک‌هایی در منطقه حیفا حمله کرده است.

خبرگزاری فرانسه ۲۱۷سپتامبر : حزب‌الله می‌گوید موشکی به سمت طبریه اسرائیل شلیک کرده است

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است، اعلام کرد که نیروهای آن روز جمعه موشک‌هایی را به سمت شهر طبریه در اسرائیل شلیک کردند.حزب الله در بیانیه ای اعلام کرد که به حملات 'وحشیانه' اسرائیل به شهرهای لبنان و غیرنظامیان پاسخ می دهد. ارتش اسرائیل گفت پهپادها و پرتابه ها از خاک لبنان عبور کرده اند

**

کیف پست-  رویترز : با میانجی گیری ایران،  روسیه  موشک های پیشرفته  برای هدف قرار دادن   کشتی  به  حوثیها ی وابسته به رژیم آخوندی میدهد 

موشک‌های P-800 اونیکس می‌توانند توانایی حوثی‌ها را برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری و تهدید کشتی‌های جنگی آمریکا و اروپا در دریای سرخ به‌طور قابل توجهی افزایش دهند.

به گزارش رویترز به نقل از منابع غربی و منطقه ای، گزارش شده است که روسیه با میانجیگری ایران در حال مذاکره محرمانه با شورشیان حوثی یمن برای تامین موشک های کروز ضد کشتی P-800 Oniks (یاخونت) است.

گزارش ها حاکی از آن است که مذاکرات در زمان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پیشین ایران که در ماه مه درگذشت، آغاز شده است. منابع رویترز ادعا می‌کنند که نمایندگان روسیه و حوثی‌ها تاکنون دو بار در سال جاری در تهران ملاقات کرده‌اند و انتظار می‌رود که به زودی دیدارهای بیشتری داشته باشند. با این حال، روسیه هنوز تصمیم نهایی در مورد انتقال موشک نگرفته است.

موشک های P-800 Oniks با برد 300 کیلومتر می تواند توانایی حوثی ها را در هدف قرار دادن کشتی های تجاری و تهدید کشتی های جنگی آمریکا و اروپا در دریای سرخ به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که این موشک‌ها می‌توانند به حوثی‌ها اجازه دهند با دقت بیشتری به کشتی‌ها ضربه بزنند و خطر ترافیک دریایی بین‌المللی را تشدید کنند.

روسیه قبلاً موشک‌های مشابهی را به حزب‌الله ارسال کرده بود و برخی معتقدند این انتقال بالقوه با بحث‌های غرب در مورد اجازه دادن به اوکراین برای هدف قرار دادن اعماق روسیه با سلاح‌های دوربرد مرتبط است.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌های یمن، در پاسخ به سوال خبرنگاران هرگونه اطلاع از مذاکرات را رد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه ژوئن اشاره کرد که روسیه به تحویل تسلیحات دوربرد غرب به اوکراین با ارسال تسلیحات مشابه به مناطقی که منافع غرب در آن آسیب‌پذیر است، پاسخ خواهد داد.

در حال حاضر قطعات متحرک ژئوپلیتیک زیادی وجود دارد

نویسنده می نویسد، پوتین با هشدارهایی مبنی بر اینکه ممکن است دکترین هسته ای روسیه را تغییر دهد، به معنای واقعی کلمه اعتراف کرد که نمی تواند در جنگ متعارف علیه اوکراین پیروز شود.

به گزارش سی ان ان، روسیه در ماه ژوئیه به فکر تسلیح حوثی ها بود اما پس از هشدارهای عربستان سعودی از این اقدام عقب نشینی کرد.

از نوامبر ۲۰۲۳، حوثی‌ها به کشتی‌های نیروی دریایی در دریای سرخ حمله می‌کنند، کشتی‌هایی را هدف قرار می‌دهند که ادعا می‌کنند با اسرائیل مرتبط هستند، تجارت جهانی را مختل کرده و شرکت‌های کشتیرانی را مجبور می‌کنند کشتی‌ها را از کانال سوئز دور کنند.

**

سایت شورای اروپا – جنگ منطقه : سخنرانی رئیس شورای اروپا شارل میشل در نشست وزیران برای شرکای کلیدی در حمایت از UNRWA

سایت شورای اتحادیه اروپا:  تقریباً 300 کارمند کمک های بشردوستانه از آغاز جنگ در غزه کشته شده اند که 222 نفر از آنها کارمند UNRWA بودند. مایلم به نمایندگی از اتحادیه اروپا به آنها ادای احترام کنم. آن‌ها شبانه روز کار می‌کنند تا حسی از انسانیت را در این رنج به ارمغان بیاورند. همه ما تحت تأثیر شجاعت و خدمات آنها هستیم. کارکنان بشردوستانه راه نجات میلیون ها انسان نیازمند هستند. آنها باید برای انجام کار خود ایمن باشند.

وضعیت بشردوستانه در غزه فراتر از وخیم است. این یک بحران غم انگیز در مقیاس انبوه است. آتش بس فوری در غزه و لبنان در حال حاضر کاملا ضروری است. این امری ضروری است.

بسیاری از کودکان، زنان و مردان بی گناه کشته شده اند. زندگی هر غیرنظامی باید محافظت شود و در مورد قوانین بین المللی بشردوستانه نمی تواند استانداردهای دوگانه ای وجود داشته باشد. باید همیشه و همه جا محافظت شود. بدون استثنا، بدون اگر، و یا اما.

ما حملات تروریستی نفرت انگیز حماس را محکوم می کنیم. همه گروگان ها باید بدون قید و شرط آزاد شوند و اسرائیل باید همیشه و در همه جا به قوانین بین المللی بشردوستانه احترام بگذارد.

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ما به کار خود برای رساندن کمک های بشردوستانه بیشتر به نیازمندان ادامه خواهند داد. کار سازمان ملل و UNRWA در غزه و کرانه باختری بسیار ارزشمند و بی بدیل است. UNRWA خدمات حیاتی را در اراضی اشغالی فلسطین و در منطقه ارائه می کند. و هیچ ثباتی در آینده بدون UNRWA در معادله وجود ندارد.

ما اتحادیه اروپا قویا از UNRWA حمایت می کنیم و این امر ادامه خواهد داشت. تنها در سال گذشته، بیش از 40 درصد از بودجه آنروا را تامین کردیم. آنروا یک سازمان بشردوستانه و توسعه است. و ما هرگونه تلاش برای برچسب زدن به یک نهاد وابسته به سازمان ملل به عنوان یک سازمان تروریستی را محکوم می کنیم.

تشدید تنش نظامی غیرمسئولانه است - در غزه، کرانه باختری و لبنان. حملات اسرائیل در لبنان در روزهای اخیر باعث کشته و زخمی شدن بسیاری از غیرنظامیان و آواره شدن گسترده بیش از 100000 نفر شده است.

ما در آستانه یک جنگ منطقه ای همه جانبه هستیم. این باید متوقف شود، شعله ور کردن آتش جنگ می تواند آتش سوزی را در سراسر منطقه گسترش دهد.

شما می توانید روی اتحادیه اروپا به عنوان صدایی شفاف و صادق برای صلح بیشتر و ثبات بیشتر در منطقه حساب کنید. شما می توانید روی اتحادیه اروپا به عنوان یک شریک قوی و قابل اعتماد برای UNRWA حساب کنید. متشکرم.

**

بمباران و قطع مسیرهای تدارکاتی حزب‌الله در مرز سوریه و لبنان توسط اسرائیل

دیده بان حقوق‌بشر سوریه روز پنجشنبه ۵ مهر از  قطع مسیرهای تدارکاتی حزب‌الله مورد حمایت ایران در مرز سوریه و لبنان توسط اسرائیل خبر داد.

استان حمص: نیروی هوایی اسراییل برای قطع خطوط تدارکاتی و جلوگیری از حمل سلاح و ورود اعضای «حزب‌الله» از سوریه به لبنان، گذرگاهی در مرزهای سوریه و لبنان را هدف قرار داد.

در همین راستا، جنگنده‌های اسراییلی به حوالی حوش السعید علی Hawsh Al-Said Ali که توسط حزب‌الله برای حمل‌ونقل بین سوریه و لبنان استفاده می‌شود، حمله کردند. با این حال، تلفات جانی گزارش نشده است.

این دومین حمله هوایی اسراییل به خاک سوریه از زمان تشدید تنش اخیر اسراییل در لبنان است.

جنگنده‌های اسرائیلی گذرگاه «مطربه» Matraba را که منطقه «القصیر» Al-Qusayr در سمت سوریه را به خاک لبنان متصل می‌کند، هدف قرار دادند که منجر به تلفاتی شد.

خاطرنشان می‌شود که این اولین حمله اسراییل به خاک سوریه از زمان آغاز آخرین تشدید تنش اسراییل در لبنان در چهار روز پیش است.

 **

کارشناسان سازمان ملل: سامانه تسلیحاتی شبه‌نظامیان حوثی مشابه سامانه‌هایی است که رژیم ایران تولید می‌کند

رویترز در گزارشی به تاریخ پنجشنبه ۵مهر اعلام کرد که کارشناسان سازمان ملل در نظارت بر تحریم‌ها در گزارش سالانه ۳۸صفحه‌یی خود که دارای صدها صفحه ضمیمه است، رژیم ایران را عامل اصلی سر بر آوردن و ظهور شبه‌نظامیان حوثی در یمن می‌دانند.

رویترز در گزارش خود به‌نقل از کارشناسان سازمان ملل می‌نویسد «شورشیان حوثی یمن با کمک نیروی قدس سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان و متخصصان عراقی از یک گروه مسلح محلی با توانایی‌های محدود به یک سازمان نظامی قدرتمند تبدیل شدند. این شبه‌نظامیان در خارج از یمن آموزشهای تاکتیکی و فنی دیده‌اند و با گذرنامه‌های جعلی با ایران، لبنان و عراق سفر کرده‌اند».

گزارش کارشناسان سازمان ملل اضافه می‌کند: «مستندات و مدارک متعددی که به‌دست آورده‌اند نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان حوثی، بدون برخورداری از حمایت خارجی، توانایی تولید سیستم‌های تسلیحاتی پیچیده را ندارند. ابعاد و میزان تجهیزات نظامی و فناوری متنوعی که از خارج در اختیار حوثی‌ها قرار می‌گیرد، و هم‌چنین حمایت‌های مالی و آموزشی خارجی از آنها، بی‌سابقه است. سامانه تسلیحاتی حوثی‌ها مشابه سامانه‌هایی است که ایران یا گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی، معروف به محور مقاومت، تولید می‌کنند».


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍